2026-06-13, 07:58
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Detta.

Jag skrev faktiskt i en kommentar att det är jävligt stor skillnad på att säga att en kommentar är vedervärdig och att säga att en person är det. Upplyste samtidigt inläggsförfattaren om att jag skulle komma att polisanmäla denne. Självklart får jag inget svar, mer än ett fånigt tryck på hånskrattsemojin...

Dock är det roligt att hela tiden komma ur diskussioner med känslostyrda vänstermänniskor... I ett Facebook-inlägg var det en bild på en i pridefärger nymålad trappa.

Konversationen löd typ såhär:

1: Den där trappan, tur att man slipper gå i den.
2: Du din jävla homofob!!!11!!!1
1: Vad menar du? På vilket sätt gör min kommentar mig till en "homofob"?
2: Du jag tänker inte svara dig, du vet själv vad jag menar, din hatiska jävel!
1: Såklart inte, du har inget att gå på. Surprise surprise!

Sen kommer såklart #jagärhär-töntarna och ger massa hjärtan till person 2.

I ett annat kommentarsfält såg jag en miljöpartistisk politiker hata hejvilt. De kanske borde vakta sin tunga såhär i valtider?

Vad sjukt. Jag var med om nästan exakt samma sak. Det var delvis därför jag startade den här tråden. Jag var inne i en diskussion på Facebook, en snubbe som jag inte hade skrivit med innan skrev då till mig att jag var sjuk och skulle söka hjälp. Jag såg på hans facebookprofil att han var pensionerad lärare. Så jag skrev ett privat messengermeddelande till honom och förklarade att det han skrev inte var okej, att jag tagit en skärmdump, att jag skulle polisanmäla om det hände igen, och att jag verkligen hoppades att han inte kallade sina elever för sjuka när han var lärare.

Jag har inte fått något svar eller någon reaktion alls. Kanske för att han inte har sett det då det brukar hamna i skräpposten om man inte är facebookvänner. Men det var viktigt för mig att markera att det inte var okej. Och meddelandet ligger ju kvar. NÅGON GÅNG borde han ju titta även i skräpposten.
Citera
2026-06-13, 08:01
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Tror det har att göra med att det sitter en massa ensamma och sysslolösa pappskallar som bara vill ha lite uppmärksamhet. Och jag är inte själv utan skuld där antar jag.

Bra att du är ärlig. Själv har jag också skrivit en del kommentarer som jag inte är stolt över i efterhand. Men jag tror faktiskt aldrig jag varit den som BÖRJAT sänka mig till den nivån i en diskussion. Jag kommer inte på något sådsnt tillfälle i alla fall.
Citera
2026-06-13, 09:28
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?
Ad hominem beror på en kombination av dumhet och intellektuell lättja.
Citera
2026-06-13, 09:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Tycker att den här pyramiden är bra som referens. Nån kanske hr en annan bättre, det kunde vara intressant. Men trådfrågan är väl varför vissa delar av diskussion (alltså på nätet) oftare befinner sig i botten på den. Eller är det att det bara verkar så, för att i verkliga livet står inte hundra idioter och ropar när tre normalbegåvade resonerar? Frågan är intressant psykologiskt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Graham_(programmer)
Citera
2026-06-13, 09:59
Medlem
Belters avatar
Citat:
Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?
Därför att vi inte har något behov av att vara någon ”fritids polis”. Det behöver inte vara korrekt på skit forum på nätet.
Citera
2026-06-13, 10:01
Medlem
99.9% av folk beter sig. Det är alla som läser ett inlägg och går vidare med sin dag, eller inte ens har klickat på inlägget till att börja med. Eller som inte ens befinner sig på social media till att börja med.

Internet styrs av algoritmer som belönar outrage idag. Det är alltså lätt att få en skev bild av verkligheten. Det är i de allra flesta fall bara känslomässigt investerade inlägg som ens blir skrivna till att börja med då det inte finns någon poäng med att svara "Okej. Jag har ingen åsikt eller något att tillägga".

På något sätt har man bara bestämt sig för att det är så här internet ska fungera, istället för att ha algoritmer som belönar kvalité.
Citera
2026-06-13, 10:07
Medlem
GertBennys avatar
Fenomenet förklaras bäst med denna korta och briljanta meme.

https://tenor.com/sv/view/internet-reality-internet-vs-reality-real-life-angry-gif-5439602
Citera
2026-06-13, 10:31
Avstängd
triptykens avatar
Personligen tror jag inte på debatter eller den "goda diskussionen" på algoritmstyrda sociala media. Konflikt leder till bättre "engagement" och kommer premieras vad man än gör.
Plus varför "debattera" med nån där när man istället kan läsa vad dom tycker för dumt och släppa det?

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Ad hominem beror på en kombination av dumhet och intellektuell lättja.

Chefs kiss haha så jävla snyggt.
Citera
2026-06-13, 10:41
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Okej, de allra flesta tycker nog ändå att det är bra med lagar som förbjuder förtal, förolämpning, verbal uppvigling till brott o.s.v. Allt detta är ju på sätt och vis inskräkningar i yttrandefriheten, men det finns nog i alla länder. Men visst man kan tycka olika där.

Problemet är ju att samhället tycks röra sig mot något slags totalitär liberalism, som ju i sig borde vara lite av en oxymoron. Oftare och oftare känns det som att leva i en verklig version av Orwells 1984, men istället för "fascister" är Storebror "liberal".
Citera
2026-06-13, 10:49
Medlem
godboys avatar
Skriver i princip aldrig på Facebook även om jag har ett konto där. Kan ibland läsa, men när man ser hur det allt för ofta fullständigt spårar ur, nej tack, det ger mig inte ett skit.

Nog för att Flashback ibland kan bli sandlåda men jag tycker nog debattklimatet blivit bättre och är bättre här än på Facebook.
Citera
2026-06-13, 10:55
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
En intressant aspekt är att under många år hävdade folk saker som att det var "anonyma troll" som stod för allt näthat, men enligt min erfarenhet är det betydligt värre saker som sägs på Facebook än vad som sägs på Flashback.

Det blir mycket sämre diskussioner på facebook eftersom folk har sina riktiga namn. Då ska anseenden försvaras, identiteter skapas osv. På flashback är det förutsättningslöst och därför hamnar idéerna i centrum.
Citera
2026-06-13, 11:40
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Ja det är så jag upplever det också, att om nån säger "idiot läs på!" då är det nåt slags allmänt vresigt uttryck, snarare än personligt. Det är klart det kanske finns folk som tar illa vid sig ändå, men förhoppningsvis inser dom att det mestadels är en jargong.
Det är inte jargong det är ren omogen osäkerhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in