https://www.gp.se/krim/mamman-i-ratten-anklagas-for-dotterns-dod-efter-brand-i-biskopsgarden.9c37f291-6491-42b5-994a-7303e7 bc68a4
"– Jag försvarar inte mina handlingar, men jag försökte så länge att få det rätt, säger mamman i rättssalen.
[...]
Hon gav till stora delar ett samlat och lugnt intryck, men grät emellanåt när hon pratade om sin dotter.
– Jag kände att jag inte får en chans att vara mamman jag ville vara, säger kvinnan i 30-årsåldern i rätten.
[...]
– Jag försökte säkra det så gott jag kunde för att det skulle bli så tryggt som möjligt för henne, säger mamman i rättssalen och fortsätter:
– Jag försökte ta undan farliga föremål, lösa småsaker, så att hon inte skulle sätta i halsen. Men jag hade så otroligt svårt att tänka för jag mådde så fruktansvärt dåligt, så jag förstod själv inte vad orsaken var att det började brinna eller att jag missat vissa saker.
[...]
– Jag kan inte svara på någonting om något av tillfällena. Det har varit så rörigt i mitt huvud under så många år. Jag kommer inte kunna svara, men min avsikt har inte varit att skada.
På frågan om hon över huvud taget varit hemma hos pojkvännen någon gång under den tiden som de haft en relation så svarar hon också att hon inte minns.
[...]
Även i rätten lyfte mamman problematiken kring sitt mående. Hon berättade att hon själv blev bortlämnad som barn, vilket satt djupa spår som hon menar att hon inte fått rätt hjälp med att bearbeta:
– Jag ville att hon skulle känna att hon inte var oönskad så som jag känt.
Hon sa också att relationen med dotterns pappa, både före och efter att de gick isär, har varit ansträngande och bidragit till hennes dåliga mående:
– Jag blev som en zombie. Jag har sån stress och oro så jag har inte kunnat finna ro, säger mamman."