2026-06-17, 18:24
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
En pågående konflikt gör så att alla produkter från Wasaknäcke försvinner från butikshyllorna.
Vad konflikten mellan Ica Sverige och Barilla handlar om
är det ingen av parterna som vill kommentera i detalj.

Det är inte tydligt när produkterna från Barilla och Wasa kommer vara helt borta
från sortimentet då det befintliga lagersaldot ser olika ut mellan Ica-butikerna i landet.
https://www.allas.se/mat-och-dryck/svenskarnas-favoritknackebrod-slutar-saljas-pa-ica/11484150
https://nyheter24.se/nyheter/konsument/1490115-klassiska-frukostvaran-forsvinner-fran-icas-hyllor

Wasa Frukost, Wasa Sport, Wasa Rågi eller Falu Rågrut ...
Vilken som än är din favorit så kommer du inte längre kunna köpa den på Ica.

Vad tycker vi om om knäckekonflikten?
Ingen förlust. Pyramidknäcket är klart bäst. Surdegsknäcket helst.
Senast redigerad av TaxenSixten 2026-06-17 kl. 18:27.
Citera
2026-06-17, 18:26
Medlem
Syrons avatar
Färre och färre anledningar att besöka ICA känns det som.
Citera
2026-06-17, 18:47
Medlem
norther1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syron
Färre och färre anledningar att besöka ICA känns det som.
Alla kedjor sysslar ju med detta. Som kund kan man absolut rösta med plånboken, med det vill man ju inte. Samtidigt klagas det på att priserna är för höga.
Citera
2026-06-17, 18:57
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
ICA är en butikskedja som till största del består av extremt giriga butiksägare. Sänker man priset till leverantörerna så gynnar det absolut inte kunderna utan pengarna hamnar i butikägarens fickor.
Självklart är det så. Förvånad?
Är du kommunist?
Citera
2026-06-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Självklart är det så. Förvånad?
Är du kommunist?

Nej, jag är varken förvånad eller kommunist. Mitt inlägg var bara ett klarläggande för dem som inte förstått och fortfarande är trogna ICA-kunder.
Citera
2026-06-17, 19:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Nej, jag är varken förvånad eller kommunist. Mitt inlägg var bara ett klarläggande för dem som inte förstått och fortfarande är trogna ICA-kunder.
Det fungerar så. De pressar priser och givetvis får vi betala så de får rätt vinst.
Gillar man det inte så finns det fler butiker.
Citera
2026-06-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Det fungerar så. De pressar priser och givetvis får vi betala så de får rätt vinst.
Gillar man det inte så finns det fler butiker.
Nja, så är det inte alltid.
När lågprisbutiken inte kom till stan

Motstånd från lokala handlare och förhalade kommunala processer har i decennier hindrat lågprisbutiker att etablera sig i svenska kommuner. Faktum lyfter ett antal exempel som visar varför svensk mat är dyrast i Norden.
https://www.faktum.se/innehall/faktum-granskar/nar-lagprisbutiken-inte-kom-till-stan/
Citera
2026-06-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Tydligen är spannmål den nya anledningen att bojkotta Ica. Man lär sig något nytt varje dag.
Wasa knäcke är en del av svensk matkultur dvs matkultursarv så ja
Citera
2026-06-17, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteinloggad
Då blir det mer plats för annat på hyllorna i butikerna istället.
Med annat avses EMV...
Man vill alltså bli av med Wasa för marginalerna är för låga, så man hittar på en konflikt och kan på så sätt ersätta Wasas knäcke med ICA Basics spånskivor. På köpet får man en hiskelig marginal på produkten.
EMV är det sämsta som hänt inom livsmedelsindustrin. Bra produkter utgår och ersätts med lite sämre lite äckligare men i princip lika dyra produkter.
Citera
2026-06-17, 19:42
Medlem
Tearsinrains avatar
Men va fan. Jag undrade varför inte ICA haft de där färdiga med paprikasmak på lager på länge. Det är typ min frukost 5 dagar i veckan
Citera
2026-06-17, 19:49
Medlem
Bertillas avatar
Beställde 5 paket Barilla Capellini No 1 för hemleverans från Delitea nu. Godaste spagettin!
Citera
2026-06-17, 19:51
Avslutad
Illavarslande! I min lilla stad dominerar icabutikerna 🙁 och de för numera nästan enbart icas produkter. Varav de flesta är sämre i kvalitet och smak än konkurrerande märken.
Får bli en extrasväng till det enda alternativet coop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in