2026-01-01, 17:19
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Det blir något slags super-drag och eftersom min lägenhet har ”värme ingår” så ligger temperaturen väldigt lågt redan innan dårarna drar igång sin satans cirkus.

Köp ett element och stäng om dig in till vardagsrummet.
Citera
2026-01-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Din lägenhet måste ha extremt dålig isolering.

Din ytterdörr borde blockera ut kall luft från trapphuset.
Jo jag vet. Har satt upp maskeringstejp På vädringsventilerna ovanför fönstren och det hjälper så länge trappen inte tokvädras av psyksjuka muppar med vanföreställningar.

Det är brevinkast på dörren så jag gissar att det är där det antingen sugs in kall luft eller tvärtom och värmen åker ut till kråkorna via trapphuset.
Citera
2026-01-01, 17:23
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Jo jag vet. Har satt upp maskeringstejp På vädringsventilerna ovanför fönstren och det hjälper så länge trappen inte tokvädras av psyksjuka muppar med vanföreställningar.

Det är brevinkast på dörren så jag gissar att det är där det antingen sugs in kall luft eller tvärtom och värmen åker ut till kråkorna via trapphuset.

Min lägenhet kan också kännas kall emellanåt.
Men jag gillar kyla. Och stänger jag om mig antingen in till vardagsrummet eller till sovrummet så blir det bra värme där, så bra att jag inte kan vara där efter ett tag.

Men att köpa ett element och ha det på, på fasta tider borde få upp värmen. Och som sagt, stäng dörren om dig när elementet är i gång.
Citera
2026-06-13, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Min lägenhet kan också kännas kall emellanåt.
Men jag gillar kyla. Och stänger jag om mig antingen in till vardagsrummet eller till sovrummet så blir det bra värme där, så bra att jag inte kan vara där efter ett tag.

Men att köpa ett element och ha det på, på fasta tider borde få upp värmen. Och som sagt, stäng dörren om dig när elementet är i gång.

Uppdatering 2: Fick efter en massa mer klagomål på temperaturen hyresvärden att göra en ny mätning och enligt den här mätningen var det mellan 13 och 16 grader i lägenheten trots att grannarna inte tokvädrade, efter ytterligare gnäll så fick jag en dryg månadshyra som ersättning för ”men i bostad” och hyresvärden drog upp temperaturen rejält så jag hade +20 grader hemma äntligen.

Hyreshuset har nu sålts till en privat hyresvärd och mina galna grannar har tapetserat med stora arga lappar och återigen fixat egna cirkuslösningar (tänk en träkloss på ett hampasnöre fastknutet vid element innanför porten för enkel tokvädring samt långa snören på alla fönster i trapphuset).

Idag när jag kom hem från jobbet så möttes jag av en personal från nya hyresvärden som grejade med namn-tavlan i porten och jag frågade om det var ok att ställa upp porten och han sade att det inte var tillåtet för porten ska vara stängd så att det inte kommer in löst folk. Jag tackade för beskedet och då kommer tokgrannen farande från källaren där hon stått och lyssnat och skrek att ”alla faktiskt har rätt att inte bo i en tvättstuga” samt att hon och hennes mamma polisanmält mig för olovlig fotografering för att jag fotat när dom tokvädrat och stått på vakt vid porten. Jag är inte orolig eftersom det är tillåtet att fotografera i entréer och trapphus och jag fotat öppet och synligt, men fan vad obehagligt.

Killen från nya hyresvärden blev inte glad eftersom tokgrannen skrek som en stucken gris om polisanmälan och att jag vid tillfällen pekat fuck you-finger åt deras dörr 😅😅😅 det är sant att jag gjort det men också rätt obehagligt att veta att dom står och bevakar mig genom sitt titthål… Jävla dårar.

Killen sade att det inte är ok att stå och bråka i trapphuset så jag uppmanade honom att prata med tidigare hyresvärden för att få historiken varpå grannen skriker att dom minsann lämnat klagomål på mig också plus polisanmälan osv osv osv så jag bara gick in till mig och låste dörren.

Bör jag kontakta nya hyresvärden på måndag? Känns verkligen som att jag återigen blev shanghajad till att clowna i deras cirkus och lite orolig att nya hyresvärden kommer tycka att jag är problemet här.
Citera
2026-06-13, 19:53
Medlem
karlgunnars avatar
Flytta nån jädra gång istället, du är lika tokig som grannarna om du stannar.
Citera
2026-06-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Flytta nån jädra gång istället, du är lika tokig som grannarna om du stannar.

Går inte, ingen vill flytta till att få såna grannar och att ljuga om att allt är bra funkar inte pga av fittgrannarnas jävla cirkusinstallationer och lappar så byte är no-go. Alla köpoäng nollades när jag flyttade in.
Citera
2026-06-13, 20:10
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Går inte, ingen vill flytta till att få såna grannar och att ljuga om att allt är bra funkar inte pga av fittgrannarnas jävla cirkusinstallationer och lappar så byte är no-go. Alla köpoäng nollades när jag flyttade in.

Du skriver ju att det är ett hyreshus, säg upp kontraktet, dra. Jag hade hellre bott i en husbil än ha det helvetet.
Citera
2026-06-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Du skriver ju att det är ett hyreshus, säg upp kontraktet, dra. Jag hade hellre bott i en husbil än ha det helvetet.
Jag vill inte bo i typ tält/husbil/kollektiv eller motsvarande. Har alldeles för mycket erfarenhet nu hur det är att frysa och ha jobbiga dårar för nära inpå.

Får prata med nya hyresvärden på måndag och checka av om det kanske finns någon intern förtur eller liknande.

Drömmen vore ju att den nya värden sätter ner foten emot dårarna… Såvida dom inte nu tror att jag är en galning som pekar fuck you och fotar folk åt höger och vänster 😭
Citera
2026-06-13, 21:16
Medlem
Du borde gå med på medling för att visa att du gjort allt du kan för att lösa konflikten (som jag håller med om helt är deras fel). När det inte funkar anmäler du hyresvärden till hyresnämnden. Hyresvärden har skyldighet att lösa det hela om det orsakar dig sådant lidande. Grannarna kan du också skriftligen be att upphöra omedelbart med sina tokerier och gör de inte det så polisanmäler du dem för trakasserier.
Viktigt att du har bevis på att du verkligen gjort allt du kunnat från din sida (kommunicerat tydligt).
Citera
2026-06-13, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Du borde gå med på medling för att visa att du gjort allt du kan för att lösa konflikten (som jag håller med om helt är deras fel). När det inte funkar anmäler du hyresvärden till hyresnämnden. Hyresvärden har skyldighet att lösa det hela om det orsakar dig sådant lidande. Grannarna kan du också skriftligen be att upphöra omedelbart med sina tokerier och gör de inte det så polisanmäler du dem för trakasserier.
Viktigt att du har bevis på att du verkligen gjort allt du kunnat från din sida (kommunicerat tydligt).
Förra hyresvärden backade om medlingen eftersom jag inte gjort något fel och varken ville medla bort vettig temperatur eller låta grannar styra över huruvida jag använder ajax när jag moppar eller vill avstå alla andra saker från deras ”kravlista”. Om nya hyresvärden erbjuder medling så kommer jag framföra samma sak igen.

Lekte ett tag med tanken på ”falsk tillvitelse” för deras fotoanmälan men tänker att det inte skadar mig i hyresvärdens ögon om jag kan påpeka att jag avstått från det.
Citera
2026-06-13, 21:28
Medlem
Anfall är bästa försvar. Spraya fullt med dofter i trappen, eller ännu bättre, något som stinker men som du kan hantera. Spraya för fullt så kommer de till slut be dig sluta med det.
Citera
2026-06-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Anfall är bästa försvar. Spraya fullt med dofter i trappen, eller ännu bättre, något som stinker men som du kan hantera. Spraya för fullt så kommer de till slut be dig sluta med det.
Jag vill helst undvika att clowna i deras cirkus mer än jag redan gjort. I det här läget känns det viktigt att inte ”göra mer fel” typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in