Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Det som är verklighetsfrånvänt är:
1. Att rättsväsendet skulle slösa resurser på att åtala och fängsla personer för att de inte är närvarande föräldrar
2. Att det vore bättre för barn om föräldrar som är så sämst att de väljer bort sina barn blev tvingade att vara med barnen (förekomsten av brott mot barn skulle garanterat öka)
3. Att det vore bättre för barnen om föräldrarna fängslades än om de bara var frånvarande
Du drivs av ett sadistiskt behov av att bestraffa människor som du anser är omoraliska, och det behovet är viktigare för dig än vad som faktiskt förbättrar barns verklighet. Tack och lov styrs inte Sveriges rättskultur av den sortens destruktiva, patologiska sadism.
Det är ju uppenbart att du har sjappat från din egen unge, otvivelaktligen med en massa såna här ursäkter "jag hade varit en dålig farsa, jag gjorde honom en tjänst" osv.
Men alla de där invändningarna är skrattretande:
1) Samhällskostnaden för alla sociala problem som orsakas av barn som uppfostras av ensamstående, eller överges helt, trumfar dina påstådda men obevisade ökade "kostnader" med faktor 10,000:1
2) Världen är full av människor som är dåliga på det ena och det andra och är man tillräckligt "dålig" på saker blir man till slut tvingad. Din patetiska invändning "ingen får tvinga mig att ta hand om mitt barn för då blir jag tvungen att misshandla ungen" tar vi hand om genom att tvinga denna kategori tvångsarbeta på anstalt, och ingen fjösig 40 timmarsvecka. Att ha barn är ett 16-timmar per dag jobb, så de kan gott jobba 80 timmarsveckor. Pengarna tar vi till att försörja barnen som övergivits, och för att säkra deras framtid. Jag slår vad om att de flesta invändningar tystnar snabbt när alternativet är lika jobbigt som att byta blöjor och koka välling.
3) Ja, då kan vi ju klämma ut lite pengar ur oduglingarna enligt ovan, så har de i alla fall bidragit med något.