2026-06-10, 17:05
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Överväg en tids antabuskur? Har hjälpt mig genom åren, man "slår av" drickandet helt enkelt.

Det är något jag verkligen kan rekommendera. Istället för att konstant behöva slåss mot begäret och bli frestad varje gång man får möjlighet att dricka en öl så behöver man bara ta det där pillret varje morgon.

Bieffekterna minskar efter ett par veckor. Men man får helt enkelt leva med lite huvudvärk då och då. Jämfört med ångesten och helvetet som alkohol orsakar så är det verkligen bara ett piss i havet.
Citera
2026-06-10, 17:07
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Tack Pinoputchin.

En månads nykterhet är bra. Perfekt att du kört igång med träningen och annat. Jag känner igen det där du beskriver om att man vill belöna sig med några öl tillslut om det går bra, precis som man vill trösta dig med några öl om det går dåligt.

Själv är jag i en slags sorgeperiod just nu eftersom jag saknar "min käre gamle vän" och jag sörjer de andra vänner som försvunnit i och med festandets och supandets bortfall ur mitt liv. Jag var inte mer än såhär, ensam kvar och att vara i mitt sällskap i nyktert sammanhang var alltså inte värt mer än några starköl. Tack då vet jag det mina vänner..
Citera
2026-06-10, 18:47
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
En månads nykterhet är bra. Perfekt att du kört igång med träningen och annat. Jag känner igen det där du beskriver om att man vill belöna sig med några öl tillslut om det går bra, precis som man vill trösta dig med några öl om det går dåligt.

Själv är jag i en slags sorgeperiod just nu eftersom jag saknar "min käre gamle vän" och jag sörjer de andra vänner som försvunnit i och med festandets och supandets bortfall ur mitt liv. Jag var inte mer än såhär, ensam kvar och att vara i mitt sällskap i nyktert sammanhang var alltså inte värt mer än några starköl. Tack då vet jag det mina vänner..

Tråkigt att höra. Tyvärr är det ju ofta så. Alkoholen är den gemensamma nämnaren och orsaken till att man spenderar tid någonstans.
Citera
2026-06-10, 20:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Tråkigt att höra. Tyvärr är det ju ofta så. Alkoholen är den gemensamma nämnaren och orsaken till att man spenderar tid någonstans.

Just så. Å andra sidan var det typ 10 år sen jag gjorde en stark insats och slutade dricka helt. Jag sprang milspåret, gymmet, promenader, bra kost osv... umgicks då med några med samma mål. Sen fick jag plötsligt hälsoproblem och det i sin tur skapar ångest som jag började dämpa med alkohol. Nu hoppas jag dock hitta en trygghet i mig själv så jag kan skapa disciplin och hitta tillbaka..

Men man blir som dom man umgås med och man blir det man gör, förenklad beskrivning. Men.. om man verkligen vill göra en förändring är det bara en själv det hänger på I slutändan, även om det såklart kan underlätta att vara omgiven av bröder och systrar med samma mål.

Funderar på NA-möten men känner tveksamhet.
Citera
2026-06-10, 20:53
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Just så. Å andra sidan var det typ 10 år sen jag gjorde en stark insats och slutade dricka helt. Jag sprang milspåret, gymmet, promenader, bra kost osv... umgicks då med några med samma mål. Sen fick jag plötsligt hälsoproblem och det i sin tur skapar ångest som jag började dämpa med alkohol. Nu hoppas jag dock hitta en trygghet i mig själv så jag kan skapa disciplin och hitta tillbaka..

Men man blir som dom man umgås med och man blir det man gör, förenklad beskrivning. Men.. om man verkligen vill göra en förändring är det bara en själv det hänger på I slutändan, även om det såklart kan underlätta att vara omgiven av bröder och systrar med samma mål.

Funderar på NA-möten men känner tveksamhet.

Har du slutat helt med träningen? Hur ser ditt drickande ut idag?

En lång rask skogspromenad varje dag utan musik och mobilen är fantastiskt för vålmåendet. Då menar jag en riktig runda på två timmar med backar och höjder så man blir lite svettig och anfådd.
Citera
2026-06-11, 00:39
Medlem
Hemkommen efter en "blöt kväll" med kollegor (alkoholfritt för mig förstås). Det börjar bli lite roligare att vara ute nykter, kanske för att man vågar släppa loss lite för första gången i livet utan alkohol. Märkligt att man kommer på det nu när halva livet gått men bättre sent än aldrig. Nåväl, blir skönt att gå upp imorrn utan bakfylla! Mina kollegor däremot..
Citera
2026-06-11, 09:30
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Hemkommen efter en "blöt kväll" med kollegor (alkoholfritt för mig förstås). Det börjar bli lite roligare att vara ute nykter, kanske för att man vågar släppa loss lite för första gången i livet utan alkohol. Märkligt att man kommer på det nu när halva livet gått men bättre sent än aldrig. Nåväl, blir skönt att gå upp imorrn utan bakfylla! Mina kollegor däremot..

Hur reagerar dina kollegor på att du inte dricker på uteställen?
Citera
2026-06-11, 09:33
Medlem
Citat:
Hur reagerar dina kollegor på att du inte dricker på uteställen?
De vet om allt som hänt, så det är inga problem alls - de försöker aldrig få mig att dricka. Annars hade det nog varit betydligt mer påfrestande.
Citera
2026-06-11, 10:38
Medlem
Citat:
Du klarar det! Håller tummarna.

Det gjorde jag inte. Tog mig till lasarettet och det känns okej. att ta emot hjälp är inte fel.
Citera
2026-06-11, 14:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Det gjorde jag inte. Tog mig till lasarettet och det känns okej. att ta emot hjälp är inte fel.

Helt sant - skönt att du låter ok!
Citera
2026-06-11, 14:24
Medlem
Citat:
Helt sant - skönt att du låter ok!

Känner mig rätt okej men behöver brythjälp. Läkaren jag träffade var bra och han ville hjälpa mig igenom det här trots att jag är i hyfsat skick ändå. Så blir något dygn inlagd på 65an
Citera
2026-06-11, 14:27
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IndjansoldatHerkko
Känner mig rätt okej men behöver brythjälp. Läkaren jag träffade var bra och han ville hjälpa mig igenom det här trots att jag är i hyfsat skick ändå. Så blir något dygn inlagd på 65an

Håll tummarna för nedtrappning på oxa/stess. Bens är skit och jag har slutat gudskelov, men då det behövs är verkligen vid brythjälp. Take care!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in