2026-06-10, 11:35
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag hittar inte ett enda inlägg i din posthistorik om att du faktiskt skapat något själv i nutid med dina egna händer, utan allt är gamla anekdoter och referenser till teoretiska kunskaper som utbildning och år i yrket och liknande.

Det är en naturlig konsekvens när man använder google som "erfarenhet" och klistrar in godtyckliga texter där man försöker påskina att det är egenupplevd erfarenhet. Det skär sig rätt fort, framförallt när google använder sig av tidigare sökhistorik och tar fram resultat som matchar ens internetpersonlighet.

Håll gärna tråden uppdaterad när du är använt vakuumpumpen och bytt ut delarna och fyllt upp systemet igen. Är i liknande behov av AC renovering av en gammal bil som stått i ett garage i över 10år.
Citera
2026-06-10, 12:41
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Det är en naturlig konsekvens när man använder google som "erfarenhet" och klistrar in godtyckliga texter där man försöker påskina att det är egenupplevd erfarenhet. Det skär sig rätt fort, framförallt när google använder sig av tidigare sökhistorik och tar fram resultat som matchar ens internetpersonlighet.

Håll gärna tråden uppdaterad när du är använt vakuumpumpen och bytt ut delarna och fyllt upp systemet igen. Är i liknande behov av AC renovering av en gammal bil som stått i ett garage i över 10år.

Jag ska utomlands på lördag nästa vecka och vara borta i 3 veckor, så jag vet inte om jag hunnit få all utrustning på posten innan dess. Jag kommer skriva när systemet är ordentligt fixat och hur mycket bättre det blivit jämfört med nu när det är kontaminerat med luft. Sedan kan ni citera mina meddelanden i framtiden om ni vill veta hur det fungerar på sikt.

Så länge ska jag byta bromsskivor och belägg på bilen eftersom det vibrerar när jag bromsar och sedan rostskydda bilen så den kan stå på tork de veckor jag är borta, vilket jag gör varje år innan semestern sedan min förra bil tragiskt dog rostdöden.
Citera
2026-06-10, 16:25
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:

Det första du ska köpa dig om du ska pyssla med AC är en vaacumpump.
"Oavsett vad du ska göra och vilken anläggning du har så är det luftfuktigheten som är kylsystemets värsta fiende."

Det var det första jag fick lära mig om kyla av min far för massor av år sedan
Citera
2026-06-11, 08:42
Medlem
Citat:
Visst ja, jag tänkte inte så mycket på det eftersom det mest var ett teoretiskt resonemang och iden var inte min från början. Jag testade en gång att pumpa in tryckluft i mitt kylarsystem i ett försök att pressa ut det sista av kylarvätskan vid ett kylarvätskebyte och det gick inte så bra eftersom det fick packningen till vattenpumpen att läcka, så jag är sedan dess försiktig med sådant.

Ja att trycka in tryckluft i AC-systemet är knappast någon god idé, vilket jag visade med mitt inlägg om det.

Citat:
Hur som helst verkade det i ditt svar som att du blandade ihop olika koncept.

Tanken var att man skulle släppa ut tryckluften och vacuumsuga efter testet och inte köra runt med den blandat i kylmediet på något sätt, vilket gör att poängen med att den reagerar med kylmediet och skapar frätande syror är ogiltig. Att inpumpad tryckluft skulle få oljor i systemet att explodera som i en dieselmotor är också endast ett teoretiskt resonemang. Man har förhoppningsvis ett filter på sin tryckluftsanläggning som filtrerar bort det mesta av vattnet ur sin tryckluft, men om man inte sitter i minusgrader och får för sig att laga sin AC mitt i vintern är det nog ingen risk att det fryser i systemet under de 1-2 timmar man håller på innan man tömt ut tryckluften igen.

Som sagt hade jag inte tänkt pumpa upp systemet med tryckluft. Det var bara ett teoretiskt resonemang.

Det är inte så jäkla smart att trycka in nåt i ett känsligt system om det inte ens ska vara där, och dessutom kan ge följdskador. Detta oavsett om man sen ska vakuumsuga eller inte, för man ökar ju bara risken att nåt kan gå fel. Bättre då att göra rätt första gången.

Det att det kan frysa i expansionsventilen har ju inget med ambient temperatur att göra, utan handlar om att det kan frysa i expansionsventilen när AVn är i drift, p g a kvarvarande fukt för nån har slabbat med tryckluft i systemet och kanske inte fått ut all fukt trots ev vakuumsugning.
Som sagt, dumt att introducera vanlig tryckluft vanligen innehåller fukt och oljerester i ett känsligt system där tryckluft inte har nåt att göra. Använd korrekt medium för ändamålet istället

Citat:
Över lag käns det som att du samlar på dig mycket teoretiska kunskaper, men har svårt för att omsätta dem i praktiken. Som att du gör entre i tråden genom att tala om att det skadar miljön om propan och butan skulle läcka ut i luften från en AC-anläggning, samtidigt som oljeplattformarna du arbetar på släpper ut miljontals ton varje år och samma gaser används som så kallad "miljövänlig" drivgas i alla sprayflaskor i hela världen och i alla gasolgrillar. I teorin är propan och butan miljöfarligt, men de 300-400 gram man har i en AC är helt insignifikant i sammanhanget. Det är som att varna någon från att dricka ett glas vatten för att vatten är giftigt om man dricker flera liter.

Ja vad du får för fantasier kan jag inte lastas för.

Jag kan absolut erkänna att jag drog med det miljömässiga i bara farten, men oavsett det så är det ren idioti att använda så brandfarliga gaser som gasol i en bil AC. Men jag förväntar mig inte att alla ska klara att vara så pass riskmedvetna och ha ett fullgott konsekvenstänk. Och det är ju lite lustigt att en av de mest kända förespråkarna i världen för gasol i ACn själv skadade sig illa när han kavat skulle visa hur ofarligt och oanständigt det är i bil. Jag har länkat filmen men du har antagligen inte klickat och sett den? Jag efter frågade t o m kommentarer på den länkade filmen, men ingen svarade så det var väl i sig rätt talande…

Teoretiska kunskaper är fakta.
Jag har till skillnad mot dig faktiskt utbildat mig som bilelektriker och bilmekaniker. Och har ett jobb som är extremt mycket mer krävande rent tekniskt än vad normalt bilskrivande är. Dessutom jobbar jag en hel del med säkerhet inom oljeindustrin med, och som kräver löpande utbildning och tester som man måste klara för att inte mista jobbet.

Citat:
Det är kanske därför du hittar på ursäkter för att springa på verkstaden hela tiden trots att du har ett stort garage med en massa verktyg, även för simpla grejer som bromsbyten och kamremsbyten. Utan dina kompisar på Saab från ungdomen kanske det inte är så lätt att bygga 70-talsmotorer själv...?

Den saken handlar endast om två saker, tid och lust…

Jag har tre olika boenden/fastigheter att hålla ordning på, ett gäng fordon, och jag har blivit äldre och latare, om när jag då har råd att leja bort ”skitjobb” så unnar jag mig gladeligen det. Och kan istället slappa med att hålla fordonen i trevligt skick på annat vis.

Pågående projekt nu är att böka in ett 314Ah LiFePo4 batteri i min husbil och få det inkopplat så det funkar exakt som med det nuvarande 90Ah AGM utan att generatorn jobbar ihjäl sig med ladda litiumbatteriet

Citat:
Jag hittar inte ett enda inlägg i din posthistorik om att du faktiskt skapat något själv i nutid med dina egna händer, utan allt är gamla anekdoter och referenser till teoretiska kunskaper som utbildning och år i yrket och liknande.

Jaha, och vad skulle det då bevisa menar du…?

Citat:
Jag har inte en dags utbildning inom bilmekanik och känner ingen som kan något om bilar utan jag är 100% självlärd. Jag lär mig genom att prova saker, testa gränser och genom att göra egna experiment och mätningar. Det är så man lär sig saker på riktigt.

Jaså, så att utbilda sig är inte att lära sig nåt på riktigt…?

Om du bara visste hur ofta man får höra mer eller mindre felaktiga eller rent ut sagt korkade påståenden från bilmekaniker, fast de har mycket lång praktisk erfarenhet och anses mycket duktiga. Trots det så är det förvånansvärt ofta som de inte har så bra koll på hur grejorna funkar i detalj, varför det ser ut som det gör, eller varför det de själva gör inte är så bra utan kan vara en dålig vana.

Ta bara en sån sak som smörjoljor, det fanns gott om bilmekaniker som under mycket lång tid envist hävdade att syntet var skit, som var alldeles för tunt, redig mineral skulle det vara den var tjockare och bättre…. Och det finns ta mig fan fortfarande kvar en och annan sån stolle…

Att lära sig själv är bra generellt sett, men det är inte ovanligt att man lär sig felaktigheter för man helt enkelt inte vet hur grejorna fungerar i detalj, vilka risker det finns om man gör si eller så. Och går det inte sönder tämligen omgående så är det inte ovanligt att höra folk hävda att så har de gjort i en massa år och inget har hänt, så de vet vad de gör och att det funkar. Ja, men de vet inte att med att göra som de gör så gör de fel och det ökar riskerna attåt går fel. Att det ännu inte skett är inte alltid ett bevis på att man därför gjort rätt, eller gjort det på korrekt sätt.

Det har hänt många gånger att man skruvat på bilar där andra klåpare varit framme, och man ser en tickade bomb, men mer av en slump har inget hunnit gå åt pipan än, men det har varit nära. Inte sällan så har dessa ”lärt sig på riktigt” alltså lärt sig själva….

Det finns absolut de som kan vara riktigt duktiga och har lärt sig själva, men det kan också vara rena katastrofen. Korrekt utbildning är ett bra hjälpmedel.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-06-11 kl. 08:44.
Citera
2026-06-11, 10:32
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag har länkat filmen men du har antagligen inte klickat och sett den? Jag efter frågade t o m kommentarer på den länkade filmen, men ingen svarade så det var väl i sig rätt talande…

Du fick många kommentarer och även önskemål om youtubeclips som visar andra exploderande bilar. Har du redan glömt detta? Låter som demensen börjar bli påtaglig.

Här är bl.a. en kommentar på ditt youtubeklip

"Du briljerar verkligen med din obotliga svagsinthet.

Hade det funnits personer inuti den bilen hade de dött av syrebrist långt innan det explodera, oavsett vilket medel som kupén fyllts med.

Jag tycker det hade varit mer sevärt och häftigt om den hermetiskt täta bilkupén istället hade fyllts med bensinångor tills det uppnått exakt rätt luft/bränsle blandning för en explosion. Såsom man gör på filmen med gasol och sedan antänder det. Det är ett mer realistiskt scenario och hade även gett en kraftigare explosion.

Tycker du inte själv det vore häftigare att göra något sådant istället?"

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Pågående projekt nu är att böka in ett 314Ah LiFePo4 batteri i min husbil och få det inkopplat så det funkar exakt som med det nuvarande 90Ah AGM utan att generatorn jobbar ihjäl sig med ladda litiumbatteriet

Det här var intressant. Du var en ivrig paragrafryttare tidigt i tråden för hur viktigt det är att inte göra ingrepp som bryter mot fordons typgodkännande. Detta var en enligt dig själv en mycket kriminell handling som man skall vara noga med att hålla sig borta från. Så visade det sig att du inte bara är fullt uppe i ett projekt att gå emot dina egna högt uppsatta regler som du propagerar för. Du skall även sätta in ett mycket farligt lithiumbatteri. Du kan ju ägna dagen åt att titta på youtubeklipp om hur brinnande lithiumbatterier beter sig.

Detta är verkligen höjden av hyckleri. Det är ingen dålig bedrift som du lyckats få till här i tråden och forumet, kommer garanterat bli helt ohotad hycklerivinnare året ut.
Citera
2026-06-11, 12:45
Medlem
Citat:
Du fick många kommentarer och även önskemål om youtubeclips som visar andra exploderande bilar. Har du redan glömt detta? Låter som demensen börjar bli påtaglig.

Här är bl.a. en kommentar på ditt youtubeklip

"Du briljerar verkligen med din obotliga svagsinthet.

Hade det funnits personer inuti den bilen hade de dött av syrebrist långt innan det explodera, oavsett vilket medel som kupén fyllts med.

Jag tycker det hade varit mer sevärt och häftigt om den hermetiskt täta bilkupén istället hade fyllts med bensinångor tills det uppnått exakt rätt luft/bränsle blandning för en explosion. Såsom man gör på filmen med gasol och sedan antänder det. Det är ett mer realistiskt scenario och hade även gett en kraftigare explosion.

Tycker du inte själv det vore häftigare att göra något sådant istället?"

Det här var intressant. Du var en ivrig paragrafryttare tidigt i tråden för hur viktigt det är att inte göra ingrepp som bryter mot fordons typgodkännande. Detta var en enligt dig själv en mycket kriminell handling som man skall vara noga med att hålla sig borta från. Så visade det sig att du inte bara är fullt uppe i ett projekt att gå emot dina egna högt uppsatta regler som du propagerar för. Du skall även sätta in ett mycket farligt lithiumbatteri. Du kan ju ägna dagen åt att titta på youtubeklipp om hur brinnande lithiumbatterier beter sig.

Detta är verkligen höjden av hyckleri. Det är ingen dålig bedrift som du lyckats få till här i tråden och forumet, kommer garanterat bli helt ohotad hycklerivinnare året ut.

Det svaret på min länkade video förefaller korkat, det var människor i bilen vilket videon visar. Och det behöver absolut inte bli syrebrist så folk märker av det för att t ex Gasol ska nån LEL i begränsade utrymmen och kunna antändas och initiera en större brand.

Poängen med videon var bl a att en av världens största och mest kända förespråkare av Gasol i ACn och att detta är ofarligt, höll att ta död på sig själv och andra i bilen när han skulle demonstrera hur rätt han hade…. Det borde vara en skaplig varningsklocka för de som inte har medfödda skygglappar…

Visa mig var det står att det är olagligt att konvertera från konventionellt blysyrabatteri till LiFePo4 i bodelen en husbil, lycka till…

Nu vet jag mycket väl att Lithium inte är lämpligt som müsli, men huruvida det är så mycket sämre eller bättre än ett konventionellt AGM på 90Ah som sitter där nu vet jag inte. Men ett sådant AGM klarar kanske 500 laddcykler och ca 5 år innan det bör bytas. Det 314Ah jag ska byta till klarar minst 5000 laddcykler och har minst 10-15 års livstid.
Det har dessutom ca 6ggr mer kapacitet i likvärdigt format som det gamla AGM det ska ersätta.

Dina inlägg i tråden, svaren på mina, är mest bara provokationer och kverulerande för att just väsnas.

Jag har erkänt att jag var lite ute på cykeln när jag drog på om miljöaspekten med gasolen (den är dock inte helt hälsosam att släppa ut om man nu skulle tro det) för det gick lite för fort i svängarna när jag skrev. Det som jag primärt ville få fram var säkerhetsriskerna med fylla ACn med nåt så brandfarligt som gasol, vilket faktiskt kan få katastrofala konsekvenser om det vill sig illa. Vilket ”gasol-experten” så fint visade i sin ”gasol-är-ofarligt-demonstration” jag länkade…
Citera
2026-06-14, 10:44
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag kommer snart att få min pump och håller på att utarbeta en plan för alla steg i proceduren.

Jag tänker att den olja som finns i systemet nu är kontaminerad med fukt, smuts, syre och allmänt av ålder. Därför vill jag få ut så mycket som möjligt av den. Lite kommer att försvinna när jag bytt torkfiltret, men jag vill passa på när jag släpper ut all gasen att få ut så mycket olja som möjligt samtidigt.

Jag tänkte att jag ska koppla mitt manometerställ till både högtrycks- och lågtrycksporten. Sedan öppnar jag (med bilen och kompressorn avstängd förstås) båda systemen samtidigt så att all gas kraftfullt sprutar ut ur den gemensamma gula slangen och tar oljan med sig.

Problemet är att oljan kommer att spruta överallt och jag vill fånga in den på något bra sätt. Egentligen ska man ha något sådant här för ändamålet, men jag hinner inte beställa det:

Automotive Air Conditioning Refrigeration Oil Filtration Analyzer Tool Refrigerant Oil Purity Detection Purifier Filter

Jag tänkte imrovisera ihop något. Räcker det att man leder in gasen i en papplåda tror ni, där man gjort ett utblås av en toarulle som är betydligt vidare än slangen så att gasen åker ut utan att spränga lådan, men oljan stannar kvar i lådan?
Citera
2026-06-15, 21:50
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har jag fått min pump.

Jag började med att montera ihop allt. Där gick jag på min första nit, då det visar sig att man inte kan koppla sina olika adaptrar fritt. Detta då det varierar huruvida de är ämnade att kopplas mot ventiler eller inte. En adapter som inte har din lilla "piggen" i sig som ska trycka mot piggen i motsvarande gänga kan inte öppna ventilen. Detta kan jag dock jobba mig runt med lite trixande, men det innebär att jag inte kan koppla allt som jag ursprungligen hade tänkt utan måste koppla av och på slangar under processens gång och spola igenom dem med kylmedium för att få ut luft som introduceras vid varje slangbyte.

Sedan släppte jag ut all gammal gas, men inte särskilt mycket olja följde med. Kanske det var för att oljan inte orkade klättra upp till manometerstället?

Efter att gasen var utsläppt åkte jag på den största niten. Den nya tryckkontakten jag beställt passade inte på det nya torkfiltret! Detta då tryckkontakten inte alls hade 7/16-20 gänga som det stod i produktbeskrivningen och därmed inte gick att skruva på. Jag gängade om den, men då tätade inte o-ringen eftersom det inte fanns någon försänkning åt den kvar då jag gängat bort den så 160 kr bortkastade och jag kommer aldrig köpa något av skräpmärket "FAST" igen. Metallen i den felaktiga gängan var dessutom extremt mjuk och smulade sig när man försäkte skruva in något i den med bara handkraft så risken hade också varit att den hade gett ifrån sig smulor in i systemet om den hade passat.

Lyckligtvis passade det nya torkfiltret och det sitter en tätande ventil där man ska skruva på tryckkontakten, så jag har kunnat vacuumsuga systemet ävan utan tryckkontakten. Först tappade den lite vacuum, men jag tror det var för att något gasade av sig inne i systemet för när jag vacuumsög en andra gång kunde den hålla sitt vacuum under 15 minuter. Jag kommer nu låta den stå över natten så får vi se hur det går och sedan kan jag vacuumsuga lite då och då de närmaste dagarna så allt där inne gasar av sig.

Jag ska som sagt utomlands snart och kommer inte få tag på en ny tryckkontakt innan dess, så jag kommer sedan låta systemet stå under vacuum de 3 veckor jag är borta innan jag skruvar på en ny tryckkontakt och fyller på med gas.

En sista nit var att jag hade beställt gas med bara olja som tillsats av det tidigare märket COOL5, men säljaren skickade 5-i-1 versionen med läcktätning i. När jag påpekade det sade han att jag fått en dyrare uppdaterad produkt som han skickade på grund av att den jag beställt inte fanns i lager. Eftersom jag inte har tid och ork att reklamera tänker jag använda 5-i-1 versionen trots att jag inte verkar ha några läckor kvar som behöver tätas. Jag har ändå redan sprutat in den en gång så eventuell skada är redan skedd.
Citera
2026-06-15, 23:08
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Nu har jag fått min pump.

Jag började med att montera ihop allt. Där gick jag på min första nit, då det visar sig att man inte kan koppla sina olika adaptrar fritt. Detta då det varierar huruvida de är ämnade att kopplas mot ventiler eller inte. En adapter som inte har din lilla "piggen" i sig som ska trycka mot piggen i motsvarande gänga kan inte öppna ventilen. Detta kan jag dock jobba mig runt med lite trixande, men det innebär att jag inte kan koppla allt som jag ursprungligen hade tänkt utan måste koppla av och på slangar under processens gång och spola igenom dem med kylmedium för att få ut luft som introduceras vid varje slangbyte.

Sedan släppte jag ut all gammal gas, men inte särskilt mycket olja följde med. Kanske det var för att oljan inte orkade klättra upp till manometerstället?

Efter att gasen var utsläppt åkte jag på den största niten. Den nya tryckkontakten jag beställt passade inte på det nya torkfiltret! Detta då tryckkontakten inte alls hade 7/16-20 gänga som det stod i produktbeskrivningen och därmed inte gick att skruva på. Jag gängade om den, men då tätade inte o-ringen eftersom det inte fanns någon försänkning åt den kvar då jag gängat bort den så 160 kr bortkastade och jag kommer aldrig köpa något av skräpmärket "FAST" igen. Metallen i den felaktiga gängan var dessutom extremt mjuk och smulade sig när man försäkte skruva in något i den med bara handkraft så risken hade också varit att den hade gett ifrån sig smulor in i systemet om den hade passat.

Lyckligtvis passade det nya torkfiltret och det sitter en tätande ventil där man ska skruva på tryckkontakten, så jag har kunnat vacuumsuga systemet ävan utan tryckkontakten. Först tappade den lite vacuum, men jag tror det var för att något gasade av sig inne i systemet för när jag vacuumsög en andra gång kunde den hålla sitt vacuum under 15 minuter. Jag kommer nu låta den stå över natten så får vi se hur det går och sedan kan jag vacuumsuga lite då och då de närmaste dagarna så allt där inne gasar av sig.

Jag ska som sagt utomlands snart och kommer inte få tag på en ny tryckkontakt innan dess, så jag kommer sedan låta systemet stå under vacuum de 3 veckor jag är borta innan jag skruvar på en ny tryckkontakt och fyller på med gas.

En sista nit var att jag hade beställt gas med bara olja som tillsats av det tidigare märket COOL5, men säljaren skickade 5-i-1 versionen med läcktätning i. När jag påpekade det sade han att jag fått en dyrare uppdaterad produkt som han skickade på grund av att den jag beställt inte fanns i lager. Eftersom jag inte har tid och ork att reklamera tänker jag använda 5-i-1 versionen trots att jag inte verkar ha några läckor kvar som behöver tätas. Jag har ändå redan sprutat in den en gång så eventuell skada är redan skedd.
Schraederöppnare är bra att ha vid kylarbeten .
https://www.refrico.se/serviceslangar-ventiler/8624-ite-schraderoppnare-mv5050-14-sae.html

Bättre att fylla med kvävgas innan du åker bort , då torkar du ut systemet eftersom kvävgasen är torr samt att ingen fuktig luft kan krypa in i systemet så länge du har övertryck där
Citera
2026-06-16, 06:20
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Schraederöppnare är bra att ha vid kylarbeten .
https://www.refrico.se/serviceslangar-ventiler/8624-ite-schraderoppnare-mv5050-14-sae.html

Bättre att fylla med kvävgas innan du åker bort , då torkar du ut systemet eftersom kvävgasen är torr samt att ingen fuktig luft kan krypa in i systemet så länge du har övertryck där

Jag äger tyvärr ingen kvävgas. Jag ska se hur väl det behåller vacuumet nu de närmaste dagarna och se om det förväntas klara 3 veckor eller inte. I värsta fall får jag fylla på med lite gasol istället eller vacuumsuga om systemet när jag kommer hem.
Jag har testat att skruva på min gamla tryckmätare för att se om den fortfarande läcker eller om den tätade sig innan när jag använde stop-leak. Om systemet läcker nu skruvar jag av den igen och ser om det blir skillnad.
Schraderventilsöppnare var en bra ide. Få se om jag har en sådan hemma.
När pumpen gått några minuter får jag ett vacuum på ca 65-67 cmHg. Det verkar vara lite för lite och man ska få minst 70. Jag ska låta pumpen gå någon timme efter att jag konstaterat om den gamla tryckavkännaren läcker eller inte och se om jag kan få till det sista vacuumet.
Citera
2026-06-16, 18:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Systemet har nu fått stå vacuumsatt sedan igår kväll. I morse hade vacuumet gått ned lite från 65 cmHg till 60 cmHg, men jag tror det var för att lite mer gasades bort för jag pumpade vacuumet till 65 igen imorse och nu efter jobbet låg det fortfarande ungefär där.

Detta är med min gamla läckande tryckventil återmonterad. Jag har dock hört att systemet kan läcka när det väl är trycksatt, även om det inte läcker under vacuum så bäst jag byter tryckventilen ändå. Man kan beställa en ny på Thansen och hämta i butik där man kan kontrollera så delen passar på det gamla torkfiltret på plats, så jag tror jag gör det om jag inte får en ny tryckventil på goodwill från det andra stället trots att jag förstört den jag fick.

Jag lyckas inte få min pump att pumpa vacuumet längre än till marginellt över 65 cmHg trots att jag låtit den gå en stund. Enligt riktlinjerna måste den upp till 70 för att vatten ska börja avdunsta ordentligt där inne i systemet. Går det att trimma pumpen eller att få den att suga ett lite starkare vacuum på något annat sätt?
Citera
2026-06-17, 20:00
Medlem
Paddan1000s avatar
Nu har jag fyllt på AC:n med gasol. Jag orkade inte vänta på en ny tryckavkännare, utan får byta den lite senare.

Det är svårt att fylla på enbart baserat på tryck, för det verkar som att trycket landar på omkring 30 PSI ganska snabbt på lågtryckssidan med motorn igång och sedan håller det sig där oavsett hur mycket man fyller på. Jag tryckte in nästan 2 burkar gasol (totalt 475 gram, en burk med olja och en utan) innan jag ändrade mig och släppte ut lite gas för säkerhets skull då jag tänkte att det blir för mycket.

Nu ser man inga bubblor i torkfiltrets siktglas. Lågtryckssidans rör ligger på 3,5-7 grader C ungefär mätt med IR-mätare så som det ska vara. I luftutblåset i kupen mäter jag så lågt som minus 2 grader C på en punkt med IR-mätaren, där utomhustemperaturen är 16-17 grader. Missljuden från utblåsen har försvunnit, så det handlade nog bara om luft i systemet eller för lite gas och inte att kompressorn började gå sönder som jag var rädd för.

Avslutningsvis satte jag på nya hattar på låg- och högtryckssidans nipplar då den ena saknades och den andra läckte in vatten.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-06-17 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in