2026-06-14, 08:17
Medlem
EgoistNs avatar
Det här är kul.. Bitcoin disbelievers gissar kursen nov 2029..

Kom igen nu.. 😂😂
Citera
2026-06-14, 08:33
Medlem
EgoistNs avatar
Utmanövrerade hela bunten.. 😜
Citera
2026-06-14, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Det som är dyrt att framställa och finns i en strikt begränsad mängd brukar betinga ett visst värde.

Du har helt enkelt dålig fantasi.

Men jag vill särskilt att du drar till med en gissning. Nov 2029..
Du har missförstått ordningen. Hög efterfrågan och lågt utbud leder till att man accepterar högre produktionskostnader. Lågt utbud och hög produktionskostnad är inget värde i sig självt.

Varför ska jag sitta här och gissa priset om tre år? Bitcoin är en överprisad MEME som rusar och kraschar om vartannat. Det kan vara 20k eller 500k, beroende på om det råder FOMO-hysteri, säljpanik eller totalt ointresse för bitcoin då. Det enda vi kan vara säkra på är att det underliggande värdet är noll.
Citera
2026-06-14, 08:57
Medlem
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseKlasse
Du har missförstått ordningen. Hög efterfrågan och lågt utbud leder till att man accepterar högre produktionskostnader. Lågt utbud och hög produktionskostnad är inget värde i sig självt.

Varför ska jag sitta här och gissa priset om tre år? Bitcoin är en överprisad MEME som rusar och kraschar om vartannat. Det kan vara 20k eller 500k, beroende på om det råder FOMO-hysteri, säljpanik eller totalt ointresse för bitcoin då. Det enda vi kan vara säkra på är att det underliggande värdet är noll.

Ett brett spektrum. 20k-500k
En s k helgardering. Men tack för din prognos.
Citera
2026-06-14, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Ett brett spektrum. 20k-500k
En s k helgardering. Men tack för din prognos.
Det är inte en helgardering, det är ett sannolikt spann. Eftersom bitcoinpriset huvudsakligen drivs av FOMO, manipulativa bagholders, en skrupelfri kryptoindustri, kriminalitet, gissningar och storytelling. Och däremellan plötsliga krascher när någon upphaussad branschaktör visar sitt sanna ansikte, det uppstår osäkerhet om tillgången på Greater fools, eller bara allmänt tvivel på om detta verkligen var så vettigt. Så det går det inte att ge bättre prognoser än så. En mogen tillgång med underliggande värde har ett betydligt snävare och mer underbyggt spann.

Försök att ta till dig av det.
Citera
2026-06-14, 10:07
Medlem
Citat:
Det är inte en helgardering, det är ett sannolikt spann. Eftersom bitcoinpriset huvudsakligen drivs av FOMO, manipulativa bagholders, en skrupelfri kryptoindustri, kriminalitet, gissningar och storytelling. Och däremellan plötsliga krascher när någon upphaussad branschaktör visar sitt sanna ansikte, det uppstår osäkerhet om tillgången på Greater fools, eller bara allmänt tvivel på om detta verkligen var så vettigt. Så det går det inte att ge bättre prognoser än så. En mogen tillgång med underliggande värde har ett betydligt snävare och mer underbyggt spann.

Försök att ta till dig av det.

Skrupelfri kryptoindustri?
Citera
2026-06-14, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
När har guld rasat under kriser? Silver är inte lika stabilt och mer skrymmande.

Många förstår inte guld, det är inte en spekulationsvaluta, utan ett skydd över generationer.

Det är bättre att jämföra Bitcoin med andra spekulationspapper som aktier EFT:er eller liknande, med skillnaden att Bitcoin har inget underliggande värde. Bitcoin har inte heller varit med om en riktig kris. Så det går inte att säga vad som skulle hända då. Hela jämförelsen med guld är bara tagen ur luften och ett falskt försäljningsargument. Inte heller är EFT:er för guld, guld. Det är bara ett papper som man spekulerar i.

Vad är det underliggande värdet för guld då? Att guld har god ledningsförmåga? För en stenåldersmänniska är inte det ett värd.

Det verkliga underliggande värdet för Bitcoin/Blockchain är att den förmedlar tillit utan mellanhänder.
Citera
2026-06-14, 10:51
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xowodim
Vad är det underliggande värdet för guld då? Att guld har god ledningsförmåga? För en stenåldersmänniska är inte det ett värd.

Det verkliga underliggande värdet för Bitcoin/Blockchain är att den förmedlar tillit utan mellanhänder.
Framförallt smyckesindustrin, då som nu, men idag även elektronik och rymdbranschen. Men även bara att det är mer eller mindre evigt. Många köpare av guld, särskilt nu, verkar vara stater som oroar sig för framtiden. Inte köper de Bitcoin.

Vem litar på en valuta som är extremt instabil? Argumentet för Bitcoin är b.l.a. att man teoretiskt kan handla med den, men växlingskurserna är enorma och i stort sett bara kriminella använder den som det. För den absoluta majoriteten handlar det bara om ren spekulation. Vad Saylor sysslar med är lite obegripligt faktiskt.

Problemet är att man skapat påståenden om dess sällsynthet som ett argument för att dess värde ska bli enormt. Men man pratar inte om efterfrågan, som att sällsyntheten är det enda som bestämmer.

Jag kan ta exemplet med förstautgåvor av populära serier som inbringar enorma priser i USA, då många samlar på dem och har för mycket pengar. Men det betyder förstås inte att förstautgåvan av Allers veckotidning inbringar samma pris, om den är lika ovanlig. Tror man det är man nog en idiot.

Så Bitcoin följer samma lagar. Om ingen vill ha den, blir värdet noll. Men som guld är den förstås inte. Mer som en populär serietidning bland ägare som hoppas de ska stiga enormt i värde. Men en dag är det inte längre någon som samlar på de här serietidningarna och det som blir kvar är bara läsvärdet, vilket inte är speciellt högt. Men inte ens ett läsvärde har Bitcoin.

Påhittet att det skulle vara som guld är bara ett påhitt. Det är väl bara att se själv, så ser man att det inte alls är så. Jag menar, nån sorts analysförmåga och kritik mot bara påståenden måste man väl ha.
Citera
2026-06-14, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Framförallt smyckesindustrin, då som nu, men idag även elektronik och rymdbranschen. Men även bara att det är mer eller mindre evigt. Många köpare av guld, särskilt nu, verkar vara stater som oroar sig för framtiden. Inte köper de Bitcoin.

Vem litar på en valuta som är extremt instabil? Argumentet för Bitcoin är b.l.a. att man teoretiskt kan handla med den, men växlingskurserna är enorma och i stort sett bara kriminella använder den som det. För den absoluta majoriteten handlar det bara om ren spekulation. Vad Saylor sysslar med är lite obegripligt faktiskt.

Problemet är att man skapat påståenden om dess sällsynthet som ett argument för att dess värde ska bli enormt. Men man pratar inte om efterfrågan, som att sällsyntheten är det enda som bestämmer.

Jag kan ta exemplet med förstautgåvor av populära serier som inbringar enorma priser i USA, då många samlar på dem och har för mycket pengar. Men det betyder förstås inte att förstautgåvan av Allers veckotidning inbringar samma pris, om den är lika ovanlig. Tror man det är man nog en idiot.

Så Bitcoin följer samma lagar. Om ingen vill ha den, blir värdet noll. Men som guld är den förstås inte. Mer som en populär serietidning bland ägare som hoppas de ska stiga enormt i värde. Men en dag är det inte längre någon som samlar på de här serietidningarna och det som blir kvar är bara läsvärdet, vilket inte är speciellt högt. Men inte ens ett läsvärde har Bitcoin.

Påhittet att det skulle vara som guld är bara ett påhitt. Det är väl bara att se själv, så ser man att det inte alls är så. Jag menar, nån sorts analysförmåga och kritik mot bara påståenden måste man väl ha.

Intressant att du helt verkar vara blind för detta jag skrev: "Det verkliga underliggande värdet för Bitcoin/Blockchain är att den förmedlar tillit utan mellanhänder."
Citera
2026-06-14, 11:42
Medlem
Citat:
Intressant att du helt verkar vara blind för detta jag skrev: "Det verkliga underliggande värdet för Bitcoin/Blockchain är att den förmedlar tillit utan mellanhänder."

Verkar inte som om den ”tilliten” ger något större underliggande värde med tanke på att BTC tappat cirka 50% av sitt värde på mindre än ett år …

Dessutom är det inget unikt för Bitcoin.
Citera
2026-06-14, 11:45
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Du, liksom andra svarar inte på min kritik. Men jag har redan svarat på det. De flesta använder inte Bitcoin för ekonomiska transaktioner. Det är inte det den används som, för den absoluta majoriteten, utan som en spekulationspapper, enbart. Nu med EFT:er som många använder, blir det även andra som sköter transaktionerna. Jag menar även att det var det som gjorde att den steg tidigare, det blev lättar att investera i den.

De flesta skiter i att man kan göra transaktioner. De vill att den ska stiga och kunna växla till fiat och bli rika. För ska de ut och handla med den, får de inte ihop mycket. Det är bara den förväntade värdehöjningen i fiat som det handlar om. För de flesta har inga begrepp om vad en Bitcoin är värd i Bitcoin. Alltså vad man kan få för en viss given mängd. Det är bara dess värde i fiat, som de förstår. Men en summa som 1,5 micro-Bitcoin är det nästan ingen som vet vad man får för.

Jag menar att det gäller att se hur den faktiskt fungerar i verkligheten, inte i teorin.

Men min huvudsakliga kritik handlade om att man jämför den med guld, men bara genom att följa kurserna ser man att det inte alls är så. Finns inga likheter alls. Mer med aktier faktiskt. Som även de oftast är en given mängd på samma sätt och går att göra transaktioner med.
Citera
2026-06-14, 13:27
Medlem
Citat:
Det gamla korkade ”gick åt en massa energi”-argumentet. Blanda inte ihop produktionskostnad med värde. Vad ger det innehavaren för värde att det krävdes både energi och processorkraft att bryta en bitcoin? Både energin och processorkraften är redan förbrukad, den är inte lagrad i bitcoinen för senare utvinning av dess innehavare, och berättigar inte till någon inlösen mot energi i utbyte.

Svar här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in