Citat:
Ursprungligen postat av
Quoi...
Jo, vi är där nu. Sverige är ett av världens mest välmående länder, och mår bättre än vad det någonsin har gjort tidigare. Varför vi också arbetar för att hjälpa andra länders barn. Vi har en god kapacitet att göra det. Alla dina argument är uppenbart bara dåliga ursäkter för att slippa göra det.
Du skiter fullständigt i barnen. Det är fullständigt uppenbart att du bara använder barnen som en ursäkt för att förespråka konservativa och nationalistiska värderingar. Det är dessa du egentligen är ute efter, inte barns välmående. Det är patetiskt att du tror att du kommer att lura någon.
Du är redan genomskådad. Din rörelse dog i sin linda.
Du missförstår mig.
Jag håller med dig om att vi ska hjälpa andra.
Där vi skiljer oss åt är att vi som land mår bra. Som jag sa, över 1 miljonen svenskar går på antidepressiva läkemedel, det är inget tecken på att vi mår bra. Sen att du inte känner för andra och bara ser till dig själv är inget tecken på att Sverige är hälsosamt.
Att man själv "mår" bra i detta ser jag som ett problem, var är empatin där? Jag har inget behov av antidepressiva läkemedel men jag mår dåligt av att se lidandet i andra och vill därför hjälpa, framför allt barnen för det är där allt börjar. Om du läser grundprinciperna i rörelsen så är allt format för att sätta barnen först, det finns inte heller någon ledare utan det är just grundprinciperna som är ledaren. Jag vill hjälpa alla världens barn och ser oss som en värld utan gränser. Men vi ska inte gå runt och spela någon som är bättre än andra för det är vi inte just nu, vi har stora problem som måste lösas först. Att du inte ser dom förändrar inte det faktumet.
Jag postade tidigare detta men tror att för din skull det behövs igen:
Försämringar hos barn och unga de senaste årtiondena
Psykisk hälsa
Kraftig ökning av psykisk ohälsa
Allt fler barn och unga rapporterar:
ångest
nedstämdhet
oro
stress
sömnproblem
psykosomatiska besvär (huvudvärk, magont osv)
Ökningen har varit tydlig sedan 1980–90-talet och särskilt stark bland tonårsflickor.
Självmord och självskadebeteende
Självskadebeteenden har ökat kraftigt.
Självmord bland unga flickor har ökat, trots att självmord generellt minskat i samhället.
Många barn som mår dåligt fångas inte upp i tid.
Ökad psykisk skörhet
Många vuxna inom skola, vård och arbetsliv beskriver att unga idag:
har svårare att hantera motgångar
upplever högre stress av vardagskrav
har lägre tolerans för frustration
känner stark prestationsångest
upplever identitetsosäkerhet och låg självkänsla
Kraftig ökning av neuropsykiatriska diagnoser
ADHD-, autism- och andra NPF-diagnoser har ökat kraftigt.
Orsakerna är sannolikt både:
bättre upptäckt
förändrad miljö och livsstil
ökade krav i skola och samhälle
Sömnproblem
Barn och unga sover mindre än tidigare.
Skärmar, sociala medier och ständig stimulans påverkar:
sömnkvalitet
återhämtning
koncentration
känsloreglering
Som du ser här är inte vi något land som ska predika om hur man ska leva när vi behandlar våra barn så här. Observera att detta är en liten del av problematiken som finns, verkligheten är ännu värre.
Dom som inte ser barnens problematik och dåliga mående skiter i barnen, inte jag som i stort sett viger mitt liv för att förändra det för dom. Mitt yrke är även att hjälpa barn och unga.