2026-06-13, 21:52
  #421
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Jag vill helst undvika att clowna i deras cirkus mer än jag redan gjort. I det här läget känns det viktigt att inte ”göra mer fel” typ.
Varför är det viktigt? Pga ny hyresvärd?

Har inte läst igenom hela tråden men får du fortfarande post genom brevinkast i dörren? Eller har du kunnat tejpa igen den?
Annars tejpa igen under helg och natt iaf.

Och försök vara trevlig och tillmötesgående med nya hyresvärden så att den förstår att det inte är du som är problemet.
Citera
2026-06-13, 22:00
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Varför är det viktigt? Pga ny hyresvärd?

Har inte läst igenom hela tråden men får du fortfarande post genom brevinkast i dörren? Eller har du kunnat tejpa igen den?
Annars tejpa igen under helg och natt iaf.

Och försök vara trevlig och tillmötesgående med nya hyresvärden så att den förstår att det inte är du som är problemet.
Alltså just nu är det ju så varmt ute att vädringen inte stör annat än att det ser jävligt risigt ut med deras cirkusinstallationer med hampasnören, träklossar och arga lappar med färglada tuschpennor som ser ut som att ett efterblivet barn tillverkat det samt att port och alla fönster står på vid gavel så det ser ut som att någon typ skiter i trapphuset dagligen. I höst kommer det däremot bli jobbigt på riktigt med kylan.
Citera
2026-06-13, 22:24
  #423
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Alltså just nu är det ju så varmt ute att vädringen inte stör annat än att det ser jävligt risigt ut med deras cirkusinstallationer med hampasnören, träklossar och arga lappar med färglada tuschpennor som ser ut som att ett efterblivet barn tillverkat det samt att port och alla fönster står på vid gavel så det ser ut som att någon typ skiter i trapphuset dagligen. I höst kommer det däremot bli jobbigt på riktigt med kylan.
Åker de aldrig på semester?
Försök byta lägenhet igen. Det behöver inte bli likadant för nästa person som flyttar in i din lägenhet. Bara informera om att grannarna är känsliga för lukter. Kanske den du byter med aldrig har något som luktar.
Ibland blir sånt här värre när ena parten (de) säger till om ngt och den andre parten (du) inte vill anpassa sig eller kanske till och med är envis eller motsträvig. Oavsett om du har rätt i sak så brukar visst slags bemötande tendera att initialt förvärra situationen som sen eskalerar och så blir det cirkus och svårt att lösa.

Men steg 1 är nog ändå att försöka gå på möten som du blir kallad till och vara så trevlig som möjligt. Sedan be om en säkerhetsdörr, om det är möjligt eller om du fortfarande får post genom dörren.
Men jobbigt ändå att behöva bo så nära så tokiga människor.
Citera
2026-06-13, 22:38
  #424
Medlem
Man gör det inte för att de har rätt och att det egentligen finns nåt att medla om, utan för att förhindra att det överhuvudtaget kan påstås att du inte är samarbetsvillig i sammanhanget. Det kan bli ett dödläge annars där ”dialog” anses vara potentiell lösning tills det bevisats inte vara det. Medling är också ett sorts offentligt möte där det verkligen blir uppenbart hur galna de är vilket kan användas emot dem som bevis. Det är alltså endast taktiskt. Fattar att det tar emot att gå med på att sätta sig ned med dem, men se det som en chans att samla bevis både mot dem och för din egen sak då? Jag tror ändå det är enklast i slutändan att ha ett vattentätt case där ingen kan anklaga dig för att inte ha ”försökt”.

De utomstående auktoritetspersoner som faktiskt kan hjälpa dig (polis, nämnd) är ofta irriterande objektiva

Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Förra hyresvärden backade om medlingen eftersom jag inte gjort något fel och varken ville medla bort vettig temperatur eller låta grannar styra över huruvida jag använder ajax när jag moppar eller vill avstå alla andra saker från deras ”kravlista”. Om nya hyresvärden erbjuder medling så kommer jag framföra samma sak igen.

Lekte ett tag med tanken på ”falsk tillvitelse” för deras fotoanmälan men tänker att det inte skadar mig i hyresvärdens ögon om jag kan påpeka att jag avstått från det.
__________________
Senast redigerad av Efrodite 2026-06-13 kl. 22:41.
Citera
2026-06-13, 22:55
  #425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Åker de aldrig på semester?
Försök byta lägenhet igen. Det behöver inte bli likadant för nästa person som flyttar in i din lägenhet. Bara informera om att grannarna är känsliga för lukter. Kanske den du byter med aldrig har något som luktar.
Ibland blir sånt här värre när ena parten (de) säger till om ngt och den andre parten (du) inte vill anpassa sig eller kanske till och med är envis eller motsträvig. Oavsett om du har rätt i sak så brukar visst slags bemötande tendera att initialt förvärra situationen som sen eskalerar och så blir det cirkus och svårt att lösa.

Men steg 1 är nog ändå att försöka gå på möten som du blir kallad till och vara så trevlig som möjligt. Sedan be om en säkerhetsdörr, om det är möjligt eller om du fortfarande får post genom dörren.
Men jobbigt ändå att behöva bo så nära så tokiga människor.

Fittgrannarna är hemma 24/7 förutom veckohandlingen på torsdagar. Dom går nästan aldrig ut-ut, det är bara trapphuset som patrulleras. Gammdottern tar ibland korta promenader mitt i natten men i öveigt lämnar dom inte lägenheten.

Jag går gärna på möten hos hyresvärden och hyresvärdens personal är välkomna hit men jag har inte något medlingsutrymme. Iskyla eller doftarmod som sträcker sig från sköljmedel till hårprodukter till nagellack till målarfärg. Det är helt orimligt att tvingas välja och det är hyresvärdens ansvar att se till att reella störningar åtgärdas och att hyresgäster (dom) inte stör och trakasserar andra boende (mig).

Har fått reda på att alla som flyttat in har fått en version av brevet jag fick och att det är mer än en person som röker inne i sina lägenheter. Deras orsaker till vädringsbehovet kommer inte försvinna även om jag flyttar för det kommer fortfarande lukta cigg i trappen även om mitt demoniska användande av sköljmedel skulle upphöra.

Jag har också ”fulat” mig lite och satt plast över köksfläkten (såklart tas den bort när jag lagar mat) så att det inte sugs in cigglukt när tokvädrandet pågår vilket resulterat i att en annan granne haft storgräl med fittgrannen för nu luktar det cigg inne hos dom istället. 😅

Ska definitivt kolla med nya hyresvärden på måndag hur det ser ut med sådant inom deras bestånd.
Citera
2026-06-13, 23:01
  #426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efrodite
Man gör det inte för att de har rätt och att det egentligen finns nåt att medla om, utan för att förhindra att det överhuvudtaget kan påstås att du inte är samarbetsvillig i sammanhanget. Det kan bli ett dödläge annars där ”dialog” anses vara potentiell lösning tills det bevisats inte vara det. Medling är också ett sorts offentligt möte där det verkligen blir uppenbart hur galna de är vilket kan användas emot dem som bevis. Det är alltså endast taktiskt. Fattar att det tar emot att gå med på att sätta sig ned med dem, men se det som en chans att samla bevis både mot dem och för din egen sak då? Jag tror ändå det är enklast i slutändan att ha ett vattentätt case där ingen kan anklaga dig för att inte ha ”försökt”.

De utomstående auktoritetspersoner som faktiskt kan hjälpa dig (polis, nämnd) är ofta irriterande objektiva

Du har bra poänger där, tack för infon ❤️
Citera
2026-06-14, 09:21
  #427
Medlem
LuiLuis avatar
Köp 10 söta dansmöss hos närmsta djuraffär. På natten tassar du över till grannarna och ger mössen ett nytt bo genom att försiktigt langa ner dem i deras brevinkast.

Då lär de flytta, 10 möss blir strax 100 möss 🐭
Citera
2026-06-14, 09:44
  #428
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Fittgrannarna är hemma 24/7 förutom veckohandlingen på torsdagar. Dom går nästan aldrig ut-ut, det är bara trapphuset som patrulleras. Gammdottern tar ibland korta promenader mitt i natten men i öveigt lämnar dom inte lägenheten.

Jag går gärna på möten hos hyresvärden och hyresvärdens personal är välkomna hit men jag har inte något medlingsutrymme. Iskyla eller doftarmod som sträcker sig från sköljmedel till hårprodukter till nagellack till målarfärg. Det är helt orimligt att tvingas välja och det är hyresvärdens ansvar att se till att reella störningar åtgärdas och att hyresgäster (dom) inte stör och trakasserar andra boende (mig).

Har fått reda på att alla som flyttat in har fått en version av brevet jag fick och att det är mer än en person som röker inne i sina lägenheter. Deras orsaker till vädringsbehovet kommer inte försvinna även om jag flyttar för det kommer fortfarande lukta cigg i trappen även om mitt demoniska användande av sköljmedel skulle upphöra.

Jag har också ”fulat” mig lite och satt plast över köksfläkten (såklart tas den bort när jag lagar mat) så att det inte sugs in cigglukt när tokvädrandet pågår vilket resulterat i att en annan granne haft storgräl med fittgrannen för nu luktar det cigg inne hos dom istället. 😅

Ska definitivt kolla med nya hyresvärden på måndag hur det ser ut med sådant inom deras bestånd.

Du har två vägar att gå. Antingen gör du en avvägning och kommer fram till att det inte är så viktigt att det luktar lavendel och rättar dig i ledet du också. Visst, jag förstår att det handlar om principen, men när är det värt att låta det gå ut över hela livet?

Alt två är fight fire with fire. Go all in, varenda jävla skruv i byggnaden ska stinka tant-parfym, du ”parfymerar” dig varje gång du går i trapphuset, du låter det spåra ur totalt men på rätt sida lagen
Citera
2026-06-14, 11:31
  #429
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GtfoFfs
Du har två vägar att gå. Antingen gör du en avvägning och kommer fram till att det inte är så viktigt att det luktar lavendel och rättar dig i ledet du också. Visst, jag förstår att det handlar om principen, men när är det värt att låta det gå ut över hela livet?

Alt två är fight fire with fire. Go all in, varenda jävla skruv i byggnaden ska stinka tant-parfym, du ”parfymerar” dig varje gång du går i trapphuset, du låter det spåra ur totalt men på rätt sida lagen

Alternativ 1 fungerar inte. Dels eftersom det handlar om mer än sköljmedel, vi snackar inte kunna måla tavlor (fritidsintresse), inte måla naglarna, inte använda det schampo som fungerar bäst för mitt hår, inte städa med produkter som tar bort bakterier, osv. Andra delen är att flera andra grannar röker inne i sina lägenheter så trapphuset kommer inte bli doftfritt även om jag ändrar precis allt jag inte vill ändra för mig själv.

Alternativ 2 gör mig till clownen i deras cirkus och jag vill verkligen inte framstå som den orimliga personen här.

Alternativ 3 är ju att hoppas att nya hyresvärden är mindre mjäkig mot dårarna eller erbjuder mig byteslägenhet eller någon annan lösning. Är dock väldigt orolig iom gårdagens showdown att jag placerats i samma cirkusfack som fittgrannarna.
Citera
2026-06-14, 11:34
  #430
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuiLui
Köp 10 söta dansmöss hos närmsta djuraffär. På natten tassar du över till grannarna och ger mössen ett nytt bo genom att försiktigt langa ner dem i deras brevinkast.

Då lär de flytta, 10 möss blir strax 100 möss 🐭

Haha rolig idé men eftersom dom uppenbarligen står och vaktar på mig bakom titthålet och även har tejpat igen sitt brevinkast och jag garanterat skulle bli vräkt så känns det inte som ett smart alternativ.
Citera
2026-06-14, 12:38
  #431
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Haha rolig idé men eftersom dom uppenbarligen står och vaktar på mig bakom titthålet och även har tejpat igen sitt brevinkast och jag garanterat skulle bli vräkt så känns det inte som ett smart alternativ.

Finns säkert någon i tråden som gör det för en tusenlapp.
Citera
2026-06-14, 13:41
  #432
Medlem
LuiLuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittgrannarna
Haha rolig idé men eftersom dom uppenbarligen står och vaktar på mig bakom titthålet och även har tejpat igen sitt brevinkast och jag garanterat skulle bli vräkt så känns det inte som ett smart alternativ.

Sa du inte att de var ute och handlade på torsdagar…?

Kom igen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in