2026-06-15, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De adopterade ett barn med bagage som de inte kunnat hantera eller förstått var i behov av terapi som de av välmening stött på det sett som fungerat genom att ge ekonomiskt stöd och ställt upp och hämta D från förskola . Ingen vet ju om hon varit en sådan person som tagit avstånd eller blivit extremt otrevlig om hon tyckt att de lagt sig i hennes liv .
Finns många föräldrar som stoppar umgänge med barnbarn om mor/farföräldrar lägger sig i eller om de inte gör som förälder vill

Jaså minsann;
Plötsligt betyder 20+ år i Sverige ingenting? Och det trycks på just ordet ADOPTIV-föräldrar av väldigt många när det annars i debatter trycks på att blodsband betyder inget utan endast de man vuxit upp med? Lustigt där, man använder vad som passar

Rimligen är det en mix av både och. Stämmer förstås vad du säger att de inte kunnat hantera bagaget av ett adoptivbarn, och att många kan hindra morföräldrar helt från involvering. Men så verkar här inte ha varit fallet här. Pengar som stöd betyder inte att de är psykiskt friska. De har haft insikt och är medskyldiga! Har de inte alls haft insikt då är de blinda = emotionellt STÖRDA = förklaring till emotionellt störd dotter. Ej ursäkt.
Man är ansvarig att som förälder hantera sina tillkortakommanden och trauman som vuxen, för att bli den bästa man kan för sina barn. Det finns terapi och stöd i Sverige för den som söker aktivt och verkligen vill bättra sig. Någon sådan vilja ser man ingenstans i denna familj.
Just Emma verkar dock körd bortom all behandling. Det finns sådana.
Senast redigerad av Ich4055 2026-06-15 kl. 20:36.
Citera
2026-06-15, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
De adopterade ett barn med bagage som de inte kunnat hantera eller förstått var i behov av terapi som de av välmening stött på det sett som fungerat genom att ge ekonomiskt stöd och ställt upp och hämta D från förskola . Ingen vet ju om hon varit en sådan person som tagit avstånd eller blivit extremt otrevlig om hon tyckt att de lagt sig i hennes liv .
Finns många föräldrar som stoppar umgänge med barnbarn om mor/farföräldrar lägger sig i eller om de inte gör som förälder vill

Exakt det du säger komemr de försöka hävda rättsligt. Fega kräk!
Ingen ”välmening” i världen räcker här.
Citera
2026-06-15, 20:42
Medlem
Detta är fruktansvärt. Mamman måste självklart hållas ansvarig på något sätt men ju mer jag sätter mig in ju tydligare är det att hon nog inte förstår själv att hon gjort fel. Man kan inte straffa bort idioti. Det vet vi sen gammalt. Bästa hade varit rättspsyk för denna kvinna.
Citera
2026-06-15, 20:47
Medlem
Pandalina4s avatar
Någon juridik kunnig, man kan ha tre alternativa brottsrubriceringar i ett åtal.

En person kan dömas för det i rubriceringen eller ett mindre brott under rubriceringen i straffskalan?
Kan åklagaren ändra rubricering när rättegången pågår? Jag vet att det är möjligt vid överklagan.
Citera
2026-06-15, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyllie
om du kommer ihåg får du gärna berätta var i fupen du sett att polisen kan se det i kameran. jag har bara sett att flera vittnen/grannar beskrev i förhör att hon hade pyjamas på sig. men jag kan såklart ha missat att polisen kollat i kameran.

det stör mig att det bara blir vållande. det behövs ett ny brottsrubricering för detta. typ att den som med uppsåtlig förhoppning om att barn ska skada sig lämnar barnet oövervakat med farligt föremål dömes till fängelse i minst 10 år. om brottet är grovt blir det livstid

Jag uppfattade det som att man inte såg något i kameran från branden och efter?
Citera
2026-06-15, 21:01
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Någon juridik kunnig, man kan ha tre alternativa brottsrubriceringar i ett åtal.

En person kan dömas för det i rubriceringen eller ett mindre brott under rubriceringen i straffskalan?
Kan åklagaren ändra rubricering när rättegången pågår? Jag vet att det är möjligt vid överklagan.
Det viktiga är egentligen inte vilken brottsrubricering som åklagaren väljer. Gärningsbeskrivningen är det viktigaste. Den åtalade personen kan bara dömas för sådant som ryms inom åklagarens gärningsbeskrivning. Domstolen är fri att använda en annan brottsrubricering, förutsatt att den ryms inom gärningsbeskrivningen. Men om åklagaren har en gärningsbeskrivning som grundas i oaktsamhet (som i vårt fall, vad gäller grovt vållande till annans död) så kan inte domstolen döma för ett uppsåtsbrott (som misshandel). Tvärtom så kan domstolen inte döma för vållande om åklagaren enbart har uppsåtligt brott i gärningsbeskrivningen.

Det är alltså nedan gärningsbeskrivningar som sätter gränserna.
Citat:
Ursprungligen postat av Stämningsansökan, gärningsbeskrivningar
Emma Negoycheva har berövat Danaya Negoycheva friheten genom att
stänga in henne på sitt rum och/eller i bostaden vid i vart fall 42 tillfällen. Det
hände mellan den 22 augusti 2025 och den 7 februari 2026 på
Badvädersgatan, Göteborgs stad.
Emma Negoycheva begick gärningen med uppsåt.
Lagrum: 4 kap 2 § 1 st brottsbalken

Emma Negoycheva har, i egenskap av vårdnadshavare med garantansvar för
Danaya Negoycheva, född 2020, lämnat henne utan tillsyn i en bostad som
inte var tillräckligt barnsäkrad under flera timmars tid. Det hände vid i vart
fall 41 tillfällen mellan den 22 augusti 2025 och den 31 januari 2026 på
Badvädersgatan, Göteborgs stad.
Emma Negoycheva har genom att lämna Danaya Negoycheva under dessa
omständigheter utsatt henne för livsfara eller i vart fall fara för svår
kroppsskada eller allvarlig sjukdom.
Emma Negoycheva begick gärningen av grov oaktsamhet.
Lagrum: 3 kap 9 § brottsbalken

Emma Negoycheva har orsakat Danaya Negoychevas död. Det hände den 7
februari 2026 på Badvädersgatan, Göteborgs stad.
Emma Negoycheva begick gärningen av oaktsamhet. Oaktsamheten bestod i
att Emma Negoycheva, som är vårdnadshavare för Danaya Negoycheva,
lämnat henne utan uppsikt och tillsyn trots vetskapen om att hon hade
begränsade möjligheter att ta sig ut ur lägenheten vid brand.
Brottet bör bedömas som grovt eftersom Emma Negoycheva visat särskild
hänsynslöshet med beaktande av målsägandens låga ålder och utsatthet samt
då gärningen har innefattat ett medvetet risktagande av allvarligt slag då hon
inte tillsett att bostaden var barnsäkrad, inte sett till att Danaya Negoycheva
inte hade tillgång till tändare och döden svårligen kunnat undvikas vid brand
under de förhållanden som målsäganden lämnades.
Lagrum: 3 kap 7 § 2 st brottsbalken
Citera
2026-06-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4

Ibland så kan åklagaren vilja att ett straff utdelas för ett grovt brott, men om rätten anser att den åtalade är skyldig till en mindre alvarligt brott så ska personen få det andra straffet.
Tex "om rätten dömmer för mord bör straffet vara livstid, men väljer rätten att dömma för dråp så ska straffet vara 8år"
Citera
2026-06-15, 21:03
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ich4055
Exakt det du säger komemr de försöka hävda rättsligt. Fega kräk!
Ingen ”välmening” i världen räcker här.
Varför skulle morföräldrarna alls "hävda [något] rättsligt"? De står inte åtalade.
Citera
2026-06-15, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delart
2026-02-27 BESLUT Häktning
2026-03-27 BESLUT Häktning
2026-04-27 BESLUT Häktning
2026-05-29 BESLUT Häktning
2026-06-04 BESLUT Häktning
damn de är en bra tid
Citera
2026-06-15, 21:47
Medlem
För en som inte orkar bläddra igenom alla sidor, vad heter den misstänkta mamman, samt finns det bild på henne?
Citera
2026-06-15, 21:47
Avstängd
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sbcsweden
Detta är fruktansvärt. Mamman måste självklart hållas ansvarig på något sätt men ju mer jag sätter mig in ju tydligare är det att hon nog inte förstår själv att hon gjort fel. Man kan inte straffa bort idioti. Det vet vi sen gammalt. Bästa hade varit rättspsyk för denna kvinna.

Du är ju helt vänsterbliven! Vad denna kvinna behöver är ett riktigt långvarigt fängelsestraff!
Citera
2026-06-15, 22:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NoelAyel123
Precis likadant som i fallet jag skrev ovan, mormorn var väldigt noga med att understryka i rätten vilket fint och bra hem hon kom ifrån, dvs. väldigt narcissistiska drag.. Putsa fasaden var viktigare än att se till att barnbarnen var trygga på riktigt.
Sedan verkar de också ha gett mamman allt hon pekade på, materiellt, men missat allt om uppfostran och omtanke för andra.
Sånt här går i led

Hörde du mormodern i rätten eller vart kan man få fram dessa uppgifter? Är det mormodern eller Emma (MGM) som kom från ett fint och bra hem menade hon?

Ja, dessa narcissistiska drag går i rakt nedstigande led och inte ovanligt inom adoptivfamiljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in