Citat:
Ursprungligen postat av
CarlosEstevez
"Sommaren 1989, vid 22 års ålder, reste Magdalena Andersson till Östtyskland (DDR) för att studera tyska vid Herder-Institut i Leipzig." Källa Google.
Undrar varför den gode maggan inte kunde studera tyska i det lite friare väst tyskland?
Om jag vill studera Koreanska så väljer ju åtminstone jag att göra det i syd korea och inte nord korea. Men det kanske bara är jag?
Det var i huvudsak till Östberlin, Dresden, Karl Marx Stadt (Chemnitz) och Leipzig dessa studieresor gick till. Svenskarna bodde normalt sett på studentrum på de östtyska studenthemmen. Som stod tomma under sommaren.
Det var mycket möjligt att det var billiga resor, och de bokades hos Intourist.
Östbblockets egen resebyrå.
Vissa av dessa resor var även rundresor med besök på östtyska vingårdar och ölbryggerier.
Det är omöjligt att Magdalena Andersson kan ha varit vid Sankt Nikolai kyrkan den aktuella demonstrationsdagen, eftersom höstterminen redan hade börjat 1 september 1989, både på Handelshögskolan och Universitetet i Leipzig.
Så då hade de inte haft studentrummen kvar.
Så sannolikt så ljuger Maggan där.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Det där kan jag vända på. Glöm inte att S tog över efter Alliansen med en rätt sur ekonomi. Detta vände hon på under sina år som finansminister.
Exakt vad hon gjorde i DDR vet varken du eller jag men tydligen blev det något bra utifrån det.
Som du inte bemötte så hade pressen gott om tid att sänka henne långt innan hon blev en maktfaktor.
Sossarna gjorde aldrig upp med DDR och STASI, och vi vet nog inte ett skit oms svenska sossars
och knasvänsterns inblandning i DDR. Det är mycket möjligt att STASI har en personakt på Maggan, vem vet ?
Bara att åka dit och leta i så fall ?
Citat:
Ursprungligen postat av
gubbrora
Inte omöjligt att hon fick resa och studier gratis men på vilket sätt skulle det vara olagligt?
Självklart inte olagligt, men däremot skattepliktigt om man nu ska se på det viset ?