2026-06-12, 21:48
Medlem
TUKs avatar
Fixk 48 kronor i elstöd (röstmuta) så nu ska jag rösta på tidöregeringen!
Citera
2026-06-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TUK
Fixk 48 kronor i elstöd (röstmuta) så nu ska jag rösta på tidöregeringen!

Så jävla fjantigt... det kostar mer att administrera än att dela ut. Vanligt folk får inte ett skit, medans den välbeställda övre medelklassen får ett antal tusen så den kan ha det varmt och gott under fötterna i badrummet och låta badtunnan stå varm på vintern.

Här har du några smulor som ursäkt för att vi ska ge de riktiga pengarna till oss själva. Nästan skamlöst och hånfullt att dela ut en kaffe på stan i elstöd.
Citera
2026-06-12, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Avgörande är så klart att du har kvar kvitton som kan styrka dina kostnader och att det var minst fem mil mellan jobb-boendet och din bostad.

En annan grej att inte förglömma här, och det är att du möjligen även kan göra avdrag för hemresor om du gjorde såna under tiden du var på det där jobbet.

Finns schablonavdrag också. Eller fanns förr åtminstone. Deklarerade dubbelt boende i 4 år utan att lämna in ett enda kvitto. Fick ut ca två nettomånadslöner i skatteåterbäring varje år
Citera
2026-06-12, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Allt detta är av intresse för kommande vinter även om det visar sig att jag inte har pappren i ordning för den vintern som var. Så jag tackar för informationen.

Du kan göra justeringar upp till 5 år bakåt, och kolla om man fortfarande kan göra schablonavdrag, då behövs inga kvitton.
Citera
2026-06-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Jag är inte nationalekonom, men skulle tro att kostnaderna för varje skattebetalare är mindre i det här fallet än vad vad varje skattebetalare får i stöd? Jag kan ha fel som fan dock men vore väldigt märkligt att införa den här typen av allmänt stöd om skattebetalarna gick back på det.

Syftet med stödet är att få ut mer pengar i omlopp för att stimulera ekonomin.

Även om staten skulle behöva lägga såg 4 miljarder på att betala ut de här 3,4 miljarderna, så får ju likväl alla som fått elstöd 3,4 miljarder mer i plånboken.

Dock tror jag inte det kostar så mycket att administrera, eftersom de kör en väldigt enkel process, vilket då skapar missnöje bland vissa som är utanför normalbilden.

Men att utreda varje enskild individ skulle ta år att genomföra, och bli svindyrt.
Citera
2026-06-13, 00:24
Medlem
Merwinnas avatar
Felpost
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-13 kl. 00:27.
Citera
2026-06-13, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Syftet med stödet är att få ut mer pengar i omlopp för att stimulera ekonomin.

Även om staten skulle behöva lägga såg 4 miljarder på att betala ut de här 3,4 miljarderna, så får ju likväl alla som fått elstöd 3,4 miljarder mer i plånboken.

Dock tror jag inte det kostar så mycket att administrera, eftersom de kör en väldigt enkel process, vilket då skapar missnöje bland vissa som är utanför normalbilden.

Men att utreda varje enskild individ skulle ta år att genomföra, och bli svindyrt.

Elstöd gör bara att elbolagen kan smyghöja priset.

Snarare att man tar bort skatter på elen och inför reglering på elpriset så att inte bolag som vattenfall kan tvätta vinstpengarna till sina vänner på reklamkanalerna.

Ägarna till viasat,tv3 + de stora radiokanalerna de äger fick ju med sina mutkontakter hos sossarna om jag minns det rätt bort reklamskatten så pengarna trillar ner i fickan på de som redan har pengar och vi har helvetes mycket reklam på tv,radio efter det.

Vattenfall tvättade väl runt 1 miljard av vinsten senaste året till sina elitvänner genom reklam .
Senast redigerad av Blatteman 2026-06-13 kl. 11:05.
Citera
2026-06-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Elstöd gör bara att elbolagen kan smyghöja priset.

Snarare att man tar bort skatter på elen och inför reglering på elpriset så att inte bolag som vattenfall kan tvätta vinstpengarna till sina vänner på reklamkanalerna.

Ägarna till viasat,tv3 + de stora radiokanalerna de äger fick ju med sina mutkontakter hos sossarna om jag minns det rätt bort reklamskatten så pengarna trillar ner i fickan på de som redan har pengar och vi har helvetes mycket reklam på tv,radio efter det.

Vattenfall tvättade väl runt 1 miljard av vinsten senaste året till sina elitvänner genom reklam .

Jaha, ta upp det med regeringen
Citera
2026-06-14, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Så jävla fjantigt... det kostar mer att administrera än att dela ut. Vanligt folk får inte ett skit, medans den välbeställda övre medelklassen får ett antal tusen så den kan ha det varmt och gott under fötterna i badrummet och låta badtunnan stå varm på vintern.

Här har du några smulor som ursäkt för att vi ska ge de riktiga pengarna till oss själva. Nästan skamlöst och hånfullt att dela ut en kaffe på stan i elstöd.

Men alltså, de som får mycket i elstöd har ju haft dyrare elräkningar. Många av dem är knappast heller välbeställd övre medelklass utan så kallat vanligt folk. Man kan kritisera elstödet på många sätt men råder knappast någon orättvisa vad gäller summorna som betalas ut.

Jag fick 29 kr. Inte mycket minst sagt men så ligger mina elräkningar på mellan 300 och 400 kr. Vore barockt om jag skulle få tusentals kronor i elstöd.
Senast redigerad av Bremerlyckan 2026-06-14 kl. 10:22.
Citera
2026-06-14, 10:33
Medlem
Dock något motsägelsefullt nät man ville använda ekonomiska incitament som effektavgifter för att sprida ut och minska uttag samt få in pengar och sedan samtidigt betalar ut elstöd. Samt höjning av andra avgifter.

Blir att ge och ta av samma vara liksom.
Citera
2026-06-14, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Dock något motsägelsefullt nät man ville använda ekonomiska incitament som effektavgifter för att sprida ut och minska uttag samt få in pengar och sedan samtidigt betalar ut elstöd. Samt höjning av andra avgifter.

Blir att ge och ta av samma vara liksom.

Det är två olika saker.

Effektivavgift har som syfte att jämna ut förbrukningen, inte att minska den (dock grovt missbrukat av när leverantörerna)

Elstödet är en återbetalning av de flaskhalsavgifter (som är rena hittepåavgifter) som driver upp elpriset pga andra länders bristande elproduktion

Det är ju knappast någon som går plus att få tillbaka 10-15% av elräkning för två månader och tänker att jag lämnar fönstren öppna i vinter och ställer ut några elradiatorer i trädgården
Citera
2026-06-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana

De som har högst elräkning är i regel låginkomsttagare i gamla hus som inte har råd med stora investeringar i värmesystemet, isolera om, byta fönster mm

De som du tänker på bor i regel i bra och moderna hus med låga driftskostnader.

Ironiskt nog skulle administrationen bli enorm om man skulle reda ut varje individs faktiska behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in