2026-06-12, 23:24
Medlem
Vit-spades avatar
Jag är en person som tycker mycket. Och jag har heller inga problem med att stå för mina åsikter. Således är jag ganska aktiv i olika debatter på sociala medier. Det jag har märkt de senaste åren är det råa debattklimatet, och folk som inte ens kan bemöta vad man skriver i sak utan ägnar sig åt personangrepp. Jag vill inte gå in på för mycket detaljer så det är svårt att förklara utförligare.

Jag vet att jag har många fel och brister men jag har också en hög självkännedeom och en av mina styrkor är att jag kan skilja på sak och person, jag vet att många tror att de kan det men det är få som kan det på riktigt. Därför blir jag alltid så stött när andra går till personangrepp.

I min värld är det en milsvid skillnad på att säga "dina argument är sjuka" jämfört med att säga "du är sjuk". Det förstnämnda får man tåla om man ger sig in i en debatt offentligt på nätet, det andra ska man inte behöva ta.

Så varför kan folk inte bete sig på nätet och bemöta det man skriver i sak snarare än att slänga ur sig en massa dumheter?
Citera
2026-06-12, 23:27
Medlem
En intressant aspekt är att under många år hävdade folk saker som att det var "anonyma troll" som stod för allt näthat, men enligt min erfarenhet är det betydligt värre saker som sägs på Facebook än vad som sägs på Flashback.
Citera
2026-06-12, 23:32
Medlem
Antagligen för att det är en enda plats de kan gömma sig bakom en skärm och ett alias utan att behöva bli konfronterade i verkligheten.
Citera
2026-06-12, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya833
Antagligen för att det är en enda plats de kan gömma sig bakom en skärm och ett alias utan att behöva bli konfronterade i verkligheten.

Det är ju precis det som inte stämmer, på Facebook använder ju dom allra flesta sina riktiga namn och har öppna konton/profiler, lagt upp sina vänner, arbetskamrater, släktingar med mera.
Citera
2026-06-12, 23:42
Medlem
Fantens avatar
Problemet med sociala medier är att folk kan vara otrevliga utan att riskera en näve i ansiktet.
Citera
2026-06-12, 23:42
Medlem
zombie-nations avatar
Människor som inte har makt över sina egna liv. Så de går och hittar fel på allt och känner sig stolta över det. Det var min upplevelse när jag tittade in på Facebook. Jag orkar inte sådant. De får ha det för sig själva. Om det ändrats vet jag inte men jag orkar ändå inte med svenssons.
Citera
2026-06-12, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Det är ju precis det som inte stämmer, på Facebook använder ju dom allra flesta sina riktiga namn och har öppna konton/profiler, lagt upp sina vänner, arbetskamrater, släktingar med mera.

Ja, men där går i stort sätt gränsen. En "Johan Karlsson" kommer inte bli konfronterad i verkligheten bara för att han kommenterar vilken dynga som helst. Man vet att man fortfarande är safe bakom sin skärm oavsett att man är öppen med sin profil och sitt namn.
Citera
2026-06-12, 23:44
Medlem
AI-2000s avatar
Citat:
En intressant aspekt är att under många år hävdade folk saker som att det var "anonyma troll" som stod för allt näthat, men enligt min erfarenhet är det betydligt värre saker som sägs på Facebook än vad som sägs på Flashback.

Håller med. Även Instagram kryllar av folk som skriver extremt elaka kommentarer, många med helt offentlig profil.
Citera
2026-06-12, 23:53
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:

Det har jag märkt också. Visserligen kan man få rätt dryga kommentarer på flashback också men ställer man följdfrågor på vad folk egentligen menar så inser man många gånger (har jag gjort i alla fall) att dom kanske inte är dryga, de har bara ett annat sätt att uttrycka sig än vad jag har.

På Facebook kan folk vara genuint elaka. Och ändå är flashback ett anonymt forum, det är inte Facebook, det borde vara tvärtom.
Citera
2026-06-12, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Det har jag märkt också. Visserligen kan man få rätt dryga kommentarer på flashback också men ställer man följdfrågor på vad folk egentligen menar så inser man många gånger (har jag gjort i alla fall) att dom kanske inte är dryga, de har bara ett annat sätt att uttrycka sig än vad jag har.

På Facebook kan folk vara genuint elaka. Och ändå är flashback ett anonymt forum, det är inte Facebook, det borde vara tvärtom.

Ja det är så jag upplever det också, att om nån säger "idiot läs på!" då är det nåt slags allmänt vresigt uttryck, snarare än personligt. Det är klart det kanske finns folk som tar illa vid sig ändå, men förhoppningsvis inser dom att det mestadels är en jargong.
Citera
Igår, 00:06
Medlem
Jag tycker också det är sällan folk skickar PM till en, så mycket goja som jag skrivit så är jag förvånad över att inte fler gett sig på mig

Det enda jag fått och det var alldeles nyligen var ett PM med meningar som "eller hur, din jävla nolla?" och "Fan troru idiot?" Det är nästan lite sött
Citera
Igår, 00:25
Medlem
Jordgubbes avatar
Utan egentligt intresse för interaktion blir kommunikation monolog, grymtanden och knytnävar. Vi ser det i trängsel, i biltrafik och på nätet. Intressant att du lagt tråden under "relationer". Det är grundbulten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in