2026-06-14, 21:15
  #577
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Förutom den lilla detaljen att Starlink är en enormt stor kassako som växer löjligt snabbt. När Starship skjuts upp med samma frekvens som Falcon 9 idag så kommer $160 se billigt ut.

Det får du tro, och du har all rätt i världen att köpa SpaceX där de är idag. Det är din rätt att göra, även om det kanske inte är det smartaste man kan göra. Tyvärr är det så för småsparare, de får alltid dra det stora lasset av förlusten. Köpa på toppen och sälja på botten.
Citera
2026-06-14, 21:17
  #578
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Mmmh, men först sa du att SpaceX går extremt dåligt, vilket var helt fel. Så vad mer kan du tänkas ha fel om, blir en annans spontana tanke då.
Vad menar du med fel?
5 miljarder dollar i förlust på en omsättning på knappt 20 miljarder 2025, är det bra? Det är katastrof för vilket företag som helst och mycket nära konkurs.
I år har de hittills gjort dubbla förlusten, möjligen försöker de samla förlusterna första halvåret för att kunna hålla "liv" i aktien till de stora investerarna lyckats sälja av.

SpaceX är långt ifrån ensamma också. Kina och Indien är mycket lång fram set till teknik som relaterar till rymden. Det enda lönsamma elon lyckats få till är att av någon anledning har han fått tillåtelse att skicka upp starlink satelliter.
Citera
2026-06-14, 21:21
  #579
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det får du tro, och du har all rätt i världen att köpa SpaceX där de är idag. Det är din rätt att göra, även om det kanske inte är det smartaste man kan göra. Tyvärr är det så för småsparare, de får alltid dra det stora lasset av förlusten. Köpa på toppen och sälja på botten.

Att köpa SpaceX idag kommer bli en vinstaffär på kort sikt, då fonder i princip är tvugna att köpa på sig aktier. Sen kommer aktien säljas ner allt eftersom insiders får möjlighet att sälja sina aktier. Min analys är på lång sikt och inte vad aktien kommer stå i om ett halvår. För jag kan hålla två tankar i huvudet samtidigt, får inte all min information från huvudrubriker och agerar inte på känslor och tro.
Citera
2026-06-14, 21:23
  #580
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ca 50 dollar är fortfarande extremt högt värderat, men kan vara motiverat med tanke på Musk-effekten. Företaget gör hopplöst stor förlust utan någon egentlig väg till att nå break-even, så det är egentligen svårt att sätta en värdering.

Någonstans kring 15$ kan väl vara skäligt. Även det om man vill vara snäll. Jag kommer att korta spacex hårt.
Citera
2026-06-14, 21:38
  #581
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Vad menar du med fel?
5 miljarder dollar i förlust på en omsättning på knappt 20 miljarder 2025, är det bra? Det är katastrof för vilket företag som helst och mycket nära konkurs.
I år har de hittills gjort dubbla förlusten, möjligen försöker de samla förlusterna första halvåret för att kunna hålla "liv" i aktien till de stora investerarna lyckats sälja av.

SpaceX är långt ifrån ensamma också. Kina och Indien är mycket lång fram set till teknik som relaterar till rymden. Det enda lönsamma elon lyckats få till är att av någon anledning har han fått tillåtelse att skicka upp starlink satelliter.

Är du intellektuellt oärlig med flit?

Kärnverksamheten är extremt lönsam. Starlink genererade på egen hand 11,4 miljarder dollar i omsättning och 4,4 miljarder dollar i rörelsevinst under 2025. Verksamheten växer med miljontals nya användare per kvartal, men du har uppenbarligen inte räknat på vad det innebär för kassaflödet på ett års sikt.

De har just plöjt ner mångmiljardbelopp på hårdvara det senaste året. Under helåret 2025 redovisade xAI en total rörelseförlust på 6,36 miljarder dollar. Den absolut största delen av dessa utgifter gick till att köpa in tiotusentals av Nvidias mest avancerade AI-chip, samt bygga ut den fysiska serverinfrastrukturen.

Under det första kvartalet 2026 spenderade xAI 2,47 miljarder dollar för att fortsätta skala upp sin beräkningskapacitet.

Naivt (för att inte säga obegåvat) att tro att ett företag som gjort det omöjliga, att blivit vansinnigt vinstdrivande på rymdfart och internet via satelliter, skulle sakna kompetensen att göra bra investeringar som genererar positivt kassaflöde på sikt.
Citera
2026-06-14, 21:43
  #582
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Någonstans kring 15$ kan väl vara skäligt. Även det om man vill vara snäll. Jag kommer att korta spacex hårt.

15 dollar är nog lite för lågt. Det kanske vore en rimlig värdering, men sen har vi Musk-effekten som kan skjuta upp en värdering * 3, på grund av att allt för många tänker som BästeHrMongolid. Så jag tror nog kursen kan klara sig runt 50 dollar, men kommer givetvis ner på sikt.
Citera
2026-06-14, 21:50
  #583
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Någonstans kring 15$ kan väl vara skäligt. Även det om man vill vara snäll. Jag kommer att korta spacex hårt.

Det luktar som en repris från när folk försökte korta Tesla.
Så är kommer det bli: Måttligt begåvade kommer korta aktien och bränna sig ända upp till $200+. När de gett upp så kommer en fas där aktien letar sig ner. Fler kommer försöka korta med jämna mellanrum, men skoningslösa gamma squeezes kommer straffa majoriteten björnar hårt. De resterande kommer bränna sig i väntan på en allt för låg botten som aldrig kommer då de inte förstår företaget öht. De som kommer vinna är de som köpt på sig aktier vid alla stora dippar för att äga aktien på lång sikt.
Citera
2026-06-14, 21:52
  #584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Om man vill ha sitt eget internet, med sina egna datacenter, och vill att detta skall fungera med en oslagbar responstid (vilket kanske behövs för Grok, Optimus, Robotaxi etc), då skall du nog se att det helt plötsligt är värt det.

Om inte annat så kommer SpaceX utgöra över 50% av internet globalt, och då blir det också lite lättare att bevara yttrandefriheten, åtminstone så länge Elon sitter vid rodret. Vill man konkurrera med detta så är man tvungen att använda SpaceX flr att skjuta upp sina egna satelliter.

Allt det där är en lång lista fantasier. Finns ingen som helst rimlighet i något av det där. Oslagbar responstid på Grok? Det känns inte relevant överhuvudtaget. Har någon sett ett datacenter på jorden? De är kvadratkilometer stora och nu inbillar sig gubben att han ska skjuta ut dessa datacenter som är fullkomligt belamrade med ädelmetaller i rymden? För att det är bättre?

Det är så jävla dumt. Men folk verkar vara totalt dumma i huvudet idag så är inte förvånad att folk, inklusive tekniskt inkompetenta bank-boomers går på det.
Citera
2026-06-14, 21:54
  #585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Är du intellektuellt oärlig med flit?

Kärnverksamheten är extremt lönsam. Starlink genererade på egen hand 11,4 miljarder dollar i omsättning och 4,4 miljarder dollar i rörelsevinst under 2025. Verksamheten växer med miljontals nya användare per kvartal, men du har uppenbarligen inte räknat på vad det innebär för kassaflödet på ett års sikt.

Finns det någonting överhuvudtaget som pekar på att detta skalar över tid? Att göra vinst ett år efter man skjutit upp hundratals/tusentals satelliter och gått med brakförlust året innan säger inte så mycket om vi inte räknar av att de här satelliterna blir rymdskrot en efter en och behöver ersättas med nya.

Starlink kan jag ändå tro kan gå ihop och har ett syfte där det är svårt att nå med snabbt internet. Tänk flygplan, berg, långt ut i vildmarken. Datacenter i rymden dock? Vad exakt är överlägset med det förutom att det får dumhuvuden att investera pengar i ett bolag med intäkter som en glasskiosk i sammanhanget?
__________________
Senast redigerad av kalleboool 2026-06-14 kl. 21:57.
Citera
2026-06-14, 22:03
  #586
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Det finns dock inget annat bolag än SpaceX som har framtidens AI-infrastruktur i sina händer. Vi behöver fler datacenters för AI och dom behöver bli effektivare. Att skjuta ut dem i rymden där de sedan drivs helt på solenergi är ett logiskt nästa steg.

Det är ett helt vansinnigt ologiskt steg att skjuta ut hela datacenter med ädelmetaller i rymden "för att de kan drivas helt på solenergi". De här AI chippen blir dessutom gamla på något eller några år, skjuter man bara upp fler datacenter då eller? Eller ska man landa hela datacenter fullsmetade med Nvidia och AMD chip I Atlanten var tredje år? Hur jag än vänder och vrider på det så blir det inget annat än mänsklighetens dummaste idé hittills.
Citera
2026-06-14, 22:06
  #587
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiner
Får man överhuvudtaget något ut av en enda aktie på 150 dollar?
Du får x % upp eller nedgång på 150usd.
Citera
2026-06-14, 22:17
  #588
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ingen ifrågasätter betlaningsviljan. Kan en kund välja mellan två identiska produkter där den ena kostar 20% mindre så väljer kunden detta.

Spacex har över huvud taget aldrig visat en prislapp på vad 1GW compute i rymden kommer kosta till kund. Det kan dom inte för produkten existerar inte så då kan Elon musk fabricera vilka drömpriser han vill.

Cybertrucken lovade musk skulle kosta 30kUSD. Det landade på 100kUSD.

Elpriser på jorden vet vi ganska väl och det är lätt att beräkna vad en utbyggnad av olika kraftgenererande verk kostar.

Speciellt om man flyttar datacenter till vindrika kustområden så har man garanterad billig elproduktion för 100år framåt.

Spacex kan inte konkurrera med Sciencefiction idéer som är realiserbara om 50 år. Spacex måste konkurrera med vad som finns de närmaste 5-6 åren.
Blir bra försäljning av Tesla mega pack om man skall driva datacenter med vindkraft. Efter merger samma sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in