Citat:
Ursprungligen postat av
adina
BVC slår inte larm om föräldrar avbokar tider eftersom det är helt frivilligt, sista besök sker vid 5 år efter det tar skolhälsovård över, dessutom hade det skickats remisser för utredning gällande npf hos annan instans .
Är kring 4 besök på bvc efter 1 års ålder och blir inte mycket oro om människor avbokar
Även om det är frivilligt förväntas BVC agera om barn uteblir från besök. Sen om de alltid gör det när det gäller äldre barn som uteblir från enstaka besök är en annan femma.
Det som skrämmer mig mest är hur omgivningen helt fallerat. Antingen har man inte reagerat eller så verkar man ha tyckt det varit i sin ordning att lämna ett litet barn ensam i ett halvt dygn.
Killarna hon var med agerade inte trots att åtminstone V förstått att barnet var övergivet i lägenheten.
Kompisen gjorde tummen upp när E berättade att hon kollat in dottern på övervakningskameran hela dagen.
Sen borde i princip alla som haft mer kontakt med mamman och barnet ha förstått att det inte stod rätt till. Bara att komma in i lägenheten med övervakningskameror, lås på kylen och galler borde ha räckt för att en normal människa skulle reagera.
Också märkligt att soc inte agerade mer. Jag förstår att de inte hade hela bilden. Men det faktum att det kom in anmälningar från olika håll borde ha varit en varningsklocka i sig.
Och om det finns klara indikationer på oro, t ex förskolan vittnar om bristande hygien, uppgifter om att mamman lämnar barnet utan tillsyn, kan man i min värld inte utgå från att ett avvikande beteende hos barnet är NPF-problematik. Man måste utesluta möjligheten att det är en effekt av vanvård.
Är vi som samhälle inte bättre än så här?