Citat:
Ursprungligen postat av
SthlmHolmes
Åker de aldrig på semester?
Försök byta lägenhet igen. Det behöver inte bli likadant för nästa person som flyttar in i din lägenhet. Bara informera om att grannarna är känsliga för lukter. Kanske den du byter med aldrig har något som luktar.
Ibland blir sånt här värre när ena parten (de) säger till om ngt och den andre parten (du) inte vill anpassa sig eller kanske till och med är envis eller motsträvig. Oavsett om du har rätt i sak så brukar visst slags bemötande tendera att initialt förvärra situationen som sen eskalerar och så blir det cirkus och svårt att lösa.
Men steg 1 är nog ändå att försöka gå på möten som du blir kallad till och vara så trevlig som möjligt. Sedan be om en säkerhetsdörr, om det är möjligt eller om du fortfarande får post genom dörren.
Men jobbigt ändå att behöva bo så nära så tokiga människor.
Fittgrannarna är hemma 24/7 förutom veckohandlingen på torsdagar. Dom går nästan aldrig ut-ut, det är bara trapphuset som patrulleras. Gammdottern tar ibland korta promenader mitt i natten men i öveigt lämnar dom inte lägenheten.
Jag går gärna på möten hos hyresvärden och hyresvärdens personal är välkomna hit men jag har inte något medlingsutrymme. Iskyla eller doftarmod som sträcker sig från sköljmedel till hårprodukter till nagellack till målarfärg. Det är helt orimligt att tvingas välja och det är hyresvärdens ansvar att se till att reella störningar åtgärdas och att hyresgäster (dom) inte stör och trakasserar andra boende (mig).
Har fått reda på att alla som flyttat in har fått en version av brevet jag fick och att det är mer än en person som röker inne i sina lägenheter. Deras orsaker till vädringsbehovet kommer inte försvinna även om jag flyttar för det kommer fortfarande lukta cigg i trappen även om mitt demoniska användande av sköljmedel skulle upphöra.
Jag har också ”fulat” mig lite och satt plast över köksfläkten (såklart tas den bort när jag lagar mat) så att det inte sugs in cigglukt när tokvädrandet pågår vilket resulterat i att en annan granne haft storgräl med fittgrannen för nu luktar det cigg inne hos dom istället. 😅
Ska definitivt kolla med nya hyresvärden på måndag hur det ser ut med sådant inom deras bestånd.