2026-06-14, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det är två olika saker.

Effektivavgift har som syfte att jämna ut förbrukningen, inte att minska den (dock grovt missbrukat av när leverantörerna)

Elstödet är en återbetalning av de flaskhalsavgifter (som är rena hittepåavgifter) som driver upp elpriset pga andra länders bristande elproduktion

Det är ju knappast någon som går plus att få tillbaka 10-15% av elräkning för två månader och tänker att jag lämnar fönstren öppna i vinter och ställer ut några elradiatorer i trädgården

Så elstödet betalas inte med skattemedel utan flaskhalsavgifterna?
Citera
2026-06-14, 12:18
Medlem
Citat:
Det är två olika saker.

Effektivavgift har som syfte att jämna ut förbrukningen, inte att minska den (dock grovt missbrukat av när leverantörerna)

Elstödet är en återbetalning av de flaskhalsavgifter (som är rena hittepåavgifter) som driver upp elpriset pga andra länders bristande elproduktion

Det är ju knappast någon som går plus att få tillbaka 10-15% av elräkning för två månader och tänker att jag lämnar fönstren öppna i vinter och ställer ut några elradiatorer i trädgården
Korrekt är att effektavgifterna är ämnade att göra det officiellt, jag tror att folks möjligheter till det inte är enorma utan det innebär också bara helt enkelt en ökad kostnad.

Hade man på riktigt velat komma åt otyget med elzonerna hade man bara ändrat dem till att vara typ två zoner, finns ingen anledning att Sverige ska vara 4 (tyskland är ex 1, frankrike likaså). Men klart det påverkar prisbilden negativt.

Övriga avgifter har dock likväl stuckit iväg. Hur som haver så är det att lappa och klistra med elstöd hit och dit, det rör inte grundproblemet, vilket är stabil och förutsägbar baskraft (främst i andra länder).
Citera
2026-06-14, 12:19
Medlem
Citat:
Du kan göra justeringar upp till 5 år bakåt, och kolla om man fortfarande kan göra schablonavdrag, då behövs inga kvitton.

Citat:
De som har högst elräkning är i regel låginkomsttagare i gamla hus som inte har råd med stora investeringar i värmesystemet, isolera om, byta fönster mm

De som du tänker på bor i regel i bra och moderna hus med låga driftskostnader.

Ironiskt nog skulle administrationen bli enorm om man skulle reda ut varje individs faktiska behov.
Varför inte bara tillfälligt sänka skatten på elen som man gjort i många andra länder? Borde väl ändå bli lägre administrativa kostnader på så sätt. Eller finns det något hinder för denna variant i Sverige?
Citera
2026-06-14, 14:20
Medlem
Citat:
De som har högst elräkning är i regel låginkomsttagare i gamla hus som inte har råd med stora investeringar i värmesystemet, isolera om, byta fönster mm

De som du tänker på bor i regel i bra och moderna hus med låga driftskostnader.

Ironiskt nog skulle administrationen bli enorm om man skulle reda ut varje individs faktiska behov.

Låg och medelinkomsttagare förbrukar i regel jämförbara mängder el vad jag minns, värme, hushållsels som kylskåp osv som man inte riktigt kommer ifrån även om individuella avarter finnes. Förbrukningen följer inte riktigt inkomsten.

De välbärgade däremot drar ifrån även om det ändå inte riktigt matchar inkomsterna.
Citera
2026-06-14, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Men alltså, de som får mycket i elstöd har ju haft dyrare elräkningar. Många av dem är knappast heller välbeställd övre medelklass utan så kallat vanligt folk. Man kan kritisera elstödet på många sätt men råder knappast någon orättvisa vad gäller summorna som betalas ut.

Jag fick 29 kr. Inte mycket minst sagt men så ligger mina elräkningar på mellan 300 och 400 kr. Vore barockt om jag skulle få tusentals kronor i elstöd.

Poängen var väl ändå inte att du skulle få tusentals kronor i elstöd på en elräkning för en liten lägenhet, utan det används som ursäkt att ge subventioner till folk som redan har det gott ställt. Vafan är 29kr i elstöd? Inte ett jävla piss förstås, men då kan de riktiga pengarna trilla ner i fickan på de som redan har precis som att man nu snackar om en halv miljon skattefritt på ISK till en kostnad av ännu fler miljarder. Vilka är det som har en halv miljon på en ISK? Vanligt folk är skuldsatta upp över öronen, de får inte vardagen att gå ihop.

Ta du dina 29kr så ska du vara tyst sen.
Senast redigerad av Kayana 2026-06-14 kl. 16:10.
Citera
2026-06-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Så elstödet betalas inte med skattemedel utan flaskhalsavgifterna?

Ja. De FÅR inte användas till annat
Citera
2026-06-14, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Korrekt är att effektavgifterna är ämnade att göra det officiellt, jag tror att folks möjligheter till det inte är enorma utan det innebär också bara helt enkelt en ökad kostnad.

Hade man på riktigt velat komma åt otyget med elzonerna hade man bara ändrat dem till att vara typ två zoner, finns ingen anledning att Sverige ska vara 4 (tyskland är ex 1, frankrike likaså). Men klart det påverkar prisbilden negativt.

Övriga avgifter har dock likväl stuckit iväg. Hur som haver så är det att lappa och klistra med elstöd hit och dit, det rör inte grundproblemet, vilket är stabil och förutsägbar baskraft (främst i andra länder).

Håller med!
Citera
2026-06-14, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman

Varför inte bara tillfälligt sänka skatten på elen som man gjort i många andra länder? Borde väl ändå bli lägre administrativa kostnader på så sätt. Eller finns det något hinder för denna variant i Sverige?

Det är olika pengahögar som jag förstått det. Eldstöder betalas tillbaka av de flaskhalsavgifter som uppstår när det blir elbrist, och de pengarna hamnar på ett eget konto som inte får användas till annat än att bygga ut elnätet, undantag betala tillbaka

Sänker man skatten belastar det statskassan och får påverkan på övriga budgetposter.

Om jag förstått det rätt.

Men håller med i sak
Citera
2026-06-14, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Låg och medelinkomsttagare förbrukar i regel jämförbara mängder el vad jag minns, värme, hushållsels som kylskåp osv som man inte riktigt kommer ifrån även om individuella avarter finnes. Förbrukningen följer inte riktigt inkomsten.

De välbärgade däremot drar ifrån även om det ändå inte riktigt matchar inkomsterna.

Möjligt, men blir likväl en administrativ mardröm att reda ut hur mycket inkomst varje person har i förhållande till förbrukning, ska en pool eller bastu dras ifrån, hur redovisar man hur mycket just de prylarna drar osv.

Allt kan inte vara 100% rättvist, nu har man kört en enkel lösning där alla som äger ett privatabonemang får en summa baserat på förbrukningen.

Finns en rättvisa i det också.
Citera
2026-06-14, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Poängen var väl ändå inte att du skulle få tusentals kronor i elstöd på en elräkning för en liten lägenhet, utan det används som ursäkt att ge subventioner till folk som redan har det gott ställt. Vafan är 29kr i elstöd? Inte ett jävla piss förstås, men då kan de riktiga pengarna trilla ner i fickan på de som redan har precis som att man nu snackar om en halv miljon skattefritt på ISK till en kostnad av ännu fler miljarder. Vilka är det som har en halv miljon på en ISK? Vanligt folk är skuldsatta upp över öronen, de får inte vardagen att gå ihop.

Ta du dina 29kr så ska du vara tyst sen.

Det handlar om att inte straffa folk som sköter sin ekonomi. Att uppmuntra sparande kan aldrig vara fel anser jag.

Så slipper folk vara "skuldsatta upp över öronen," även om det mest är en myt.
Citera
2026-06-15, 00:44
Medlem
Citat:
Det är olika pengahögar som jag förstått det. Eldstöder betalas tillbaka av de flaskhalsavgifter som uppstår när det blir elbrist, och de pengarna hamnar på ett eget konto som inte får användas till annat än att bygga ut elnätet, undantag betala tillbaka

Sänker man skatten belastar det statskassan och får påverkan på övriga budgetposter.

Om jag förstått det rätt.

Men håller med i sak
Ok, fattar. Detta elstöd var iaf mycket bättre utformat än senast. Nu var det ju baserat på elförbrukning istället för förra gångens schablonsumma. Då vill jag minnas att jag fick en massa pengar tillbaka trots att jag knappt haft någon förbrukning, ett slöseri med skattepengar som upprör mer än att hamna utanför denna gång. Denna gång kunde de gott ha struntat i att betala ut allt under 100 kr som upplägget såg ut.
Citera
2026-06-15, 14:18
Medlem
Diamondgrits avatar
Fuck yeah 299 spänn direkt in på kontot! Tur att jag kollade efter för annars skulle jag nog missat att det ens kom in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in