2026-06-13, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag är en person som tycker mycket. Och jag har heller inga problem med att stå för mina åsikter. Således är jag ganska aktiv i olika debatter på sociala medier. Det jag har märkt de senaste åren är det råa debattklimatet, och folk som inte ens kan bemöta vad man skriver i sak utan ägnar sig åt personangrepp. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer så det är svårt att förklara utförligare.

Jag vet att jag har många fel och brister men jag har också en hög självkännedeom och en av mina styrkor är att jag kan skilja på sak och person, jag vet att många tror att de kan det men det är få som kan det på riktigt. Därför blir jag alltid så stött när andra går till personangrepp.

I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk". Det förstnämnda får man tåla om man ger sig in i en debatt offentligt på nätet, det andra ska man inte behöva ta.

Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?
”Dina argument är sjuka” är inte att debattera och diskutera.
Det saknas ett ”därför att”.

Men håller med i att det är skillnad på sakfråga och personangrepp.
När det mynnar ut i personangrepp tror jag det kan bero på pga lathet eller ren frustration. Men även okunskap och den jargong som man är uppvuxen med.
En del växer upp med skällsord som argument och sen fortsätter dom i samma spår.
Citera
2026-06-13, 00:40
Medlem
Nu har jag inte använt Facebook på flera år, men jag tror det handlar om en flock mentalitet, låt oss säga att du anser att det finns för många migranter i Sverige.. Då kan kreti och pleti attackera dig hänsynslöst utan att egentligen någon säger emot dem, pga att de anser att alla håller med dem.....
Citera
2026-06-13, 00:41
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är ju precis det som inte stämmer, på Facebook använder ju dom allra flesta sina riktiga namn och har öppna konton/profiler, lagt upp sina vänner, arbetskamrater, släktingar med mera.

Nej, knappt ingen som debatterar använder sitt egna konto utan har smeknamn eller anonymt konto det är inte många som har sitt riktiga namn längre!
Citera
2026-06-13, 01:53
Medlem
Fria människor gör och säger vad dom vill, inte vad andra vill.
Har du problem med det är du en förespråkare av totalitarism.
Citera
2026-06-13, 02:40
Medlem
Puffgeckos avatar
Citat:
Jag är en person som tycker mycket. Och jag har heller inga problem med att stå för mina åsikter. Således är jag ganska aktiv i olika debatter på sociala medier. Det jag har märkt de senaste åren är det råa debattklimatet, och folk som inte ens kan bemöta vad man skriver i sak utan ägnar sig åt personangrepp. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer så det är svårt att förklara utförligare.

Jag vet att jag har många fel och brister men jag har också en hög självkännedeom och en av mina styrkor är att jag kan skilja på sak och person, jag vet att många tror att de kan det men det är få som kan det på riktigt. Därför blir jag alltid så stött när andra går till personangrepp.

I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk". Det förstnämnda får man tåla om man ger sig in i en debatt offentligt på nätet, det andra ska man inte behöva ta.

Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?
I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk".

Nej båda är exakt samma sak. Ingen förklarar ju varför du har fel och tar en diskussion utan bara tjafsar emot. Bara olika vokabulär.

Om jag skriver något som folk håller med om svarar dom generellt inte. Den som svarar är någon som har en motsatt åsikt och blir arg på vad jag skrev. Men eftersom personen inte har något motargument så blir det personangrepp. Med andra ord, man attraherar idioter som tänker helt enkelt efterblivet.

Som om du vill ha ett svar på någonting och ställer en fråga, kommer typ ingen svara. Skulle du istället formulera frågan till ett påstående, något som är helt felaktigt, kommer hundra personer in och förklarar varför du har fel.
Citera
2026-06-13, 03:16
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:

Detta.

Jag skrev faktiskt i en kommentar att det är jävligt stor skillnad på att säga att en kommentar är vedervärdig och att säga att en person är det. Upplyste samtidigt inläggsförfattaren om att jag skulle komma att polisanmäla denne. Självklart får jag inget svar, mer än ett fånigt tryck på hånskrattsemojin...

Dock är det roligt att hela tiden komma ur diskussioner med känslostyrda vänstermänniskor... I ett Facebook-inlägg var det en bild på en i pridefärger nymålad trappa.

Konversationen löd typ såhär:

1: Den där trappan, tur att man slipper gå i den.
2: Du din jävla homofob!!!11!!!1
1: Vad menar du? På vilket sätt gör min kommentar mig till en "homofob"?
2: Du jag tänker inte svara dig, du vet själv vad jag menar, din hatiska jävel!
1: Såklart inte, du har inget att gå på. Surprise surprise!

Sen kommer såklart #jagärhär-töntarna och ger massa hjärtan till person 2.

I ett annat kommentarsfält såg jag en miljöpartistisk politiker hata hejvilt. De kanske borde vakta sin tunga såhär i valtider?
Senast redigerad av FuckSweden 2026-06-13 kl. 03:18.
Citera
2026-06-13, 06:24
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Detta.

/ ... /

Dock är det roligt att hela tiden komma ur diskussioner med känslostyrda vänstermänniskor... I ett Facebook-inlägg var det en bild på en i pridefärger nymålad trappa.

Konversationen löd typ såhär:

1: Den där trappan, tur att man slipper gå i den.
2: Du din jävla homofob!!!11!!!1
1: Vad menar du? På vilket sätt gör min kommentar mig till en "homofob"?
2: Du jag tänker inte svara dig, du vet själv vad jag menar, din hatiska jävel!
1: Såklart inte, du har inget att gå på. Surprise surprise!

Sen kommer såklart #jagärhär-töntarna och ger massa hjärtan till person 2.
Bra belysande exempel. Vi råkade tycka att konsten som konstnär Mr. David Hockey massproducerade var trist och kylig. Då blev vi hat-bashade som fassister å L'Oumo-fober av Alla De Goda. DH var ju en LGTBQIA+-ikon.

Fejan, är ett forum för flasha PK och för att få spö. En vettig människa, är inte reg:ad där. Vi har aldrig varit det.

On topic: Att svenskar inte kan uppföra sig är Skiftets fel. När i bondesamhället åkerlapparna skiftades slogs bygemenskapen sönder och envar hamnade på egen kaluv långt bort. Då upphörde hur bete sig.
Sedan kom det radikala 1970-talet då vänstern slog fast att uppfostra sina telningar var borgerlig fascism. Då slutade ungarna hälsa och började sparka gubbjävlar på smalbenen.
Citera
2026-06-13, 07:07
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:

Tror det har att göra med att det sitter en massa ensamma och sysslolösa pappskallar som bara vill ha lite uppmärksamhet. Och jag är inte själv utan skuld där antar jag.
Citera
2026-06-13, 07:50
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merimetso
Fria människor gör och säger vad dom vill, inte vad andra vill.
Har du problem med det är du en förespråkare av totalitarism.

Okej, de allra flesta tycker nog ändå att det är bra med lagar som förbjuder förtal, förolämpning, verbal uppvigling till brott o.s.v. Allt detta är ju på sätt och vis inskräkningar i yttrandefriheten, men det finns nog i alla länder. Men visst man kan tycka olika där.
Citera
2026-06-13, 07:53
Medlem
Citat:

Svaga människor utan karaktärer.
Citera
2026-06-13, 07:53
Medlem
Pinoputchins avatar
Det handlar om att människors beteenden förändras bakom en skärm. Många blir arga och aggressiva på ett sätt som dom aldrig skulle ha blivit i en debatt IRL. Folk blir skadade helt enkelt.
Citera
2026-06-13, 07:58
Avslutad
För att folk tror att det saknas konsekvenser.

Grejen med det är att det gör det, om du inte genomdriver dom.

Det är där vi är nu.

Välkomna allihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in