2026-05-09, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro67
Alla får inte elstödet eftersom vi bor i brf!

Så kan det vara, men det går väl till föreningens kassa, och den är du medlem i, så vad är problemet? Är ju knappast några stora belopp i en bostadsrätt oavsett
Citera
2026-05-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maestro67
Alla får inte elstödet eftersom vi bor i brf!

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Så kan det vara, men det går väl till föreningens kassa, och den är du medlem i, så vad är problemet? Är ju knappast några stora belopp i en bostadsrätt oavsett

Betyder det at alla miljontals som bor i hyreslägenhet inte heller får något stöd?

Jag har hat elräkingar på 1600 kr i vinter. Det låter säkert lite för någon som bor i villa, men för den som bor i lägenhet är det sjukt mycket. Bor i elområde 4.
Citera
2026-05-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Betyder det at alla miljontals som bor i hyreslägenhet inte heller får något stöd?

Jag har hat elräkingar på 1600 kr i vinter. Det låter säkert lite för någon som bor i villa, men för den som bor i lägenhet är det sjukt mycket. Bor i elområde 4.

Beror ju på vem som står kom avtalet, men vi pratar fortfarande 2-300 kr max on du haft 1600 i elräkning, så inga avgörande summor direkt

1600 täcker min fasta avgift och lite till, så så låg kostnad får jag inte ens på sommaren om jag är bortrest en hel månad.
Citera
2026-05-09, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Beror ju på vem som står kom avtalet, men vi pratar fortfarande 2-300 kr max on du haft 1600 i elräkning, så inga avgörande summor direkt

1600 täcker min fasta avgift och lite till, så så låg kostnad får jag inte ens på sommaren om jag är bortrest en hel månad.

Jo jag förstår att det handlar om småsummor om det ens blir något, men snåljåpen jag tänker på alla saker som kan ge en högre inkomst
Citera
2026-05-09, 21:27
Medlem
Ollonbos avatar
Så fruktansvärt fel, vad menas med elstöd.
Ett avdrag på elpriset innan alla skatter så är det ett stöd.
Borde vara fast skatt på EL och drivmedel så inte varje liten prisändring slår så hårt.
Citera
2026-05-09, 22:06
Medlem
Citat:
Jo jag förstår att det handlar om småsummor om det ens blir något, men snåljåpen jag tänker på alla saker som kan ge en högre inkomst

Det är iof helt rätt!
Citera
2026-05-10, 19:42
Medlem
Citat:

Du vet väl om du har ett elabonnemang eller inte?
Det är ju bara i de Brfer som valt att ha ett enda gemensamt elabonnemang som BRFen får stödet.
(Samma sak med hyresrätt men där är det ju inte ett gemensamt val att ha det så)
Citera
2026-06-10, 17:41
Avslutad
Ja, nu är elstödet på gång, kommer
förvalta summan väl med lotto kupong.
Citera
2026-06-10, 17:43
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Christian fick 138 kronor i elstöd - ”Ett hån”

Nu betalas regeringens elstöd ut. En satsning som kostar 3,4 miljarder kronor.

Christian Dahlin från Kinna fick 138 kronor in på kontot. Vissa får så lite som två kronor utbetalt.

”Det är ett hån” säger Christian, som berättar vad elstödet ska gå till.

https://www.sverigesradio.se/artikel/elstod-betalas-ut-vissa-hushall-far-bara-tva-kronor
Citera
2026-06-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valdagen
Ja, nu är elstödet på gång, kommer
förvalta summan väl med lotto kupong.

Ja, hade inte tänkt på elstödet när det damp ner ett brev från Försäkringskassan i min Kivra. Hela 95kr ska jag få.

Känns ju lite fånigt.
Citera
2026-06-10, 19:43
Medlem
Alla ni som blir förvånade över att ni får småsummor, har ni helt missat att det har varit känt i månader hur mycket man får per kWh per elområde, det är ju bara att kolla er elräkning för jan-feb så ser ni förbrukning och sen ta antal kWh x summan.

Jag visste exakt vad jag skulle få för flera månader sen, men båda trådarna är full av lägenhetsfolk med elräkningar på några hundralappar som verkar tro att de skulle få ett par tusen i elstöd...

Man börjar ju tro att folk är lika korkade som MAGA-foljet som trodde de skulle få ett par tusen dollar var ifrån alla tariffavgifter de skulle dra in (Skulle utbetalas 30/2 2026... )
Citera
2026-06-10, 23:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, hade inte tänkt på elstödet när det damp ner ett brev från Försäkringskassan i min Kivra. Hela 95kr ska jag få.

Känns ju lite fånigt.

Som skrivs i tråd, hade mina aningar att inget stort belopp skulle ramla in på kontot, känns ändå löjligt att skicka ut litet elstöd till alla svenskar som har rätt till allmosan. Ett spel för galleriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in