2026-06-11, 09:51
Medlem
RostigHinks avatar
Det ramlade in 1159 kr idag. Lite allmosa över det hela. Jag köper i genomsnitt 8300 kWh per år i SE4. Att det ändå blev så mycket beror på att värmepumpen inte gick med full kapacitet på grund av kylfläkten som inte gick för fullt och havererade helt senare i april.
Citera
2026-06-11, 09:55
Medlem
burialhexs avatar
62kr idag!
får bli en storstark efter jobbet
Citera
2026-06-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Alla ni som blir förvånade över att ni får småsummor, har ni helt missat att det har varit känt i månader hur mycket man får per kWh per elområde, det är ju bara att kolla er elräkning för jan-feb så ser ni förbrukning och sen ta antal kWh x summan.

Jag visste exakt vad jag skulle få för flera månader sen, men båda trådarna är full av lägenhetsfolk med elräkningar på några hundralappar som verkar tro att de skulle få ett par tusen i elstöd...

Man börjar ju tro att folk är lika korkade som MAGA-foljet som trodde de skulle få ett par tusen dollar var ifrån alla tariffavgifter de skulle dra in (Skulle utbetalas 30/2 2026... )

Antar att du menar mig då jag skrev intråden. Jag hade inte räknat med elstöd alls eftersom elpriserna inte varit i närheten av nivåerna när det var var relevant (tex när spotpriset låg på 5 kr var och varannan dag).

Så kritiken gäller inte att det bara är 95kr utan att man lägger ner en massa administration på den här typen av fjantutbetalningar.
Citera
2026-06-11, 11:42
Medlem
76 kr och Försäkringskassan skickade ut ett brev på posten om det också som förmodligen kostade nästan lika mycket med papper, brev, porto och hantering. Man undrar ju hur stora administrativa kostnader det blir i förhållande till utbetalt stöd... Fullständigt idiotiskt med sådana här retroaktiva stöd, hantera det med sänkt skatt från första början istället.
Citera
2026-06-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Antar att du menar mig då jag skrev intråden. Jag hade inte räknat med elstöd alls eftersom elpriserna inte varit i närheten av nivåerna när det var var relevant (tex när spotpriset låg på 5 kr var och varannan dag).

Så kritiken gäller inte att det bara är 95kr utan att man lägger ner en massa administration på den här typen av fjantutbetalningar.

Nej, inte mot dig, det är massor med inlägg som beskriver det som ett hån osv.

Att det är administrativt kostsamt har jag knappt sett någon som har synpunkter på, utan man verkar som sagt ha förvärvat sig 2000 kr när elräkningen är 578 spänn, och blir förvånad när man fick 48 kr istället.

Jag håller med om att hela elstödet blir ganska fjuttigt, och man borde haft en nedre gräns, men som jag nämnt tidigare, det hade blivet gnäll om orättvisa då istället.

Så hur de än gör så gnälls det. Hade de inte betalat ut något hade det gnällts om det också

Gnäll, gnäll och gnäll, oavsett vilka beslut som tas.

Men likväl, du kan väl hålla med om att eftersom förutsättningarna har varit kända rätt länge så är det ju märkligt att folk blir förvånade över summan, eller hur?
Senast redigerad av Baheera 2026-06-11 kl. 12:20.
Citera
2026-06-11, 12:17
Medlem
242 kr fick jag idag. Vilken förmögenhet
Citera
2026-06-11, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men likväl, du kan väl hålla med om att eftersom förutsättningarna har varit kända rätt länge så är det ju märkligt att folk blir förvånade över summan, eller hur?

Folk i allmänhet har ingen aning om elpriser, hur de sätts, hur deras elräkning beräknas osv För att inte tala om effektavgifterna, den hade även mina i övrigt mycket duktiga kollegor svårt att ta till sig.

Så nej, att folk blir förvånade över summans storlek förvånar mig inte.
Citera
2026-06-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Folk i allmänhet har ingen aning om elpriser, hur de sätts, hur deras elräkning beräknas osv För att inte tala om effektavgifterna, den hade även mina i övrigt mycket duktiga kollegor svårt att ta till sig.

Så nej, att folk blir förvånade över summans storlek förvånar mig inte.

Du, du har rätt.

Kommer ihåg när det var lite mer på nyheterna förra året, och majoriteten av mina kollegor hade inte hört talas om det alls.

Och flera gången när elstödet var 49 öre/kWh där jag bor satt folk och skrattade åt att de fick betalt för att använda el då de hade bundet avtal på 40 öre (inklusive moms). När man förklarade för dem att det är ju lite andra kostnader också, tex överflringsavgidt, energiskatt osv så det egentliga kWh hamnar en bit över en krona såg de helt frågande ut. Vissa av dem jobbade som ekonomer.

Folk borde inte bli det, men väldigt många är sjukt oinsatta i hur elmarknaden fungerar som du säger.

Intressant fenomen ändock.
Citera
2026-06-11, 14:15
Medlem
Roidberts avatar
Blev rejält med klirr i kassan för min del - hela 77kr! Känns konstigt att det ens blev något elstöd i år. Priserna har väl varit låga i typ hela landet?
Citera
2026-06-11, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Blev rejält med klirr i kassan för min del - hela 77kr! Känns konstigt att det ens blev något elstöd i år. Priserna har väl varit låga i typ hela landet?
Nja, bara kanske inte full katasgrof, dessvärre inga låga priser, tvärtom ser ju sommarpriserna ut att bli förhållandevis höga i förhållande till andra sommrar. Stackarna i norra Sverige har ju ex. fått betydande prisökningar på elen.

Kanske är det bara vi som lnd som kokats som grodor och inte kännt av den höjda tempen och jämför med den värsta kullerbyttan kring Ukrainakrigets start.
Citera
2026-06-11, 15:29
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
76 kr och Försäkringskassan skickade ut ett brev på posten om det också som förmodligen kostade nästan lika mycket med papper, brev, porto och hantering. Man undrar ju hur stora administrativa kostnader det blir i förhållande till utbetalt stöd... Fullständigt idiotiskt med sådana här retroaktiva stöd, hantera det med sänkt skatt från första början istället.

Tror att svensken vill ha det så. Skatteåterbäringen ses trots allt som något av en andra julafton.
Citera
2026-06-11, 15:57
Avslutad
Fick ca 700SEK tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här