2026-06-14, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeForBarnen
Jag är nyfiken på vad ni tycker om min filosofi om en annan syn på samhällsutveckling.

Istället för att börja i höger/vänster, olika partier eller ideologier – tänk om vi började med en fråga:
Vad skapar bäst framtid för våra barn?

Jag har arbetat fram en idé om en folkrörelse där målet är att samla människor kring just den frågan.
Inte genom att en person ska bestämma svaren, utan genom att människor tillsammans undersöker, diskuterar och utvecklar idéer utifrån forskning, erfarenhet och öppen dialog.

Grundtanken är enkel:
Barnens psykiska, fysiska och sociala välmående ska vara samhällets högsta prioritet.
Alla andra frågor hänger ihop med detta.
Ekonomi, utbildning, trygghet, miljö och vård påverkar alla vilken värld barnen växer upp i.
Jag tror att den bästa investeringen ett samhälle kan göra är att ge barn möjlighet att utvecklas till trygga, friska och ansvarstagande vuxna.

Detta är början på Sverige för barnen.
En idé som bygger på att vi tillsammans försöker skapa bästa möjliga framtid för nästa generation.

Postar manifest och grundprinciper i inlägg här under men dom finns även här:
https://www.facebook.com/groups/1540177611038917/

Svårt att argumentera mot att skapa en bättre framtid för barnen, men jag är tveksam till om det finns så många som motsäger sig detta.

Sedan bör ju rimligen samhället hjälpa samtliga medborgare, vuxna har ju dessutom en viktig roll för barnen som föräldrar, mor och farföräldrar osv.

Eller tänker du dig någon ” Logan's Run” variant?

Nej svaret är förstås att skapa ett samhälle som är bra för alla, vilket automatiskt kommer göra det bättre även för barnen.

Jag skulle också argumentera för att detta har skett, barn hade det inte bättre på 1700 eller 1800 talet.
Citera
2026-06-14, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det är klart att vi kan. Vi kan och bör fördöma länder som inte ger barn humana rättigheter, tydligt markera att detta inte är acceptabelt i den moderna världen. Och aktivt arbeta för att få till en förändring även i dessa länder.

Det är det enda moraliskt rätta att göra, om man verkligen bryr sig om barnen.

Att vi även ska ta emot barn på flykt från sådana länder är naturligtvis en no-brainer som Sverige För Barnen måste betrakta som ett absolut måste. Ett mer effektivt sätt för att hjälpa de allra mest utsatta barnen finns ju inte.

Håller med om allt utom det sista.
Givetvis är det mest effektiva att lösa de problem som gör att barn behöver fly.
I efterkrigstiden har länder som Indien och Kina gjort oändligt mycket mer än Sverige för att motarbeta lidande hos barn.
Citera
2026-06-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Håller med om allt utom det sista.
Givetvis är det mest effektiva att lösa de problem som gör att barn behöver fly.
I efterkrigstiden har länder som Indien och Kina gjort oändligt mycket mer än Sverige för att motarbeta lidande hos barn.
Har de? Det är svårt att tänka sig eftersom Indien är ett land med omfattande barnfattigdom och Kina är en hårdför diktatur utan mänskliga rättigheter.
Citera
2026-06-14, 14:59
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Så om vi skulle komma fram till att ett liberalt, individualistiskt och mångkulturellt samhälle är det bästa för barns trygghet och välmående, vilket naturligtvis är fullt möjligt och vilket de facto mycket talar för, så skulle du ställa dig bakom dessa värderingar?
liberalt, individualistiskt och mångkulturellt?
Innan jag svarar på det så vill jag veta vad dom orden innebär för dig.

Ett samhälle jag kan ställa mig bakom är ett där barnens hälsa och utveckling kommer först. För att barnen ska må bäst enligt mig (vilket inte betyder att det är så), ska barnen växa upp på gårdar med djur och natur. Där ska dom även lära sig allt dom behöver för att kunna bli friska, starka och ansvarsfulla vuxna. Religion och andra ideologier ska dom vara fria från tills dom blir vuxna och kan avgöra det helt själv.

Hur menar du att liberalt, individualistiskt och mångkulturellt skulle ge barnen optimala förutsättningar för välmående och utveckling?
Citera
2026-06-14, 15:04
Medlem
Citat:
liberalt, individualistiskt och mångkulturellt?
Innan jag svarar på det så vill jag veta vad dom orden innebär för dig.

Ett samhälle jag kan ställa mig bakom är ett där barnens hälsa och utveckling kommer först. För att barnen ska må bäst enligt mig (vilket inte betyder att det är så), ska barnen växa upp på gårdar med djur och natur. Där ska dom även lära sig allt dom behöver för att kunna bli friska, starka och ansvarsfulla vuxna. Religion och andra ideologier ska dom vara fria från tills dom blir vuxna och kan avgöra det helt själv.

Hur menar du att liberalt, individualistiskt och mångkulturellt skulle ge barnen optimala förutsättningar för välmående och utveckling?
Jag säger inte att just jag menar det. Jag säger att man skulle kunna argumentera för att detta ger de bästa förutsättningarna och att det mycket väl skulle kunna vara så att detta är de bästa förutsättningarna. Därför skulle du som främst ser till barnens bästa aldrig rakt av avfärda dessa värderingar, inte sant?
Citera
2026-06-14, 15:09
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Svårt att argumentera mot att skapa en bättre framtid för barnen, men jag är tveksam till om det finns så många som motsäger sig detta.
Det är skillnad på att bara inte motsäga och aktivt arbeta för att uppnå det, det ena leder ingenstans det andra leder till förändring.

Citat:
Sedan bör ju rimligen samhället hjälpa samtliga medborgare, vuxna har ju dessutom en viktig roll för barnen som föräldrar, mor och farföräldrar osv.
Självklart ska samhället hjälpa alla men dom starka bör bära dom svaga dvs, barn, gamla och funktionshindrade. Genom detta jobb så mår alla bättre, dom som får hjälp och dom som hjälper.

Citat:
Jag skulle också argumentera för att detta har skett, barn hade det inte bättre på 1700 eller 1800 talet.
Vissa saker var bättre och andra sämre. Men jag förespråkar inte att vi ska gå tillbaka i tiden, snarare att vi tar allt det bästa från alla tidsåldrar och bygger en värld som är bättre än någon annan tid vi levt i där vi utnyttjar all erfarenhet våra förfäder och vi har skaffat oss.
Citera
2026-06-14, 15:11
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Jag säger inte att just jag menar det. Jag säger att man skulle kunna argumentera för att detta ger de bästa förutsättningarna och att det mycket väl skulle kunna vara så att detta är de bästa förutsättningarna. Därför skulle du som främst ser till barnens bästa aldrig rakt av avfärda dessa värderingar, inte sant?
Rent hypotetiskt så ja, jag kan inte gå emot något som skulle innebära barnens bästa.

Men det säger ingenting egentligen, du kan ju byta ut dom orden mot vad som helst då. Det enda du vill veta där är om jag är emot dom orden.
Citera
2026-06-14, 15:32
Medlem
Citat:
Rent hypotetiskt så ja, jag kan inte gå emot något som skulle innebära barnens bästa.

Men det säger ingenting egentligen, du kan ju byta ut dom orden mot vad som helst då. Det enda du vill veta där är om jag är emot dom orden.
Nej, jag vill veta om du i grunden är emot det samhällsskick som dessa ord beskriver. Men det är du alltså inte så länge det kan framföras goda argument för att det är gynnsamt för barnen?

Man kan ju t.ex. argumentera för att barn i alla tider har mått lika dåligt men att det först i dagens Sverige arbetas för att uppmärksamma och ta tag i barnens lidande. Att det därmed behövs ett samhälle så som dagens Sverige för att verkligen kunna hjälpa barn på bästa sätt.

En argumentation som det är svårt att komma runt och därmed att utesluta, om man ser till barnens bästa.
Citera
2026-06-14, 15:38
Medlem
Citat:
Har de? Det är svårt att tänka sig eftersom Indien är ett land med omfattande barnfattigdom och Kina är en hårdför diktatur utan mänskliga rättigheter.

Ja det har de.
Bara de senaste årtiondena har Indien lyft 400 miljoner invånare ut ur fattigdom.
I Kina har det varit ännu större lyft.
850 miljoner lämnade extrem fattigdom de senaste 40 åren.

Finns det mer att göra absolut, har Sverige gjort mer? Absolut inte.
Citera
2026-06-14, 15:43
Medlem
Citat:
Ja det har de.
Bara de senaste årtiondena har Indien lyft 400 miljoner invånare ut ur fattigdom.
I Kina har det varit ännu större lyft.
850 miljoner lämnade extrem fattigdom de senaste 40 åren.

Finns det mer att göra absolut, har Sverige gjort mer? Absolut inte.
Fast det där handlar ju bara om att de där underutvecklade länderna har börjat komma ikapp och närma sig normal västerländsk standard, även om de fortfarande har långt kvar innan de når upp till vår nivå.

Vi kunde inte ha gjort mer av den enkla anledningen att vi inte hade så mycket mer kvar att göra.
Citera
2026-06-14, 15:55
Medlem
EnCartes avatar
Citat:

Men vad är barnens bästa? Är det diciplin och ordning eller är det att inte styra dem alls och hur vet man det. Är det olika utifrån barnets personlighet. Det finns nån FN deklaration där man säger att man ska agera utifrån barnets bästa. Men hur vet man om det man gör, är för barnets bästa?

Det finns förstås vissa saker som är självklara, men för andra är det inte alls det. För det förutsäger att man kan se in i framtiden.

Ska bara ta aga som är förbjuden, men en enorm mängd människor har växt upp med det tidigare och verkar inte ha skadat dem. Ren misshandel är förstås en annan sak, men ändå. Så hur vet man faktiskt vad som är för barnets bästa? Kanske var det bra för de som blev straffade när de gjorde något dumt? Hur vet man sånt.
Citera
2026-06-14, 16:08
Medlem
Citat:
Fast det där handlar ju bara om att de där underutvecklade länderna har börjat komma ikapp och närma sig normal västerländsk standard, även om de fortfarande har långt kvar innan de når upp till vår nivå.

Vi kunde inte ha gjort mer av den enkla anledningen att vi inte hade så mycket mer kvar att göra.

Jag bott och arbetat i Kina, steget mellan dom och oss är inte långt.
Det jag skrev var att de gjort mer för världens fattiga och utsatta barn än vad Sverige gjort vilket jag har kan styrka med fakta.

Vad vi kunde gjort var att arbeta mycket mer för att motverka fattigdom och krig i tex Afrika.
Jag säger inte att Sverige är dåligt men det som behövs i fattiga länder är saker som infrastruktur, utbildning, sjukvård och inte minst fred och stabilitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in