Jag vet inget om behandlingar, det kan vara något som vänsteraktivisten Cinmik hittade på för att skada barnen och pappan mer.
Mammans inre monolog, låter den så här?
Jag säger att jag skyddade barnen. Det är meningen jag håller mig fast vid. Utan den blir allt för naket.
För om jag inte skyddade dem, vad gjorde jag då?
Jag såg hans svagheter. Hans stolthet. Hans behov av att vara pappa, lärare, idrottsman, den starke, den trygge. Jag visste var det skulle göra ondast. Barnen. Namnet. Ryktet. Hans känsla av att vara en hederlig man.
När han lämnade mig, eller när jag kände att jag förlorade makten över berättelsen, kom något mörkt i mig. Inte bara sorg. Något hårdare. En vilja att han skulle förstå att han inte bara kunde gå vidare. Inte från mig. Inte utan pris.
BDSM-livet var vårt när det passade mig. Sedan blev det hans skuld. Det som en gång kunde beskrivas som ömsesidigt, lek, gränser, roll, spänning, blev efteråt något annat. Jag behövde bara byta språk. Frivillighet blev normalisering. Min delaktighet blev hans kontroll. Mina val blev hans makt.
Och polis, soc och korkade tingsrätten i lilla staden förstod gärna det språket. De älskade såna historier….jag var offret.
Jag märkte det snabbt. När jag talade rädsla lyssnade människor. När jag talade kontroll nickade de. När jag talade barnens trygghet blev jag nästan okränkbar. Ingen ville vara den som ifrågasatte en rädd mamma.
Barnen blev min borg. Deras avstånd blev mitt starkaste bevis. Jag behövde inte säga allt. Det räckte att skapa stämningen. Visa oro. Låta dem känna att pappa betydde fara, skuld och svek mot mig.
Jag vet att barn kan formas. Man behöver inte skrika. Det räcker med tystnad, kyla, blickar, halva berättelser, vuxensorg i barnets knä. Till slut säger barnet det man själv behöver höra: jag vill inte träffa honom.
Då kunde jag säga: se, det är barnens vilja.
Men ibland undrar jag om det var deras vilja – eller min rädsla med deras röst.
När han föll blev jag nästan lugn. Domen, rubrikerna, fängelset, människornas avstånd. Allt bekräftade min berättelse. Ändå blev jag inte fri. För längst därinne visste jag att en dom inte kan tvätta bort allt jag själv gjort.
Jag är rädd för den dag barnen blir vuxna på riktigt. Inte bara äldre, utan fria. Den dag de läser, jämför, minns sprickor, frågar varför ingen trygg kontakt ens fick prövas.
Därför måste jag fortsätta hålla berättelsen hård. Han får inte bli människa igen. Han måste förbli hotet. Annars blir jag inte längre bara den skyddande mamman.
Då blir jag också den som tog deras pappa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Koffi
Mitt fula trick?? Nä jag frågade bara behandlingen som du inte vill svara på... Sen min åsikt om att följa upp barnen på öppen gata.
Hur vet du att barnen sörjer H? Har du pratat med dom?
Vad menar du verklig fara? Är H bättre menar du?