Värt att nämna även i denna tråd, utifall att det inte skulle ha gjorts:
90 procent av upplagan på 10.000 exemplar av Göran Perssons bok "Se dig själv i andra" köptes in av olika socialdemokratiska föreningar enligt SvD, som även nämner Lars Leijonborgs bok "Global utmaning" ("en stor del" av 4.000 ex köptes in av Folkpartiet). Maud Olofssons "Min dröm för Sverige" trycktes och såldes av partiet, med royalties till partiledaren - vilket precis som i Åkesson-fallet innebär att partiet tog hela den ekonomiska risken.
https://www.svd.se/a/2a92c88d-9b99-3881-8de7-e279f5644ced/stodkop-raddar-politiska-bocker
Åkessons är måhända den "värsta" av dessa affärer. Eller inte, det är svårt att säga, men man kan åtminstone argumentera för det. Men försök inte slå i mig att Åkessons bokaffär med SD är så mycket värre än de andra att det är rimligt med noll reaktion, eller rentav en milt positiv reaktion, på dessa (SvD:s rubrik är "Stödköp räddar politiska böcker") och ett jättedrev om dödsmördarkorruption mot Åkesson/SD.
Inga medier har över huvud taget granskat de andra partiernas bokinköp från partiledarna. Alls.
Jag vill för övrigt minnas att sossarna köpte in en massa av Mona Sahlins böcker också, men orkar inte kolla upp saken just nu. Om så skedde är det begravt i någon notis i SvD eller DN, utan att några frågor ställts. Om ens det.