Citat:
Ja jag kanske glömmer att du inte känner till mig hållning. Men jag utgår från att man kan lägga det juridiska helt åt sidan, jag menar hela Dumpen är ju just frizon när det kommer till rättsäkerhet.
Jag skiter ganska mycket i gäddorna på individnivå, detta då jag tycker det finns alla möjligheter i världen att inte hamna i den situationen. Att Dumpen bygger hela sin existens på dessa gäddor är lite samma sak, dom är i mitt tycke på samma nivå som gäddorna.
Men jag tycker det är rent av löjligt att utgå ifrån att gäddorna är oskyldiga, för så jävla vidrigt det måste vara att få pedofilstämpel i pannan så har vuxna ett ansvar att inte hamna där, bortsett från förståndshandikappade, som inte har förmåga att förstå vad som gör.
Det är samma sak om man som ensam man åker till Thailand eller länder där det förkommer barnprostitution får man se till särskilja sig på lämpligt sätt. Det är orättvist mot de ensamma gubbar som gillar Thailand och inte har en tanke på att leta efter barn, men det är en realitet, precis som Dumpen tyvärr är en realitet.
Folk skyddar sin barn från reella faror och icke reella faror, det sitter djupt i DNA och nåt man måste hacka i sig.
Jag skiter ganska mycket i gäddorna på individnivå, detta då jag tycker det finns alla möjligheter i världen att inte hamna i den situationen. Att Dumpen bygger hela sin existens på dessa gäddor är lite samma sak, dom är i mitt tycke på samma nivå som gäddorna.
Men jag tycker det är rent av löjligt att utgå ifrån att gäddorna är oskyldiga, för så jävla vidrigt det måste vara att få pedofilstämpel i pannan så har vuxna ett ansvar att inte hamna där, bortsett från förståndshandikappade, som inte har förmåga att förstå vad som gör.
Det är samma sak om man som ensam man åker till Thailand eller länder där det förkommer barnprostitution får man se till särskilja sig på lämpligt sätt. Det är orättvist mot de ensamma gubbar som gillar Thailand och inte har en tanke på att leta efter barn, men det är en realitet, precis som Dumpen tyvärr är en realitet.
Folk skyddar sin barn från reella faror och icke reella faror, det sitter djupt i DNA och nåt man måste hacka i sig.
Där vi däremot skiljer oss åt är synen på vad vi som medborgare ska behöva ”hacka i oss”.
Jag köper helt att viljan att skydda sina barn sitter djupt i vårt DNA. Men det är just därför vi har skapat en civiliserad rättsstat med lagar och domstolar - för att skydda oss mot våra egna mest primitiva, känslostyrda och brutala impulser. Om vi accepterar att rättssäkerheten läggs åt sidan bara för att ett ämne väcker starka känslor, då har vi öppnat dörren för ett väldigt mörkt samhälle.
Om man tillämpar din logik på Systembolaget skulle det se ut så här: Ja, det är väl orättvist mot de som bara vill köpa en flaska vin till fredagsmyset, men det är en realitet att alkoholism finns, så alla som går in genom de dörrarna får faktiskt hacka i sig att de blir stämplade som alkoholister. De har ett eget ansvar att inte handla där om de vill undvika stämpeln.
Det blir ju helt hål i huvudet. Man kan inte bygga ett fungerande eller fritt samhälle på att skuldbelägga majoriteten eller de som rör sig i en viss miljö, bara för att det existerar en kriminell eller destruktiv klick i bakgrunden.
Det du beskriver handlar om ett kollektivt misstänkliggörande och det blir väldigt farligt i längden. Det är ungefär som att hävda som jag skrev ovan att alla som handlar på Systembolaget är alkoholister och att de som bara vill köpa en flaska vin till fredagsmyset får se till att särskilja sig på lämpligt sätt eller helt enkelt hacka i sig att de får en alkoholiststämpel i pannan för att de gick in genom dörren.
Man kan inte lägga över ansvaret på individen att ständigt behöva bevisa sin oskuld mot rena fördomar eller riggade fällor.
Att säga att vuxna har ett eget ansvar att inte hamna i en situation där de får en hemmasnickrad pedofilstämpel i pannan är att göra det lite väl enkelt för sig. Särskilt i en tid där nätet är fullt av catfishing, fejkade profiler och riggade forumbyten. Vem som helst av oss - eller våra anhöriga - kan i teorin hamna i en manipulerad situation på nätet där en digital pöbel plötsligt bestämmer sig för att tolka ens ord på värsta tänkbara sätt.
Om vi bara rycker på axlarna åt det och säger att det får man hacka i sig, då har vi gett upp demokratins viktigaste fundament: att man är oskyldig tills motsatsen bevisats i en domstol.
Och din jämförelse med Thailand illustrerar det perfekt. Ja, det är en tragisk realitet att ensamma män misstänkliggörs där. Men det är en enorm skillnad på att folk tänker eller antar saker i sina egna huvuden och att ett privat medborgargarde hänger ut människor på nätet, ger dem civil död och raserar deras familjer utan bevis eller rättegång. Det första är fördomar - det andra är ren och skär fascism.