Citat:
Jag är nyfiken på vad ni tycker om min filosofi om en annan syn på samhällsutveckling.
Istället för att börja i höger/vänster, olika partier eller ideologier – tänk om vi började med en fråga:
Vad skapar bäst framtid för våra barn?
Jag har arbetat fram en idé om en folkrörelse där målet är att samla människor kring just den frågan.
Inte genom att en person ska bestämma svaren, utan genom att människor tillsammans undersöker, diskuterar och utvecklar idéer utifrån forskning, erfarenhet och öppen dialog.
Grundtanken är enkel:
Barnens psykiska, fysiska och sociala välmående ska vara samhällets högsta prioritet.
Alla andra frågor hänger ihop med detta.
Ekonomi, utbildning, trygghet, miljö och vård påverkar alla vilken värld barnen växer upp i.
Jag tror att den bästa investeringen ett samhälle kan göra är att ge barn möjlighet att utvecklas till trygga, friska och ansvarstagande vuxna.
Detta är början på Sverige för barnen.
En idé som bygger på att vi tillsammans försöker skapa bästa möjliga framtid för nästa generation.
Postar manifest och grundprinciper i inlägg här under men dom finns även här:
https://www.facebook.com/groups/1540177611038917/
Istället för att börja i höger/vänster, olika partier eller ideologier – tänk om vi började med en fråga:
Vad skapar bäst framtid för våra barn?
Jag har arbetat fram en idé om en folkrörelse där målet är att samla människor kring just den frågan.
Inte genom att en person ska bestämma svaren, utan genom att människor tillsammans undersöker, diskuterar och utvecklar idéer utifrån forskning, erfarenhet och öppen dialog.
Grundtanken är enkel:
Barnens psykiska, fysiska och sociala välmående ska vara samhällets högsta prioritet.
Alla andra frågor hänger ihop med detta.
Ekonomi, utbildning, trygghet, miljö och vård påverkar alla vilken värld barnen växer upp i.
Jag tror att den bästa investeringen ett samhälle kan göra är att ge barn möjlighet att utvecklas till trygga, friska och ansvarstagande vuxna.
Detta är början på Sverige för barnen.
En idé som bygger på att vi tillsammans försöker skapa bästa möjliga framtid för nästa generation.
Postar manifest och grundprinciper i inlägg här under men dom finns även här:
https://www.facebook.com/groups/1540177611038917/
Svårt att argumentera mot att skapa en bättre framtid för barnen, men jag är tveksam till om det finns så många som motsäger sig detta.
Sedan bör ju rimligen samhället hjälpa samtliga medborgare, vuxna har ju dessutom en viktig roll för barnen som föräldrar, mor och farföräldrar osv.
Eller tänker du dig någon ” Logan's Run” variant?
Nej svaret är förstås att skapa ett samhälle som är bra för alla, vilket automatiskt kommer göra det bättre även för barnen.
Jag skulle också argumentera för att detta har skett, barn hade det inte bättre på 1700 eller 1800 talet.