Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Ja tack sluta gärna citera ord jag inte skrivit.
Men du hittar ju bara på. Dumpen har aldrig publicerat namn, hemadress eller arbetsplats.
Är det stora allmänintresset Dumpens fel menar du?
Det går ju att ta reda på information när tidningar publicerar känslig information också.
Ska man förbjuda tidningar då?
Hur tycker du Dumpen ska precisera sin påverkan då? De hänger ju inte ut anhöriga utan endast gäddan.
Sedan som jag skrivit förut så har du en cynisk bild på världen. Det är inte så att alla människor är onda och försöker krossa familjer. De flesta tycker nog synd om anhöriga vad de måste gå igenom.
Men man måste kläcka några ägg för att göra omelett. Gäddan kan ha väldigt många lik i garderoben.
Som jag skrev tidigare så är Sara dömd i en domstol om du missade det.
Jag skrev "lite av en civil olydnad på sitt sätt". Du får tolka det som du vill.
Det jag menar är att de gör något extremt för att påverka. Ungefär som miljörörelsen som limmar fast sig på vägen. Och ibland blockerar ambulansen.
Okej, så du menar alltså att Dumpen rent formellt tvättar sina händer, medan deras lilla svans av hobbyspioner sköter resten på Telegram? Det gör ju saken ännu mer hysterisk.
Vi pratar alltså om en digital källarsekt på Telegram där ett gäng vuxna människor leker hobbysnoka på sin fritid för att få sin dagliga dopaminkick. Det är en hel liten sammanhållen subkultur som sitter och dreglar över bilregister och flyttanmälningar.
Titta grabbar, nu bytte han bil!
Kolla, nu har han köpt nya kalsonger!.
Kolla, han har flyttat igen för femte gången.
Det har blivit en livsstil och underhållning: För den här lilla gruppen på Telegram har andras undergång och flyttlass blivit deras personliga dokusåpa. De loggar in varje dag för att se nästa
avsnitt i en annan människas misär. Det är där de hämtar sin dagliga spänning och samhörighet.
Ett enormt kontrollbehov och maktbegär: Genom att sitta anonymt bakom en skärm och veta vilket bilmärke någon byter till, eller var de flyttar, får dessa hobbysnoka en berusande känsla av makt. De leker gud över någon annans tillvaro.
Total avsaknad av proportioner: När man lägger ner tid på att spåra någons kalsonginköp eller bilbyten har man helt tappat kompassen. Det handlar inte längre om brottsbekämpning eller juridik - det är ren, systematisk förföljelse maskerad till moralisk rättvisa
Det är ju en sån otroligt sorglig och mikroskopisk nivå på tillvaron.
Att sitta i en anonym chattgrupp och spåra en okänd människas vardagsinköp är inte
samhällspåverkan - det är ett digitalt lajv för folk som har alldeles för mycket fritid och ett desperat behov av att känna sig som FBI-agenter i sitt eget vardagsrum.
Sedan blir din
omelett-metafor jävligt otäck. Att kalla oskyldiga barns livslånga trauman och krossade familjer för att "kläcka några ägg" visar exakt hur rå och cynisk den här ideologin är under sin fina yta. Det är precis den här bristen på empati med sidoskadorna som jag vänder mig emot.
Och nej, man kan inte jämföra detta med vanliga tidningar. När en tidning publicerar känslig information sker det under ett stenhårt pressetiskt regelverk, med opartiska journalister som inte själva riggat fällan och oftast med full anonymisering av okända personer.
Att blockera en väg eller limma fast sig i asfalten skadar ingen enskild individ för livet. Att hänga ut en människa och pulverisera dennes familj gör det. Om du tycker att det är ett rimligt pris att betala för att ett privat aktiebolag ska få driva sin show, så får det stå för dig. Men kalla det inte för civil olydnad.