Citat:
Ursprungligen postat av
Takanashi
Åter igen initierat. Förvänta dig inga andra svar än upprepningar ur dumpens nonsensarkiv .
Tack. Ja, det verkar tyvärr inte bättre. Det blir snabbt rundgång när de fasta fraserna utmanas med lite vanlig juridik och medicinska fakta. Skönt att se att det finns fler här inne som föredrar att hålla huvudet kallt och diskutera utifrån hur verkligheten faktiskt ser ut och hur den är.
Citat:
Ursprungligen postat av
buffalo3tys
Du citerar något jag inte skrivit. Jag skrev inte "lite" mobbade. Jag skrev mobbade.
Uthängningen mot personen ska slå hårt mot gäddan. Det är hela poängen.
Att omgivningen drabbas på olika sätt är vi inte överens om.
Det finns säkert några fall då de slagit snett då de snart är uppe i 800 gäddor.
Men de flesta människor har empati nog att förstå att det är svårt för de anhöriga.
Sedan så har vi ju anhörighjälpen från Dumpens sida och uppmaningen till tittare att inte kontakta anhöriga.
Jag menar att de går att jämföra med miljörörelsen som också fått domstolen efter sig. Inget annat.
Vi är nog inte överens där att rättsstaten är perfekt som den är utan Dumpen.
De flesta förändringar görs genom att bryta mot lagen. Man kan säga att Dumpen är lite av en civil olydnad på sitt sätt. Då domstolen jagar Sara.
Okej, låt oss skippa ordet
lite då, om det fick dig att tappa tråden.
Din poäng var ändå att eftersom de flesta svenskar blivit mobbade så är ett livslångt trauma
inte så vanligt. Det är fortfarande en helt hårresande bortförklaring. Att bli retad i skolan eller utfryst på en arbetsplats är fruktansvärt, det kan både du och jag hålla med om, men det går inte ens att jämföra med att få sitt namn, bild, hemadress och arbetsplats uthängt på nätet för all framtid. Det är en digital avrättning som helt medvetet är designad för att maximera traumat.
Sedan motsäger du dig själv så det sjunger om det. Du skriver först att syftet är att det ska
slå hårt mot gäddan men i nästa mening köper du Dumpens PR-snack om deras
anhörighjälp och att tittarna inte ska kontakta familjen. Förstår du inte att det är en omöjlig ekvation? Man kan inte detonera en social kärnvapenbomb i en mans liv (en kvinnas också) och sen låtsas som att tryckvågen inte pulveriserar hans barn och fru som bor under samma tak. Att skicka med en disclamer är bara ett fegt sätt att försöka tvätta sina egna händer rena från de sidoskador man aktivt orsakar.
Att du sedan fortsätter att kalla Dumpen för "civil olydnad" visar bara att du helt har missat definitionen. Civil olydnad handlar om att man öppet och utan våld bryter mot en specifik lag för att belysa en orättvisa och att man
själv tar konsekvenserna och straffet för det. Det handlar aldrig om att starta ett privat aktiebolag, tjäna miljoner på klick och ta sig rätten att kränka andra enskilda medborgares lagstadgade rättigheter genom grova förtalsbrott om och om igen.
Ingen har påstått att rättsstaten är perfekt, inte ens jag gör det, buffalo. Men skillnaden mellan oss är att jag vill laga bristerna i systemet genom demokratiska spelregler, mer resurser till polisen och skärpta lagar. Du vill ersätta systemet med en kommersiell lynchpöbel som helt saknar insyn och som dessutom har blivit dömda i tingsrätten för att de bryter mot landets lagar. Det är inte civil olydnad, det är vinstdrivande laglöshet i min värld.