Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Men du vet, risken är under hela graviditeten och under hela förlossningen. Samt för vissa även efter förlossningen. Vilka som får dessa risker vet man inte innan.
Tex. havandeskapsförgiftning, kommer oftast i mitten/slutet av graviditeten. Går inte att förutsäga. Och kan leda till mycket allvarliga tillstånd såsom eklampsi och HELLP etc. HELLP kan i övrigt även komma efter förlossningen. Och kan vara livshotande. Har dessutom väldigt otydliga symtom innan det blir fara å färde. Förlossning kan också leda till svåra blödningar av olika orsaker, som gör att kvinnan dör. Kvinnan kan också spricka fullt ut vid förlossningen, med livslånga men. Vilka kvinnor som drabbas går inte att förutsäga. Så. Vill en kvinna inte vara gravid/inte vill föda barn. Ska hon givetvis få slippa, med tanke på vilka risker som finns med graviditet och förlossning. Och man inte vet i förväg om hon är en av de som kommer drabbas. Och nu har jag bara nämnt några åkommor... Finns fler risker.
Enkelt. För min del har embryo det värde som föräldrarna tillskriver embryot. Ser de embryot som en "bebis", så är det så. Ser de embryot som en "cellklump som de vill abortera bort", så är det så.
När embryot blir ett foster, vid vecka 9. Så kommer det vecka för vecka öka i sitt människovärde. Och vid vecka 22 har det nått fullvärdigt människovärde. Skulle det födas i vecka 22, så är det en människa som föds, rent juridiskt. Det är också däromkring man kan rädda det mycket för tidigt födda barnet.
Flertalet aborter sker innan vecka 9 (över 90%), och många av dessa innan vecka 7. Då är det ett embryo som aborteras bort. Som jag alltså anser att föräldrarna bestämmer värdet av.
Om två tåg kommer rusande och det på den ena rälsen är en kvinna som skriker av förtvivlan och vill bli räddad. Och på den andra rälsen ligger det ett embryo i en burk. Och du bara kan rädda en av dessa. Hade du då räddat embryot, menar du? Det är nämligen detta abort handlar om. Vem som har mest människovärde: kvinnan eller embryot.
Jag tycker ditt tågexempel missar kärnan i abortfrågan.
Abort handlar inte om att välja mellan två fristående individer på varsin tågräls. Det handlar om huruvida en människa ska vara skyldig att använda sin egen kropp och utsätta sig för graviditetens och förlossningens risker mot sin vilja.
Jag reagerar också på att du skriver att embryots värde bestäms av föräldrarna. Då är människovärdet inte längre objektivt utan helt subjektivt. Antingen har embryot samma människovärde från befruktningen, eller så anser man att människovärdet utvecklas gradvis.
Att låta föräldrarnas känslor avgöra värdet blir en märklig princip.
För mig är den avgörande frågan inte om embryot är mänskligt liv.
Det är det biologiskt. Frågan är om ett embryo har samma rätt att använda en annan människas kropp som den människan har rätt att bestämma över sin egen kropp. Där går våra uppfattningar isär.