2026-06-11, 21:51
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Skulle någon form av tjänst vara bra där det aviseras att en moderator numera är medlem? Försvinner moderatorer då och då och jag har ofta svårt att förstå vem det är som avgått.

Märker man inte det per automatik? Och vilken skillnad skulle det egentligen göra?

Så länge ett inlägg inte bokstavligen är undertecknat /Moderator så bör det det anses vara ett inlägg som är postat av vem som helst annan.
Citera
2026-06-12, 16:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sluutenbergen
Skulle någon form av tjänst vara bra där det aviseras att en moderator numera är medlem? Försvinner moderatorer då och då och jag har ofta svårt att förstå vem det är som avgått.

Jag förstår naturligtvis din tanke, och den är god, men jag är orolig det skulle skapa fler problem än det löser.

Jag tror det skulle riskera att dra till sig många inlägg såsom -Varför avgick h*n, fick h*n sparken eller har det hänt honom/henne något privat? Samt ytterligare andra av typen -Skönt att idioten är borta, h*n gav mig följande varning och gjorde även fel här och här. och -Vad många som lämnat just delforumet X på sistone, det kan inte vara en tillfällighet. osv osv.
Citera
2026-06-12, 16:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag förstår naturligtvis din tanke, och den är god, men jag är orolig det skulle skapa fler problem än det löser.

Jag tror det skulle riskera att dra till sig många inlägg såsom -Varför avgick h*n, fick h*n sparken eller har det hänt honom/henne något privat? Samt ytterligare andra av typen -Skönt att idioten är borta, h*n gav mig följande varning och gjorde även fel här och här. och -Vad många som lämnat just delforumet X på sistone, det kan inte vara en tillfällighet. osv osv.

Em tråd i (FB) Viktiga meddelanden skulle ju lösa problemet.

"X är inte längre moderator. X modererade tidigare delforum Y."

Sedan hänglås på för att förhindra inläggstyperna du tar upp.
Citera
2026-06-12, 17:09
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Em tråd i (FB) Viktiga meddelanden skulle ju lösa problemet.

"X är inte längre moderator. X modererade tidigare delforum Y."

Sedan hänglås på för att förhindra inläggstyperna du tar upp.

Ja så måste man nog göra i så fall.

Vi får väl se om Admin nappar på idén.
Citera
2026-06-12, 17:10
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Märker man inte det per automatik? Och vilken skillnad skulle det egentligen göra?

Så länge ett inlägg inte bokstavligen är undertecknat /Moderator så bör det det anses vara ett inlägg som är postat av vem som helst annan.

Lol. Ja det kan du väl försöka inbilla dig. För en icke-moderator så är en moderator givetvis alltid en moderator.
Citera
2026-06-12, 19:08
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Ja det kan du väl försöka inbilla dig. För en icke-moderator så är en moderator givetvis alltid en moderator.

För dig kanske men jag (och de flest med mig) har inha som helst problem med att se skillnad på när en moderator skriver som moddrator och när denne skriver som vanlig användare.

Ingen vettig användare kan ju anse att en moderator även är moderator när denne skriver i forumdelar denne inte ens modererar.
Citera
2026-06-12, 21:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
För dig kanske men jag (och de flest med mig) har inha som helst problem med att se skillnad på när en moderator skriver som moddrator och när denne skriver som vanlig användare.

Ingen vettig användare kan ju anse att en moderator även är moderator när denne skriver i forumdelar denne inte ens modererar.

Ungefär som chefen "visst kan vara en i gänget" då eller?
Citera
2026-06-12, 21:31
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Lite udda analogi, men om vi tänker på andra forumdelar som andra arbetsplatser, så ja. Om Pelle är chef på företag A, men även jobbar på företag X, så spelar hans chefskap på företag A ingen roll när han jobbar på företag X.
Citera
2026-06-12, 21:58
Medlem
Luxuss avatar
Det enda som hade lockat med modstatus hade varit tillgång till outlaw å sitta å läsa roliga inlägg från före 2010. Kan tänka mig det var livliga debatter med färgstarka individerna som fanns då
Citera
2026-06-12, 22:50
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Javisst, även om moderatorer inte är chefer utan städpersonal.
Citera
2026-06-12, 23:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Lite udda analogi, men om vi tänker på andra forumdelar som andra arbetsplatser, så ja. Om Pelle är chef på företag A, men även jobbar på företag X, så spelar hans chefskap på företag A ingen roll när han jobbar på företag X.

Fast om du retar upp en moderator, så kommer han eller hon att komma ihåg det även han/hon inte kan göra något åt dig just i den tråden. Det finns alltid en risk att han/hon försöker trycka till dig senare, t.ex. i en omröstning om ifall du ska stängas av eller inte. Vi kan förstås inte veta hur ofta detta sker, men man ska inte vara FÖR naiv heller.

Detta ÄR nackdelen med moderatorer som samtidigt är inblandade i forumet som vanliga medlemmar. Sedan fattar jag också att Flashback inte har råd att anställa professionella moderatorer, och att människor som inte själva är inblandade i forumet som vanliga medlemmar inte skulle ha någon lust att moderera det gratis. Så det är de här premisserna vi får leva med.
Citera
2026-06-13, 12:58
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Sedan fattar jag också att Flashback inte har råd att anställa professionella moderatorer, och att människor som inte själva är inblandade i forumet som vanliga medlemmar inte skulle ha någon lust att moderera det gratis.
En fördel med att moderatorer själva deltar är att deras lojalitet i första hand är mot forumet, först i andra hand mot kollegor och "Der Chef". Krasst men sant.

Tempest kallade moderatorerna för "städpersonal". Jag skulle säga att de är Ombudsmän också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in