Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Jag vet inte i vilken annan tid barns fysiska hälsa varit bättre, barnadödligheten varit lägre, man i högre grad sett till barns behov, i högre grad betraktat barn som individer med egna rättigheter, barn varit så sedda, säkra, välnärda och trygga osv.
Vet du om att fetma ökat kraftigt bland barn? Dom rör sig mindre och sitter mer framför skärmar i tidigare och tidigare ålder vilket i sin tur skapar psykiska problem på grund av bristande utveckling och istället utsätts för koncentrations störande media. Dålig och billig kaloririk kost har ökat även det. Ständigt prat om krig utanför Sverige och i Sverige som du kallar trygghet aldrig tidigare upplevd.
Det enda jag håller med om här är barnadödligheten, resten är helt tondövt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Visst kan saker slå över i överbeskyddande och övermått av ängslighet. Därtill innebär en förändrad miljö nya sårbarheter och kulturell utveckling till nya eller utvidgade diagnostiska kriterier. I visst mått kan detta betraktas som lyxproblem.
Lyxproblem? Jag tror det beror på okunnighet om hur barn egentligen ska växa upp och vad dom behöver för att mogna och utvecklas på ett stadigt och bra sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det är ju fint att man kan hitta en grupp där självmorden inte minskar på samma sätt som i övrigt att trösta sig med. Koppling mellan självmord och allmänna levnadsvillkor i en population där inte råder mer extrema omständigheter är dock mycket osäker. I synnerhet när det gäller så små tal som det handlar om här.
Trösta mig med? Jag tycker att det är fruktansvärt och lider av att se utvecklingen men jag tror det krävs empati för andra för att se och känna det.
Antal självmord hade säkerligen varit mycket högre om det inte varit för att över 1 miljon svenskar går på antidepressiva läkemedel. Det finns dom som går på sådana preparat som specifikt sagt till mig att dom tagit liv sig utan dom. Så 1 miljon går runt mer eller mindre känslomässigt lobotomerade för att stå ut med dagens verklighet.
När jag läser dina inlägg får jag en starkare och starkare känsla av att allt du gör är att rättfärdiga din livsstil som du tycker är bekväm och inte vill ändra på alls men jag har så klart sett för lite av dig och ditt liv för att vara säker.
Men känslan jag får är att du är en av dom som lever i en liten bubbla känslomässigt avkopplad från resten av världen och i den lilla bubblan är allt du säger logiskt för dig. Hade du dock spräckt den lilla bubblan och förenat dig med omvärlden så hade du snabbt varit tvungen att tänka om helt på alla plan då bitar som inte finns med i ekvationen nu hade blivit väldigt tydliga och starka.
Jag ser detta fenomen väldigt ofta och du verkar vara en sådan person som har byggt upp din egen fantasivärld där du rättfärdigar dina beteenden trots att dom för omvärlden är väldigt destruktiva.
Låt mig förklara lite mer. Västvärlden har länge levt en livsstil som är fullständigt ohållbar för planeten, vi konsumerar mycket mer än vi behöver och det sliter väldigt mycket på vår planet. Västvärlden har länge utnyttjat och levt på den "outvecklade" delen av världen för billiga produkter och arbetskraft. Detta är ett oempatiskt system där en del av jordens befolkning lever undet hemska omständigheter och andra under bekvämare omständigheter.
Det är lätt för någon som växt upp här i väst i bekvämlighet och överflöd att prata som du. Men hade omständigheterna ändrats och du inte längre kunde njuta av detta överflöd på bekostnad av andra.
Tex om en global ekonomisk krasch drog ner din levnadsstandard så pass mycket att du inte längre kunde betala för att hålla din bubbla igång och var tvungen att börja bli beroende av din omgivning på ett sätt du aldrig varit med om tidigare och förmodligen inte dina föräldrar heller. Då hade dins värderingar snabbt ändrats tror jag, just nu lever väst i en kraftig illusion byggd av pengar som inte är våra. Detta har gjorts möjligt av företag som inte bryr sig det minsta om befolkningen utan vill tjäna pengar som i sin tur används till krig om större makt, som USA tex, big business.
Dessa säljer sen en illusion om att vi behöver det ena och det andra vilket vi inte gör, vi behöver helt andra saker men västvärlden tror att det är meningen att man ska leva så här för dom fylls med propaganda över allt, radio, tv, mobil, dator och över allt annat som är bombarderat med reklam om skit vi inte behöver och som dessutom förstör planeten.
Som sagt, jag vet för lite om dig för att veta om du lever i denna illusion men det jag läser från dig så verkar du vara en produkt av detta konsumtions samhälle och har inte en tanke på att ändra livsstil. Du vill snarare sprida detta vidare för du tycker vi har det bättre än någonsin.
Barnen behöver komma bort från detta konsumtionssamhället snabbt och ut i verkligheten dvs naturen och djuren och lära sig hur man sammarbetar och ta fram nyttig mat. Det är det första dom ska lära sig i livet. Vad dom utsätts för nu är enlig mig ren barnmisshandel och bör göras olagligt.
Det finns erkänd utvecklings psykologi och detta som pågår nu följer inte det.