2026-06-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Detta är fruktansvärt. Mamman måste självklart hållas ansvarig på något sätt men ju mer jag sätter mig in ju tydligare är det att hon nog inte förstår själv att hon gjort fel. Man kan inte straffa bort idioti. Det vet vi sen gammalt. Bästa hade varit rättspsyk för denna kvinna.

Oerhört tungt och svårt att ta in...

Stackars barnet som blev inlåst helt ensam dessutom. Det krossar mitt hjärta...
Citera
2026-06-16, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjejenMedLilaSkor
Jag tror snarare flickan lekte med tändaren och det startade branden.

Hade barnet varit ca 2 år så men 5+ ..... tror hon tände eld medvetet antingen för att försöka ta sig ut eller för att hon var trött på livet i fångenskap.
Citera
2026-06-16, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Du är ju helt vänsterbliven! Vad denna kvinna behöver är ett riktigt långvarigt fängelsestraff!
Nej, och det kommer hon heller inte att få.
Som det ser ut i den lägenheten + hur hon beter sig talar för allvarligt psykisk sjukdom 100%.
Jag säger inte att hon ska slippa straff, men att låsa in henne tjänar vi inget på.
Om hon döms till fängelse kommer hon kanske få max 4 år för vållande, på psyket kan hon sitta i kanske 8 år och då har vi en välfungerande skattebetalare individ som kommer ut.
Flickan är död, nu måste vi se till att det inte händer igen och fängelse kommer 100% inte hjälpa.
Citera
2026-06-16, 06:39
Medlem
Citat:
Som det ser ut i den lägenheten + hur hon beter sig talar för allvarligt psykisk sjukdom 100%.
Jag säger inte att hon ska slippa straff, men att låsa in henne tjänar vi inget på.
Om hon döms till fängelse kommer hon kanske få max 4 år för vållande, på psyket kan hon sitta i kanske 8 år och då har vi en välfungerande skattebetalare individ som kommer ut.
Flickan är död, nu måste vi se till att det inte händer igen och fängelse kommer 100% inte hjälpa.

Får också känslan av att hon gett barnet tändare, allt annat är inlåst och säkrat men så lägligt att flickan haft tillgång till tändare.

I förhör kan Emma i detalj återberätta flera år om hur synd det varit om henne men hon kan inte ”minnas” ett skit när det kommer till hur hon behandlat sin dotter. Äckligt! Det vidrigaste av allt är att hon inte ens haft missbruk av alkohol eller droger för då hade det iaf funnits eller kunnat vara en anledning till hur hon gjort men hon har ta mig fn varit fullt medveten hela tiden som hon haft detta vidriga beteende.

Lås in mamma på samma sätt som hon gjorde med sin dotter med tändare, till slut kan man ju hoppas att även hon tänder eld på sig själv.
Citera
2026-06-16, 06:40
Medlem
En spekulation om varför man inte ser allt i kamerorna:
Antingen är kamerorna så förstörda efter branden att material inte kan tas ut ur dom (förutsatt att de haft minneskort). Minneskort har brunnit t.ex.

Alternativt har Emm@ stängt av kamerorna vid tillfället då röken börjar synas...Därmed kan man inte se henne komma in eller ta ut flickan i trappen.

En tekniker borde dock kunna se i telefonen/appens logg när/om kamerorna varit på eller av?

Jag har själv 7st exakt likadana. Dom heter O-KAM-Pro och om jag fattat rätt är det samma som Emm@ hade. (Av mina sitter 5st utomhus, en vid varje husknut + garage, samt 2st i källare & vind riktade mot ingångar dit).
Jag kan välja i appen när jag vill att respektive kamera ska vara igång eller inte, om någon av dom ska gå igång på rörelse eller filma nonstop hela tiden, om kameran ska utlösa ett ljudligt tjutande larm både i min telefon och/eller i själva kameran ute för avskräckande effekt. Jag har inget minneskort till nån av mina. Jag raderar dagligen allt som spelats in om inget särskilt hänt den dagen. Vill jag spara en inspelning väljer jag bara den och raderar resten.
Har man minneskort kan man spara mer i kameran och behöver inte logga in och radera lika ofta. Men det innebär även att en ev. inbrottstjuv eller annan person skulle kunna montera ner t.ex. en av mina utekameror och ta med sig den + kort och se inspelningar som sparats. Jag tror man kan ha så kallat "cloud-space" och spara på moln - vad exakt det nu innebär vet jag inte för jag är såpass oteknisk av mig annars.

Anledningen att jag har dessa är att jag jobbar på psyk, och fått en del hot & hembesök av patinterv, vilket farbror blå skiter fullständigt i att utreda då bevis oftast saknas.
Dessa kameror är förhållandevis billiga, engångskostnad, lätta att montera, säljs bl.a. på TEMU. Kräver inget tillstånd om det är i din egen fastighet eller på din egen tomt och endast filmar innanför din egen tomtgräns/inne i din fastighet. Kräver heller inget abbonemang och behöver inte vara kopplat till Securitas, sos-larm eller annat dyrt. En enkel avisering i telefonen helt enkelt. Nackdelen är att dom laddas med usb, så man måste montera ner dom och ta in och ladda var 14 dag-ish.
Till detta har jag även magnetlås-larm på varje dörr/fönster. Det är inget direkt "lås" i sig men består av två magneter som så länge de sitter samman inte larmar. Om dörr eller fönster öppnas kommer en avisering i min telefon med text som beskriver vad som larmar, t.ex. "fönster 4 öppnas" eller "bakdörr stängs" osv.
Jag vet många föräldrar har det på kyl/frys/skafferi mm. för att bli varse om ifall äldre ungarna går och småäter i smyg.

Om vi bortser från min dåliga OT, icke uppsåtliga, kamera-reklam och går åter till ämnet, så kan Emm@ ha valt att stänga av kameror på vissa tider.
Hon kanske rent av stängde av då hon visste att det skulle märkas något hon inte ville skulle upptäckas.
Så länge kameran är påslagen och inställd att filma vid rörelser så kanske den heller inte filmar om ingen rörelse syns - t.ex. kameran känner inte av ev. rörelse pga ett tjockt moln med rök skymmer sikten. Efter en stund har kameran blivit så värmepåverkad att den lägger av själv kanske. Borde kunnas ses i appen tycker jag.
En kamera utan rörelsesensor, dvs. som filmar nonstop 24/7, borde ha filmat hela rökutvecklingen och sen lagt av vid hög värme.
Citera
2026-06-16, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fladdertacka
Jag har läst hela FUPen, men jag har den inte framför mig nu medan jag skriver det här.

Mormor verkade vara i stark förnekelse inför att Emma skulle ha kunnat lämna dottern ensam på det sättet. Jag tror inte att hon visste om det. Det måste vara väldigt svårt att tackla det känslomässigt. Hon har förlorat sitt barnbarn. Om det går upp för henne vad Emma har gjort så kommer hon att förlora sin dotter också.

Jag undrar om någon vet vilken sorts hund det var som Emma skaffade efter att dottern hade dött? Och hur ska mormor och morfar kunna ta hand om den? De verkar vara gamla och sjuka.

Jag undrar varför alla accepterar att Daya var autistiskt, när hon inte har fått någon diagnos? Har hon ens varit nära att utredas? Om hon hade vuxit upp under normala förhållanden kanske hon hade varit som vilket barn som helst. Jag tolkar hennes beteende mer som ett symptom på det som hon har varit med om.

Det störde mig något otroligt när Emma började att babbla på under förhöret om hur synd det hade varit om henne och att hon kämpade emot självmordstankar och tankar som "det hade varit bättre om inte jag fanns". Ja, då hade hennes barn kanske fått leva istället. Det hade varit bättre. Hoppas att hon kommer till insikt med det nu när hon får tid över till att tänka.
Det luriga med dagens ”utredningar” är att autism, ADHD m.m. inte alls bedöms som somatiska besvär gör med objektivt utformade tester. Den enda metod man arbetar med är rena iakttagelser och symtombaserade listor/skattningsskalor. Sammantaget ”vet” man alltså inte om någon faktiskt har autism eller inte, i den kliniska betydelsen.

Flickan hade varit ett solklart fall av diagnosen ”taskig barndom” med försummelse, vanvård och utebliven omsorg, men garanterat fått en NPF-diagnos istället. Sådant gör mig så sjukt beklämd.

Mamman å andra sidan är verkligen en sorglig produkt av vår tid. Istället för hjälp att bearbeta sina trauman och sin förmodade rotlöshet till följd av adoptionen, så blir hon satt på antidepressiva och diagnostiserad med massa hittepå. Så tatueringar på det och konstiga frisyrer som ett sätt att hitta sin identitet. Kaotisk lägenhet som säger allt. Hon är schablonbilden av någon med tungt bagage, risigt omdöme och tonvis med karaktärssvagheter.

Ett skämt att man valde att lägga ner socutredningen efter endast ett möte när andra familjer får sina barn omhändertagna trots att de varken låser in sina barn eller lämnar dem ensamma långa stunder.

Inte så lätt att avgöra när barn verkligen far illa men flera oberoende aktörer hade säkert kunnat få bukt med familjen långt innan det hade behövt gå så här långt.
Citera
2026-06-16, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
Det luriga med dagens ”utredningar” är att autism, ADHD m.m. inte alls bedöms som somatiska besvär gör med objektivt utformade tester. Den enda metod man arbetar med är rena iakttagelser och symtombaserade listor/skattningsskalor. Sammantaget ”vet” man alltså inte om någon faktiskt har autism eller inte, i den kliniska betydelsen.

Flickan hade varit ett solklart fall av diagnosen ”taskig barndom” med försummelse, vanvård och utebliven omsorg, men garanterat fått en NPF-diagnos istället. Sådant gör mig så sjukt beklämd.

Mamman å andra sidan är verkligen en sorglig produkt av vår tid. Istället för hjälp att bearbeta sina trauman och sin förmodade rotlöshet till följd av adoptionen, så blir hon satt på antidepressiva och diagnostiserad med massa hittepå. Så tatueringar på det och konstiga frisyrer som ett sätt att hitta sin identitet. Kaotisk lägenhet som säger allt. Hon är schablonbilden av någon med tungt bagage, risigt omdöme och tonvis med karaktärssvagheter.

Ett skämt att man valde att lägga ner socutredningen efter endast ett möte när andra familjer får sina barn omhändertagna trots att de varken låser in sina barn eller lämnar dem ensamma långa stunder.

Inte så lätt att avgöra när barn verkligen far illa men flera oberoende aktörer hade säkert kunnat få bukt med familjen långt innan det hade behövt gå så här långt.

Här tror jag mormor spelat en viktig roll. Det är inte helt ovanligt att svenska rika familjer kommer undan soc

Man tänker att chefer vet ju hur det ska vara, de har dessutom adopterat och därmed gått barnkurser och annat
Citera
2026-06-16, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tramsis
Här tror jag mormor spelat en viktig roll. Det är inte helt ovanligt att svenska rika familjer kommer undan soc

Man tänker att chefer vet ju hur det ska vara, de har dessutom adopterat och därmed gått barnkurser och annat
Ok, intressant. Jag får sätta mig in i fallet lite bättre. Har bara skummat igenom delar av FUP, och missat på vilket sätt man motiverade att mamman kommer från en fin bakgrund. Adoptivföräldrar brukar väl i och för sig ha det ganska gott ställt.
Citera
2026-06-16, 08:10
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:

Flickan är död och den åtalade kvinnan är ansvarig för hennes död. Det handlar inte om att någon skall bli en bättre människa av att sitta inlåst, i straffet finns även en klandran. Att det inte står rätt till i huvudet på kvinnan kan alla vara överens om, men hon är inte psyksjuk utan bara en väldigt egoistisk och dålig person.

Här verkar uppsåt att döda saknas och då är det grovt vållande som gäller. Maxstraffet är 6 år och få fall har väl förtjänat hårdaste straffet mer än detta.
Citera
2026-06-16, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
*mma n*goych*va
*=E

Bara sök på namnet så får du upp bilder på den vidriga människan.

Tack!
Citera
2026-06-16, 09:54
Medlem
brunothesuperstar på Instagram är i tingsrätten även idag!
Citera
2026-06-16, 10:00
Medlem
BrorGertruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qnostalgi
Ok, intressant. Jag får sätta mig in i fallet lite bättre. Har bara skummat igenom delar av FUP, och missat på vilket sätt man motiverade att mamman kommer från en fin bakgrund. Adoptivföräldrar brukar väl i och för sig ha det ganska gott ställt.

Fin är väl lite oklart. Men hon adopterades av ett par när hon var 4. Sen verkar hon fått swish av sina föräldrar hela tiden för att klara av sitt liv, bara skickat ett sms och fått pengar av sina föräldrar. De verkar ha varit rätt naiva och godtrogna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in