2026-06-13, 20:40
  #541
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Går man upp i luften kan man väl få tryck i hjärnan så då är väl ambulans säkrare på det sättet.
Hur högt tror du att en helikopter flyger?

Antagligen är läget så pass stabilt att man kan frakta de med ambulans, men ändå så akut att man måste få iväg de till Sveriges bästa sjukhus för neurologiska komplikationer. Ambulansflyget ligger inte och hovrar konstant. Det är garanterat snabbare att skicka de med ambulans än med helikopter.
Citera
2026-06-13, 20:43
  #542
Medlem
Åker man ambulans till Växjös lasarettet så har de två intag, ett riktigt akut och ett "mindre" akut.
När man blir intagen så hamnar man så ett traumarum och ligger man på några platser i närheten, (runtomkring sjuksköterskornas station) samtidigt som folk springer ut och in, då kan man få koll på vad som händer.

De skickar även ut på högtalarna om ambulansen är intågande med akuta saker för att meddela en hög arbetsbelastning och längre kötid.


Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
märkligt isåfall då ambulansintagen på de flesta ställe inte går via akuten !
Citera
2026-06-13, 20:47
  #543
Medlem
watziis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nettan70
Går man upp i luften kan man väl få tryck i hjärnan så då är väl ambulans säkrare på det sättet.

Hur högt tror du en helikopter flyger?!
Citera
2026-06-13, 20:50
  #544
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Man kan verkligen se på henne minen, det här håller inte max 10 år.. det blev 2008-2025 (17 år)
https://ibb.co/mrt7LQYf


Hennes vigselring saknas redan då
Citera
2026-06-13, 20:51
  #545
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofJohanssonSvin
Märkligt att de inte kan få åka helikopter, även om man kör i 200 tar det sin tid att åka från Växjö till Lund.

Men det är ju 50-års bröllopsfirande av kungaparet i dag samtidigt, vet inte om det gör att helikoptrar är uppbundna.

Det finns inte så måga ambulanshelikopter i Sverige om jag kommer ihåg rätt så finns det ca 10 stycken och den närmaste bör vara den som är stationerad i Göteborg.

Eftersom det är så få kommer de att prioriteras hårt. Är det inte nödvändigt så lär den inte användas.


Eftersom det
Citera
2026-06-13, 20:52
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Såg inte asiatisk ut för fem öre.

Snarare turk/kurd/arab där någonstans.
Namnet finns för personer på Hawaii
Citera
2026-06-13, 20:55
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Har missat händelsen och orkar inte läsa ikapp allt. Någon som har status på barnen?
Enligt region Kronoberg vårdas de nu på sjukhus med allvarliga respektive livshotande skador.
Citera
2026-06-13, 21:02
  #548
Medlem
watziis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-JBX
Namnet finns för personer på Hawaii

Kānaka Maoli... men vad sjutton har Hawaii med saken att göra?
Citera
2026-06-13, 21:02
  #549
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel-JBX
Namnet finns för personer på Hawaii
Han är från Nya Zeeland.

Men jag pratade utseendemässigt i det inlägget.
Citera
2026-06-13, 21:05
  #550
Medlem
Vem larmade? Har det kommit någon information om det än?
Citera
2026-06-13, 21:07
  #551
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Hämnd.

För att orsaka så mycket lidande gentemot mamman/f. d. hustrun som det bara går. Tyvärr inte alls så ovanligt.
En klassiker o slå där det gör som ondast . Skett i allt från antiken till nutid, tyvärr.
Citera
2026-06-13, 21:10
  #552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostskyddsRaymond
Du har så rätt så rätt. Orsaken till många, om inte nästintill alla, händelser av det här slaget.

Nej det har inte med psykiatrireformen att göra alls, jag tror inte ens mannen är känd hos psykiatrin, ingen vet vem som kommer att göra en sån här grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in