Citat:
Ursprungligen postat av
Olle-Johnny
Det var ett väldigt bra beslut. Hade jag inte hällt ut det så hade jag druckit upp det jag hade samt kompletterat med mer från bolaget för att har nåt att "landa på". Idag sprang jag milen vid 08.00 och precis tränat på gymmet vilket inte hade varit möjligt om jag valt första spåret.
Den lilla mängden jag drack var en hemsk upplevelse, glad för att jag kände så. Nu blir det tvätt och städ (vilket jag också hade struntat i om jag valt första spåret)
Edit: Även om jag dricker mindre och mindre för var år som går så ligger skiten där bak och lurar. Går inte att ha någon alkohol hemma, dricker upp det direkt. Räcker med några svaga sekunder på ett dygn så är det kört om det finns alkohol.
Härligt att höra!
Nej, det är såklart svårt att ha alkohol stående hemma. Jag har ju min fru som håller koll på mig, så för mig är det nog lättare än om man bor ensam.
Citat:
Ursprungligen postat av
lequrwen
Har ni något bra tips till mig som är orolig för min bästa vän? Jag vill inte inskränka och skada vår relation genom att trigga någon självförsvarsmekanism men jag kan inte längre blunda för min väns problem, som jag bryr mig om väldigt mycket. Jag har väldigt försiktigt försökt plantera små ideér och även tatt avstånd från alla alkoholtillfällen med denne senaste året utan att ge den riktiga orsaken till varför. Det har dock gått för långt nu för min vän och det börjar bli tydligt för andra som är mindre insattas i dennes liv.
Hur kan jag som vän bidra i denna situation på bästa sätt enligt er?
Tack på förhand
För din skull tycker jag du skall vara helt öppen och ärlig.
Din vän kommer förmodligen skoja bort det eller kanske troligare bli förnärmad och kränkt. Ta det inte personligt bara, det är beroendet som känner sig attackerat och oftast tror ju vi alkisar att inget märker att vi har problem. Kanske kommer vännen undvika dig efter detta, eller rent av säga upp kontakten. Men alkisar måste få höra hur vi sårar andra, att andra inte accepterar vårt drickande. När man är uppe i beroendet är man ju mest en marionettdocka men de runtomkring är ju lika viktiga de också. De har också känslor som måste komma till tals.
Så jag tycker du kan vara brutalt ärlig. Att "sockra" det hela tjänar ingenting till. Om vännen slutar supa så kommer denne garanterat tacka dig. Men denne måste själv komma till insikt först.