2026-06-12, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag förstår att även om du sparat din kommunikation så behöver du en hemsida för att redovisa detta. Dumpen har en hemsida och de vill vara neutrala och är öppna för sanningen, så fråga dem om de vill upplåta utrymme på deras sida.

Kan vara så att de är generösa med det, för de vill verkligen inte att gubbar ska ragga och att barn ska falla, så de blir säkert glada för att få veta att detta fenomen är litet. Och att de kan andas ut och vetskapen att detta är i det närmsta löst får de att andas ut och känslan i magen blir betydligt mer neutral. Dumpen kan återgå till att ha ett normalt liv såsom vi andra har.
Jag hade ingen ambition av att publicera något , utan bara för egen del få en uppfattning hur verkligheten såg ut. Nej, varken kommunikation eller profil är sparat då syftet inte var att publicera , utan få en uppfattning hur vanligt det är/var att fjortisar "dreglade" efter 50 plussare.
Å andra sidan tvivlar jag inte en sekund på att det finns en hel del män som trålar efter fjortisar på nätet , vilket är det dumpen visar . Dock räcker det inte med att dessa män gärna vill för att övergrepp ska begås. It takes two to tango , vilket är mitt och andras budskap.
Bufallos trauma kring detta är anmärkningsvärt. Det kanske är dags för dumpens traumaenhet?
Senast redigerad av Takanashi 2026-06-12 kl. 17:26.
Citera
2026-06-12, 17:45
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Ja tack sluta gärna citera ord jag inte skrivit.

Men du hittar ju bara på. Dumpen har aldrig publicerat namn, hemadress eller arbetsplats.
Är det stora allmänintresset Dumpens fel menar du?

Det går ju att ta reda på information när tidningar publicerar känslig information också.
Ska man förbjuda tidningar då?

Hur tycker du Dumpen ska precisera sin påverkan då? De hänger ju inte ut anhöriga utan endast gäddan.

Sedan som jag skrivit förut så har du en cynisk bild på världen. Det är inte så att alla människor är onda och försöker krossa familjer. De flesta tycker nog synd om anhöriga vad de måste gå igenom.
Men man måste kläcka några ägg för att göra omelett. Gäddan kan ha väldigt många lik i garderoben.

Som jag skrev tidigare så är Sara dömd i en domstol om du missade det.
Jag skrev "lite av en civil olydnad på sitt sätt". Du får tolka det som du vill.

Det jag menar är att de gör något extremt för att påverka. Ungefär som miljörörelsen som limmar fast sig på vägen. Och ibland blockerar ambulansen.

Okej, så du menar alltså att Dumpen rent formellt tvättar sina händer, medan deras lilla svans av hobbyspioner sköter resten på Telegram? Det gör ju saken ännu mer hysterisk.

Vi pratar alltså om en digital källarsekt på Telegram där ett gäng vuxna människor leker hobbysnoka på sin fritid för att få sin dagliga dopaminkick. Det är en hel liten sammanhållen subkultur som sitter och dreglar över bilregister och flyttanmälningar.

Titta grabbar, nu bytte han bil!
Kolla, nu har han köpt nya kalsonger!.
Kolla, han har flyttat igen för femte gången.

Det har blivit en livsstil och underhållning: För den här lilla gruppen på Telegram har andras undergång och flyttlass blivit deras personliga dokusåpa. De loggar in varje dag för att se nästa avsnitt i en annan människas misär. Det är där de hämtar sin dagliga spänning och samhörighet.

Ett enormt kontrollbehov och maktbegär: Genom att sitta anonymt bakom en skärm och veta vilket bilmärke någon byter till, eller var de flyttar, får dessa hobbysnoka en berusande känsla av makt. De leker gud över någon annans tillvaro.

Total avsaknad av proportioner: När man lägger ner tid på att spåra någons kalsonginköp eller bilbyten har man helt tappat kompassen. Det handlar inte längre om brottsbekämpning eller juridik - det är ren, systematisk förföljelse maskerad till moralisk rättvisa

Det är ju en sån otroligt sorglig och mikroskopisk nivå på tillvaron.

Att sitta i en anonym chattgrupp och spåra en okänd människas vardagsinköp är inte samhällspåverkan - det är ett digitalt lajv för folk som har alldeles för mycket fritid och ett desperat behov av att känna sig som FBI-agenter i sitt eget vardagsrum.

Sedan blir din omelett-metafor jävligt otäck. Att kalla oskyldiga barns livslånga trauman och krossade familjer för att "kläcka några ägg" visar exakt hur rå och cynisk den här ideologin är under sin fina yta. Det är precis den här bristen på empati med sidoskadorna som jag vänder mig emot.

Och nej, man kan inte jämföra detta med vanliga tidningar. När en tidning publicerar känslig information sker det under ett stenhårt pressetiskt regelverk, med opartiska journalister som inte själva riggat fällan och oftast med full anonymisering av okända personer.

Att blockera en väg eller limma fast sig i asfalten skadar ingen enskild individ för livet. Att hänga ut en människa och pulverisera dennes familj gör det. Om du tycker att det är ett rimligt pris att betala för att ett privat aktiebolag ska få driva sin show, så får det stå för dig. Men kalla det inte för civil olydnad.
Citera
2026-06-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Okej, så du menar alltså att Dumpen rent formellt tvättar sina händer, medan deras lilla svans av hobbyspioner sköter resten på Telegram? Det gör ju saken ännu mer hysterisk.

Vi pratar alltså om en digital källarsekt på Telegram där ett gäng vuxna människor leker hobbysnoka på sin fritid för att få sin dagliga dopaminkick. Det är en hel liten sammanhållen subkultur som sitter och dreglar över bilregister och flyttanmälningar.

Titta grabbar, nu bytte han bil!
Kolla, nu har han köpt nya kalsonger!.
Kolla, han har flyttat igen för femte gången.

Det har blivit en livsstil och underhållning: För den här lilla gruppen på Telegram har andras undergång och flyttlass blivit deras personliga dokusåpa. De loggar in varje dag för att se nästa avsnitt i en annan människas misär. Det är där de hämtar sin dagliga spänning och samhörighet.

Ett enormt kontrollbehov och maktbegär: Genom att sitta anonymt bakom en skärm och veta vilket bilmärke någon byter till, eller var de flyttar, får dessa hobbysnoka en berusande känsla av makt. De leker gud över någon annans tillvaro.

Total avsaknad av proportioner: När man lägger ner tid på att spåra någons kalsonginköp eller bilbyten har man helt tappat kompassen. Det handlar inte längre om brottsbekämpning eller juridik - det är ren, systematisk förföljelse maskerad till moralisk rättvisa

Det är ju en sån otroligt sorglig och mikroskopisk nivå på tillvaron.

Att sitta i en anonym chattgrupp och spåra en okänd människas vardagsinköp är inte samhällspåverkan - det är ett digitalt lajv för folk som har alldeles för mycket fritid och ett desperat behov av att känna sig som FBI-agenter i sitt eget vardagsrum.

Sedan blir din omelett-metafor jävligt otäck. Att kalla oskyldiga barns livslånga trauman och krossade familjer för att "kläcka några ägg" visar exakt hur rå och cynisk den här ideologin är under sin fina yta. Det är precis den här bristen på empati med sidoskadorna som jag vänder mig emot.

Och nej, man kan inte jämföra detta med vanliga tidningar. När en tidning publicerar känslig information sker det under ett stenhårt pressetiskt regelverk, med opartiska journalister som inte själva riggat fällan och oftast med full anonymisering av okända personer.

Att blockera en väg eller limma fast sig i asfalten skadar ingen enskild individ för livet. Att hänga ut en människa och pulverisera dennes familj gör det. Om du tycker att det är ett rimligt pris att betala för att ett privat aktiebolag ska få driva sin show, så får det stå för dig. Men kalla det inte för civil olydnad.

Jag försvarar inte Gräv gruppen de har ju ingenting med Dumpen att göra heller.
Frågan är hur du vet så mycket om det?

Det är inte ett livslångt trauma för anhöriga. Det är det däremot för de som blir utsatta för gäddorna.
Det kan vara en upprättelse för gäddans offer. Som kanske inte vågat prata tidigare.
Sannolikt inom gäddans familj. Då förövaren ofta är en familjemedlem eller släkting.
Var är din empati för överlevarna som får sitt liv tillbaka p.g.a. Dumpen synliggör gäddors beteende?

Det var ett exempel.
Ja och ibland blir media fällda

Att blockera vägen för en ambulans kan potentiellt döda en person. Om de rör sig om en stroke t.ex.

Som jag skrivit tidigare så målar du upp en cynisk bild där alla är med i Gräv-gruppen. Vilket inte stämmer.
Citera
2026-06-12, 18:11
Medlem
Citat:

Det är inte ett livslångt trauma för anhöriga. Det är det däremot för de som blir utsatta för gäddorna.
Det kan vara en upprättelse för gäddans offer. Som kanske inte vågat prata tidigare.
Sannolikt inom gäddans familj. Då förövaren ofta är en familjemedlem eller släkting.
Var är din empati för överlevarna som får sitt liv tillbaka p.g.a. Dumpen synliggör gäddors beteende?

Det var ett exempel.

Att blockera vägen för en ambulans kan potentiellt döda en person. Om de rör sig om en stroke t.ex.

Som jag skrivit tidigare så målar du upp en cynisk bild där alla är med i Gräv-gruppen. Vilket inte stämmer.
En enkel fråga som det går att svara ja eller nej på. Du behöver inte gräva i dumpens nonsensarkiv , utan bara ja eller nej. Klarar du det??
Hade grävgruppen existerat utan dumpens uthängningar?
Citera
2026-06-12, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takanashi
En enkel fråga som det går att svara ja eller nej på. Du behöver inte gräva i dumpens nonsensarkiv , utan bara ja eller nej. Klarar du det??
Hade grävgruppen existerat utan dumpens uthängningar?

Om Dumpen hade försökt anonymisera gäddorna hade nog Grävgruppen varit populärare.
Citera
2026-06-12, 18:38
Medlem
Citat:
Om Dumpen hade försökt anonymisera gäddorna hade nog Grävgruppen varit populärare.

Om det inte tilläts kriminella medborgargarden som drivs av pundare och alkisar med hittepåagenda så hade Bosse 65 och Ingvar 57 suttit lugnt på sina hem, mumsat mat, fått medicin och inte en unge hade blivit antastad.
Citera
2026-06-12, 19:12
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:

Det var ett exempel.

Att påstå att Gräv inte har med Dumpen att göra är som att säga att Hells Angels inte har med sina supporterklubbar att göra eller som att Djurgården inte har med Järnkaminerna att göra. De lever i symbios. Dumpen tänder gnistan med sin publicering och sedan tar den här anonyma svansen över och sköter den permanenta, sadistiska förföljelsen i realtid på Telegram. Dumpen gör absolut ingenting för att stoppa det, eftersom det håller intresset kokande.

Och nej, jag tror inte att alla är med i den gruppen, men de är en direkt och oundviklig produkt av Dumpens affärsmodell.

Citat:

Om en person utreds av rättsväsendet men inte blir dömd – för att bevisen inte håller eller för att åklagaren lägger ner fallet – då ska saken också läggas ner. Det är själva fundamentet i en demokrati: man är oskyldig tills motsatsen har bevisats i en domstol.
Citera
2026-06-12, 19:38
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ten
Så om åklagaren är en idiot och därmed gör så att den tilltalande går fri så hade den frikände intre gjort det denne gjort.
Död åt gäddorna!

För övrigt anser jag att MODERATOR omedelbart borde stänga denna tråd omedelbart!

Titta vem som vaknade till liv efter flera månaders tystnad i skuggorna. Det krävdes alltså lite grundläggande rättsprinciper för att du skulle trycka på panikknappen och springa raka vägen till moderatorn för att gråta efter censur.

När argumenten tar slut och tingsrättsdomar, medicinska fakta och systematiska Telegram-gräv blir för obekväma att möta, då återstår bara att skrika på lås och hoppas att ingen märker hur tom er verktygslåda faktiskt är. Välkommen ut i ljuset.

Att du reducerar hela rättsväsendets samlade bedömningar till att åklagaren är en idiot visar bara hur lite du förstår av hur en rättsstat fungerar.

En åklagare driver inte mål utifrån personliga känslor eller vad folk tycker på sociala medier. De arbetar utifrån objektiva lagkrav och konkreta bevis som faktiskt ska hålla för en fällande dom i en domstol. Tråkigt va? Om bevisningen är så svag eller lagstödet så bristfälligt att det inte räcker till åtal, då är det inte åklagaren som är en idiot - då är det bevisen som inte håller. Det är precis det som skiljer en demokrati från en bananrepublik.

När du avslutar med att gapa Död åt gäddorna! och samtidigt bönar och ber moderatorn att stänga tråden, så blottar du ju bara exakt den där lynchpöbel-mentaliteten som jag pratar om. Du vill inte ha diskussion, du vill inte ha lag och ordning och du tål uppenbarligen inte att bli utmanad med sakliga argument. Du vill bara ha ett digitalt vilda västern där dina egna känslor fungerar som både lagbok och domstol. Att du vill stänga tråden så fort det blir obekvämt visar bara att du har fått slut på argument
Senast redigerad av Mittpunkt 2026-06-12 kl. 19:40.
Citera
2026-06-12, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Att påstå att Gräv inte har med Dumpen att göra är som att säga att Hells Angels inte har med sina supporterklubbar att göra eller som att Djurgården inte har med Järnkaminerna att göra. De lever i symbios. Dumpen tänder gnistan med sin publicering och sedan tar den här anonyma svansen över och sköter den permanenta, sadistiska förföljelsen i realtid på Telegram. Dumpen gör absolut ingenting för att stoppa det, eftersom det håller intresset kokande.

Och nej, jag tror inte att alla är med i den gruppen, men de är en direkt och oundviklig produkt av Dumpens affärsmodell.

Om en person utreds av rättsväsendet men inte blir dömd – för att bevisen inte håller eller för att åklagaren lägger ner fallet – då ska saken också läggas ner. Det är själva fundamentet i en demokrati: man är oskyldig tills motsatsen har bevisats i en domstol.

Som jag skrev. Hur vet du så mycket om Gräv?
Har du någon källa på de du skriver?
Den kan ju vara pytteliten.

Vad menar du att Dumpen ska göra då?
Om Dumpen anonymiserade(pixlade) gäddorna skulle garanterat Grävgruppen vara större. Håller du med om det?
Om du läst, så skriver ju Dumpen tydligt att de sköter kontakten med anhöriga.
Eftersom du gör massa antaganden om storleken på Gräv, blir det en märklig debatt.

Även om utredningar läggs ner så hamnar ändå misstänkta i misstankeregistret.
Handlingarna försvinner inte.
En friande dom är fortfarande en dom.
Citera
2026-06-12, 19:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Som jag skrev. Hur vet du så mycket om Gräv?
Har du någon källa på de du skriver?
Den kan ju vara pytteliten.

Vad menar du att Dumpen ska göra då?
Om Dumpen anonymiserade(pixlade) gäddorna skulle garanterat Grävgruppen vara större. Håller du med om det?
Om du läst, så skriver ju Dumpen tydligt att de sköter kontakten med anhöriga.
Eftersom du gör massa antaganden om storleken på Gräv, blir det en märklig debatt.

Även om utredningar läggs ner så hamnar ändå misstänkta i misstankeregistret.
Handlingarna försvinner inte.
En friande dom är fortfarande en dom.

Nu hittar du på egna lagar igen, buffalo. Puss på dig.

Handlingarna blir kvar i polisens arkiv som allmänna handlingar, ja, men registret som polisen använder i sin vardag rensas. Man är juridiskt friad och staten betraktar dig som oskyldig. Punkt. Men i din och Dumpens värld existerar uppenbarligen inget slutstraff - där är man misstänkt och fredlös för evigt. Blev du straffad när du var 19 år gammal och du är 78 år gammal så är du fortfarande straffad.

Sedan är din teori om att Gräv-gruppen skulle bli större om Dumpen anonymiserade helt absurd. Tror du på allvar att en anonym svans på Telegram skulle kunna sitta och spåra kalsongfärger och bilbyten i realtid om Dumpen inte först hade serverat dem personens omaskerade ansikte, röst, unika tatueringar, bilmodell och bostadsort på ett silverfat? Det är ju Dumpens fullständigt omaskerade publiceringar som är själva bränslet och förutsättningen för att hobbysnoka överhuvudtaget ska kunna sätta igång sitt sökande. Ingen maskning = ingen startpunkt för Gräv.

Och nej, debatten blir inte märklig för att jag vägrar gissa exakt antal medlemmar i en anonym Telegram-kanal. Debatten blir märklig för att du på fullt allvar försvarar en affärsmodell som bygger på att trigga igång en okontrollerbar lynchpöbel på nätet och sedan köper deras PR-snack om anhörighjälp som ett giltigt alibi för att tvätta händerna rena från de sidoskador som uppstår.
Citera
2026-06-12, 19:47
Medlem
Citat:
Miljörörelsen är ju ganska kontroversiell också med att limma fast sig på vägen och stoppa trafik.
Det behövs extrema metoder, ofta bryts lagar när förändringar sker.

Om Dumpen inte behöves skulle den inte finnas. Det finns uppenbart en plats för Dumpen med det stora problemet med gäddor som finns på nätet.

Angående aga var det en annan tid utan t.ex. internet.
Men jag kan tänka mig att de gjordes allt som krävdes med de medel man hade på den tiden.

Dumpen har redan testat klimatsvängen som framkomlig väg till att bli rumsrena, Sara skötte väl lögnen hyfsat bra och höll ställningarna tills Putte slängde ur sig att dom kör tusen mil/månad i en dieselkärra (Publicistklubben Dumpen pressetiken).
Skön utskällning Putte lär ha åkt på efter det så inget mer om klimatet från Dumpen, men man vet aldrig för det var ju trots allt Saras näst bästa kort till framgång.

Blir bäst om Sara sköter snacket i media och farfar Sjöberg gör sig bäst som flum i bakgrunden.
Citera
2026-06-12, 20:00
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Det vet jag inte.

Men det jag kommenterade var att Takanashi låtsades vara en 50+ gubbe i flera månader i något syfte som verkar oklart. För att förstå Dumpen?

Vad tycker du om det?

Tja, lite wallraffing behövs i vissa situationer faktiskt även om det hela blir anekdotiskt/personligt endast när det rör sig om en enda person (jag antar liksom att Takanashi är just Takanashi - en vanlig person/anv på flashen).
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-06-12 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in