2026-06-17, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Finns det något som bevisar att hon ”medvetet” lämnat sin dotter ensam? Jag tror inte på den här bullshit minnesförlusten.
Finns de några sms konversationer eller liknande? Vill helst inte läsa fup.

Skulle hon glömma att hon lämnat sitt barn över 40ggr!? Hon har varit medveten om allt utifrån hur hon agerat med kameror, lås osv.
Citera
2026-06-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Jösses.
Klart det finns en koppling! Annars jävligt märkligt att hon repostade den mågra dagar innan branden! Hon lämnade tändare i lillans rum, medvetet och hoppades på det bästa! Vilket vidrigt jävla avskum till ”mamma” 🤮
Citera
2026-06-17, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
Enligt Bruno så har Emma nämnt flickans pappa T*dor så många gånger under dagens rättegång att man skulle kunna tro att han stod åtalad själv.
Om han sjappade och vägrat ta ansvar för barnet så vore det helt rimligt att han dömdes som medskyldig till exakt detsamma som mamman finns skyldig till. Tycker man bör ändra lagen på detta sätt. Hur vidrig hon än varit som mamma har hon ändå tagit mer ansvar än fadern, vad det verkar..
Citera
2026-06-17, 21:14
Medlem
Jag är så oerhört tagen av det här fallet. Har engagerat mig i många fruktansvärda brottsfall genom åren, men det här har satt djupa spår. Kanske för att jag själv har en 5-årig liten dotter.
Mitt hjärta värker så för lilla D. Älskade lilla unge, vad hon fick utstå. Tänker på min egen tjej, som helst inte vill vara ensam (alltså inte i samma rum) mer än 5 minuter. Som kryper upp i min säng varje natt för närhet och trygghet. Som också älskar Huntrix.
Jag hoppas Danaya känner frid, trygghet och kärlek nu. Fy fan vad livet är orättvist mot oskyldiga små barn! Jag kommer aldrig att glömma lilla D. Vi är nog många mammor som om vi kunnat, om vi vetat, hade gett henne all den kärlek och trygghet hon förtjänar.
Sov gott Danaya.
Citera
2026-06-17, 21:17
Medlem
Kan förstå ditt resonemang men Emma verkade inte vilja ha pappan involverad och hade dessutom ensam vårdnad. Han bodde inte i landet, finns egentligen inte mycket som styrker att hon blivit illa utsatt av D’s pappa utan kanske snarare var så att hon ville att han inte skulle vara involverad för han visste hur hon fungerade på riktigt

Citat:
Ursprungligen postat av timeisbackwards
Om han sjappade och vägrat ta ansvar för barnet så vore det helt rimligt att han dömdes som medskyldig till exakt detsamma som mamman finns skyldig till. Tycker man bör ändra lagen på detta sätt. Hur vidrig hon än varit som mamma har hon ändå tagit mer ansvar än fadern, vad det verkar..
Citera
2026-06-17, 21:18
Medlem
CharlieRs avatar
https://www.gp.se/krim/mamman-i-ratten-anklagas-for-dotterns-dod-efter-brand-i-biskopsgarden.9c37f291-6491-42b5-994a-7303e7 bc68a4

"– Jag försvarar inte mina handlingar, men jag försökte så länge att få det rätt, säger mamman i rättssalen.
[...]
Hon gav till stora delar ett samlat och lugnt intryck, men grät emellanåt när hon pratade om sin dotter.
– Jag kände att jag inte får en chans att vara mamman jag ville vara, säger kvinnan i 30-årsåldern i rätten.
[...]
– Jag försökte säkra det så gott jag kunde för att det skulle bli så tryggt som möjligt för henne, säger mamman i rättssalen och fortsätter:
– Jag försökte ta undan farliga föremål, lösa småsaker, så att hon inte skulle sätta i halsen. Men jag hade så otroligt svårt att tänka för jag mådde så fruktansvärt dåligt, så jag förstod själv inte vad orsaken var att det började brinna eller att jag missat vissa saker.
[...]
– Jag kan inte svara på någonting om något av tillfällena. Det har varit så rörigt i mitt huvud under så många år. Jag kommer inte kunna svara, men min avsikt har inte varit att skada.
På frågan om hon över huvud taget varit hemma hos pojkvännen någon gång under den tiden som de haft en relation så svarar hon också att hon inte minns.
[...]
Även i rätten lyfte mamman problematiken kring sitt mående. Hon berättade att hon själv blev bortlämnad som barn, vilket satt djupa spår som hon menar att hon inte fått rätt hjälp med att bearbeta:
– Jag ville att hon skulle känna att hon inte var oönskad så som jag känt.
Hon sa också att relationen med dotterns pappa, både före och efter att de gick isär, har varit ansträngande och bidragit till hennes dåliga mående:
– Jag blev som en zombie. Jag har sån stress och oro så jag har inte kunnat finna ro, säger mamman."
Citera
2026-06-17, 21:40
Medlem
Citat:
Kan förstå ditt resonemang men Emma verkade inte vilja ha pappan involverad och hade dessutom ensam vårdnad. Han bodde inte i landet, finns egentligen inte mycket som styrker att hon blivit illa utsatt av D’s pappa utan kanske snarare var så att hon ville att han inte skulle vara involverad för han visste hur hon fungerade på riktigt
Alltså, om hon ville eller inte ville att han skulle vara involverad så har man default som förälder rätt till 50% vårdnad i Sverige. Om man av en eller annan anledning väljer att inte då ta 50% av ansvaret för sitt barn och den andra föräldern sen går och får ungen dödad så tycker jag man är medskyldig. Att ens make/maka inte gillar en och är otrevlig är ingen ursäkt för att inte ta sitt ansvar. Ansvaret har man mot sitt barn, inte den andra föräldern. I det här fallet hade ungen säkerligen varit vid liv nu om pappan tagit sin del av ansvaret.
Citera
2026-06-17, 21:45
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Alltså, om hon ville eller inte ville att han skulle vara involverad så har man default som förälder rätt till 50% vårdnad i Sverige. Om man av en eller annan anledning väljer att inte då ta 50% av ansvaret för sitt barn och den andra föräldern sen går och får ungen dödad så tycker jag man är medskyldig. Att ens make/maka inte gillar en och är otrevlig är ingen ursäkt för att inte ta sitt ansvar. Ansvaret har man mot sitt barn, inte den andra föräldern. I det här fallet hade ungen säkerligen varit vid liv nu om pappan tagit sin del av ansvaret.
Så fungerar det lyckligtvis inte. Det är inte straffbart att välja bort vårdnad om barn, och enbart i undantagsfall – och när man haft reell möjlighet att ingripa – kan man hållas ansvarig för underlåtenhet att hindra annans brott.

Sen tror jag att risken är rätt stor att en person som valt att skaffa barn med Emma inte heller är en helt kompetent förälder och människa.
Citera
2026-06-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Så fungerar det lyckligtvis inte. Det är inte straffbart att välja bort vårdnad om barn, och enbart i undantagsfall – och när man haft reell möjlighet att ingripa – kan man hållas ansvarig för underlåtenhet att hindra annans brott.

Sen tror jag att risken är rätt stor att en person som valt att skaffa barn med Emma inte heller är en helt kompetent förälder och människa.
Det där är ett legalistiskt argument, men i det här fallet har lagen fel och bör ändras. Skjuter man upp sin sperma i en livmoder eller låter sig själv göras på tjocken är det ett gemensamt åtagande som gäller i 18 år. Nån behöver ta om hand ungen och den som gör det 0 av 365 dagar är än mer skyldig än den som gör det 320/365 dagar och låser in barnet resten av tiden och åker iväg till knullkompisen i staden bredvid.

Detta sagt av någon som tycker att denna Emma förtjänar att låsas in med bortkastad nyckel.
Citera
2026-06-17, 21:58
Medlem
Jag önskar, framförallt för D skull att det vore så men det funkar inte så i praktiken. Emma hade det yttersta ansvaret, och hon motsatte sig pappans del. Säger inte att han är oskyldig men skulle nog snarare säga att morföräldrarna som var välkomna i D liv hade större påverkan till förändring

Citat:
Det där är ett legalistiskt argument, men i det här fallet har lagen fel och bör ändras. Skjuter man upp sin sperma i en livmoder eller låter sig själv göras på tjocken är det ett gemensamt åtagande som gäller i 18 år. Nån behöver ta om hand ungen och den som gör det 0 av 365 dagar är än mer skyldig än den som gör det 320/365 dagar och låser in barnet resten av tiden och åker iväg till knullkompisen i staden bredvid.

Detta sagt av någon som tycker att denna Emma förtjänar att låsas in med bortkastad nyckel.
Citera
2026-06-17, 22:06
Medlem
Citat:
Jag önskar, framförallt för D skull att det vore så men det funkar inte så i praktiken. Emma hade det yttersta ansvaret, och hon motsatte sig pappans del. Säger inte att han är oskyldig men skulle nog snarare säga att morföräldrarna som var välkomna i D liv hade större påverkan till förändring
Jag anför ett moraliskt argument, som säger att den frånvarande föräldern ska klandras i detta och liknande fall, och att lagen bör ändras. Tycker att ett rimligt svar är "håller med" och sedan gå vidare i diskussionen av det specifika fallet. Allt annat innebär i praktiken att man tycker att sjappa från sitt föräldraransvar bör innabära att man därmed inte längre är ansvarig för vad som händer med barnet. Vilket helt enkelt är fel - det är man, högeligen.
Citera
2026-06-17, 22:19
Medlem
Detta med att hon tydligen ska ha satt lås (?) på kylskåpet, har man fått någon klarhet i detta? Vad var syftet med det? Inte nog med att hon lämnade henne ensam, var hon dessutom tvungen att kapa möjligheten för flickan att få mat i magen?..

Såg för övrigt att mamman återpublicerat massa skumma videos på TikTok, en där en kvinna står framför ett brinnande hus ihop med en provocerande text och en video om hur barn som blir lämnade ensamma får hjärnskador..

Jättefriskt. Not. Hoppas hon lever i ett helvete varenda återstående sekund av hennes tragiska liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in