2026-06-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Det var ett evinnerligt tjatande om att "blanda ihop" hela tiden.

Det är ju exakt vad du vill? att mänskliga embryon ska betraktas som människor med samma värde och status som födda människor? Du vill inte ha aborträtt....dvs embryon ska gå före födda människors rättigheter och värde....KVINNORS..för låt mig gissa att du inte alls är intresserad av att embryon ska gå före ex. mäns rättigheter...för så brukar ni abortmotståndare i regel resonera....
Om det handlar om att män ex. ska påtvingas ta hand om oönskade barn, så är det inte lika kul.

Och vem har nånsin pratat om att mänskliga embryon skulle vara en annan art än födda människor?

Embryon har självklart inte samma status som en född människa, eftersom dessa två stadier inte är samma sak.
Födda människor, även de som ev. finns i en framtid tar vi väldigt mycket mer hänsyn till än till embryon Dvs födda människor rätt till att bestämma över sin egen kropp och liv går före.....födda barns välmående och trygghet går före...embryons "rätt" att utvecklas vidare mot födda människors vilja.

Nej, det är inte vad jag säger.

Jag säger inte att embryot har större människovärde än kvinnan. Jag säger att båda har människovärde. Det är en avgörande skillnad.

Du verkar utgå från att om embryot har ett människovärde så måste kvinnans rättigheter automatiskt försvinna. Jag delar inte den slutsatsen. Tvärtom handlar hela den etiska frågan om hur två individers rättigheter ska vägas mot varandra.

Och nej, det här handlar inte om kvinnor kontra män. Om det fanns ett biologiskt scenario där män kunde bli gravida hade jag resonerat exakt likadant. Min ståndpunkt bygger inte på kön, utan på när jag anser att ett mänskligt liv får ett grundläggande skyddsvärde.

Så jag tycker faktiskt att du tillskriver mig motiv och åsikter som jag aldrig har uttryckt.
Citera
2026-06-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jo, det är precis vad abortfrågan är.
1. De som är mot abort, värderar ju embryots liv framför kvinnans autonomi och liv, kropp och hälsa.
2. De som är för laglig säker och reglerad abort, värderar kvinnans autonomi och liv, kropp och hälsa framför embryots liv. Så. Hjälper du kvinnan som har ett medvetande och lider tills dess tråget träffar henne. Eller räddar du embryot som inte har ett medvetande och inte lider. Det är där den moraliska frågan vilar. För min del är det kvinnan som blir viktigast under tidig graviditet. Och efterhand fostret alltmer kan klara sig utanför kvinnans kropp, desto viktigare blir även fostret. Där går både biologi och moral ihop.

Ja, det är ju föräldrarna som vet om och känner sitt embryo. Andra människor känner inte till det/känner det inte. Och embryot själv har ett alldeles för outvecklat medvetande för att känna sig själv. Därav är det faktiskt bara föräldrarna som kan sätta ett värde på embryot. Ingen annan kan. Flertalet människor vet inte ens om att det växer ett liv i kvinnans mage. Syns inte. Märks inte. Så tidigt i graviditeten.

Jag tror att det är där vi skiljer oss åt.

För mig beror människovärdet inte på hur utvecklat medvetandet är eller hur många som känner till att individen finns. Om människovärdet grundas i medvetande eller andras uppskattning blir det graderbart och beroende av egenskaper eller omgivning.

Jag tycker inte att en människa får ett högre eller lägre värde beroende på om någon känner henne, älskar henne eller ens vet att hon existerar.

Därför menar jag att ett mänskligt embryo inte får sitt värde av sina föräldrar eller av samhället. Antingen har människan ett inneboende människovärde, eller så har hon det inte.

Det är därför vi landar olika. Du grundar människovärdet i egenskaper och relationer. Jag grundar det i att det är en mänsklig individ.
Citera
2026-06-17, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejFrans
Nej, det är inte vad jag säger.

Jag säger inte att embryot har större människovärde än kvinnan. Jag säger att båda har människovärde. Det är en avgörande skillnad.

Du verkar utgå från att om embryot har ett människovärde så måste kvinnans rättigheter automatiskt försvinna. Jag delar inte den slutsatsen. Tvärtom handlar hela den etiska frågan om hur två individers rättigheter ska vägas mot varandra.

Och nej, det här handlar inte om kvinnor kontra män. Om det fanns ett biologiskt scenario där män kunde bli gravida hade jag resonerat exakt likadant. Min ståndpunkt bygger inte på kön, utan på när jag anser att ett mänskligt liv får ett grundläggande skyddsvärde.

Så jag tycker faktiskt att du tillskriver mig motiv och åsikter som jag aldrig har uttryckt.

Och att kvinnan ska offra sina rättigheter för embryots, dvs embryots rättigheter överstiger kvinnans.

Jag tror inte alls du reagerat likadant om det var din kropp, ditt liv, eller din sexualitet det handlade om.

Och abortförbud tar ju snarast bort skyddsvärdet för människor. Mängder med barn har tvingats lida oerhört i mänsklighetens historia för att de fått vidriga barndomar, eftersom där inte funnits någon som velat ha dem/ klarat föräldrarollen på ett bra sätt.
Liksom helt idiotiskt beteende att tvinga folk att utveckla embryon till foster och barn som alla vet inte kommer få det bra från början...
Betydlgit mer intelligent och humant av avstanna embryonal utveckling i god tid när man vet att förutsättningarna för ett barn inte finns.
För att nu inte tala om kivnnors rätt att slippa föda barn mot sin vilja.
Citera
2026-06-17, 22:55
Medlem
Citat:
Och att kvinnan ska offra sina rättigheter för embryots, dvs embryots rättigheter överstiger kvinnans.

Jag tror inte alls du reagerat likadant om det var din kropp, ditt liv, eller din sexualitet det handlade om.

Vad pratar du om? Det finns gott om kvinnor som är emot abort.
Citera
2026-06-17, 23:00
Medlem
Citat:
Jag tror att det är där vi skiljer oss åt.

För mig beror människovärdet inte på hur utvecklat medvetandet är eller hur många som känner till att individen finns. Om människovärdet grundas i medvetande eller andras uppskattning blir det graderbart och beroende av egenskaper eller omgivning.

Jag tycker inte att en människa får ett högre eller lägre värde beroende på om någon känner henne, älskar henne eller ens vet att hon existerar.

Därför menar jag att ett mänskligt embryo inte får sitt värde av sina föräldrar eller av samhället. Antingen har människan ett inneboende människovärde, eller så har hon det inte.

Det är därför vi landar olika. Du grundar människovärdet i egenskaper och relationer. Jag grundar det i att det är en mänsklig individ.

Människovärdet hos levande födda människor är inte avgjort kring andras kännedom om människan osv.

Vad jag vill ha sagt är att ett embryo inte är en människa. Och organismen värde bestäms av föräldrarna. Blev det tydligare så?
Citera
2026-06-17, 23:03
Medlem
Citat:

Och abortförbud tar ju snarast bort skyddsvärdet för människor. Mängder med barn har tvingats lida oerhört i mänsklighetens historia för att de fått vidriga barndomar, eftersom där inte funnits någon som velat ha dem/ klarat föräldrarollen på ett bra sätt.
Liksom helt idiotiskt beteende att tvinga folk att utveckla embryon till foster och barn som alla vet inte kommer få det bra från början...
Betydlgit mer intelligent och humant av avstanna embryonal utveckling i god tid när man vet att förutsättningarna för ett barn inte finns.
För att nu inte tala om kivnnors rätt att slippa föda barn mot sin vilja.

Jag håller med om att inget barn ska behöva växa upp under hemska förhållanden. Därför tycker jag att samhället ska bli mycket bättre på att stötta utsatta föräldrar, familjehem och adoption.

Men jag tycker inte att ett svårt liv är ett argument för att någon inte ska få leva alls. Vi skulle aldrig säga om ett redan fött barn att "det är mer humant att barnet inte hade fått leva eftersom uppväxten blir svår". Varför skulle samma princip inte gälla före födseln?

Och återigen, jag säger inte att kvinnan saknar rättigheter. Jag säger att om det finns två mänskliga individer så måste bådas intressen vägas in. Det är där vi gör olika etiska bedömningar.

För mig avgörs inte människovärdet av hur önskad någon är, hur bra framtidsutsikterna ser ut eller hur utvecklad personen är. Det är just därför jag anser att även det ofödda barnet har ett grundläggande människovärde.
Citera
2026-06-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Människovärdet hos levande födda människor är inte avgjort kring andras kännedom om människan osv.

Vad jag vill ha sagt är att ett embryo inte är en människa. Och organismen värde bestäms av föräldrarna. Blev det tydligare så?

Då förstår jag hur du menar, men där håller jag inte med.
Om en människas värde bestäms av föräldrarna innebär det att människovärdet inte är inneboende, utan beror på om någon vill ha barnet eller inte. Då blir samma individ värdefull eller värdelös beroende på någon annans inställning.
Jag tycker att det leder till en farlig princip.
För mig är människovärdet inte något andra människor delar ut.
Det är något varje människa har i kraft av att vara människa.
Därför tycker jag inte att ett embryo får sitt värde av sina föräldrar.
Antingen har människan ett inneboende människovärde, eller så har hon det inte.
Citera
2026-06-17, 23:05
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Vad pratar du om? Det finns gott om kvinnor som är emot abort.

Inte här i Sverige.

Du tänker nog på länder som USA där vita fanatiska kvinnor som förr var emot abort nu börjat ångra sig nu när de inte längre får tillgång till livsnödvändig mödravård och måste resa till demokratiska stater för att få den vården de behöver.
Senast redigerad av MargoMCCCX 2026-06-17 kl. 23:11.
Citera
2026-06-17, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe88
Personangrepp biter inte på mig. Höj dig.

Hahaha, och så dags för alla dina ständiga anekdoter igen. Du är verkligen en parodi på dig själv vid det här laget

Själv har jag en stor släkt med massor av kvinnor som fött barn. Inte en enda har haft några som helst komplikationer.

Nej, inte personangrepp. Utan jag har klart och tydligt berättat för dig att jag ser personer som använder uttrycket "sära på benen" i negativ och äcklig och nedlåtande klang, som misunnsamma incels. Och skrivit att om du inte vill bli betraktad som det, så bör du sluta med begreppet "sära på benen". Men du fortsatte. Varav jag rent krasst kommer betrakta dig som en missunnar incel och infirmerade dig om detta. Det var ditt eget val. Helt enkelt.

Sanna anekdoter. Tyvärr.

Vad du vet om. Inte alltid kvinnor berättar om sina upplevelser, vet du. I synnerhet inte till någon som använder det äckliga och misogyna uttrycket "sära på benen".
Citera
2026-06-17, 23:09
Medlem
MargoMCCCXs avatar
Citat:
Nej, inte alls. Jag hänvisade till rättssystemet som ett exempel, inte som grunden för min uppfattning.

Jag anser att alla människor har ett lika och inneboende människovärde just därför att de är människor. Inte för att de är intelligenta, självmedvetna, starka eller har vissa förmågor.

Om vi i stället grundar människovärdet i egenskaper som medvetande, intelligens eller utvecklingsnivå blir människovärdet graderbart. Då måste man också acceptera att vissa människor har högre värde än andra beroende på vilka egenskaper de har.

Det är just den slutsatsen jag inte accepterar. Därför anser jag att människovärdet följer människan som individ, inte hennes utvecklingsnivå.

Varför anser du att människan har ett högre inneboende värde än andra djur? Om det inte handlar om medvetande, intelligens, eller annat för dig. Vad är det som gör att du skiljer på människor och andra djur värderingsmässigt?
Citera
2026-06-17, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Varför anser du att människan har ett högre inneboende värde än andra djur? Om det inte handlar om medvetande, intelligens, eller annat för dig. Vad är det som gör att du skiljer på människor och andra djur värderingsmässigt?

Jag tycker faktiskt att det är ganska enkelt. Precis som många djur instinktivt skyddar sina egna ungar och sin egen art, anser jag att människor har ett särskilt ansvar för andra människor.

Det betyder inte att djur saknar värde eller ska behandlas illa. Men jag anser att människolivet har ett särskilt människovärde. Det är min etiska utgångspunkt, precis som du har din.
Citera
2026-06-17, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MargoMCCCX
Inte här i Sverige.

Du tänker nog på länder som USA där vita fanatiska kvinnor som förr var emot abort nu börjat ångra sig nu när de inte längre får tillgång till livsnödvändig mödravård och måste resa till demokratiska stater för att få den vården de behöver.

Det finns visst kvinnor i Sverige som är emot abort. Det finns i alla länder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in