2018-08-10, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Wow! Bästa tipset! Var fan höll du hus med detta tips innan denna rekordsommar-värme?

TACK!
Men som larrylabs skrev, undersök först att du har tryck i systemet annars är det ingen idé att fylla. Har det inget tryck över huvud taget så kan kylmediumet pysa ut på ngn timma eller ngn dag.
Citera
2018-08-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Men som larrylabs skrev, undersök först att du har tryck i systemet annars är det ingen idé att fylla. Har det inget tryck över huvud taget så kan kylmediumet pysa ut på ngn timma eller ngn dag.

Petade på lågtrycksventilen idag och det pös till fint 2-3 ggr så ett tryck förefaller finnas och eftersom AC varit paj i januari så är det väl hyfsat "stabilt" antar jag.

Har beställt deras GDS AC-fyllar kit nu med både bars leak och nytt kylmedium. Testar och hoppas på det bästa i veckan. Återkommer här med resultatet sen! Tömmer väl hela flaskan i system antar jag?

Vad ska manometern stå på när det är "ok"?
Citera
2018-08-11, 21:29
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Är det R134 så är det ingen fara. Tråkigt bara om läckan är stor.
R134 är varken giftigt eller brännbart.
Fel. R134A blir extremt giftigt vid brand.
Citera
2018-08-11, 22:00
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Petade på lågtrycksventilen idag och det pös till fint 2-3 ggr så ett tryck förefaller finnas och eftersom AC varit paj i januari så är det väl hyfsat "stabilt" antar jag.

Har beställt deras GDS AC-fyllar kit nu med både bars leak och nytt kylmedium. Testar och hoppas på det bästa i veckan. Återkommer här med resultatet sen! Tömmer väl hela flaskan i system antar jag?

Vad ska manometern stå på när det är "ok"?
Nu har jag min flaska från frostycool med slang framför mig och du skall absolut INTE! fylla hela flaskan! På min bil en Ford Fusion räcker flaskan till 3 eller fyra gånger.
Du startar bilen och ac'n
Öppna flaskan och fyll på tills ac'n startar.
Då har du önskat tryck i systemet.
Stäng flaskan och låt det gå några minuter.
Efter detta så har du en fungerande ac.
Citera
2018-08-12, 14:32
Medlem
Kennethkvartings avatar
Om du hade en skvätt tryck kvar i systemet törs jag nästan lova att det är axeltätningen som har varit dålig i vinter.

Stoppa INTE i nåt sånt där spårmedelshelvete eller förment tätningsmedel, det ställer bara till ett helvete om det blir för mycket.

Ett trix du kan använda när du ska fylla: Du behöver en termometer som du kan lita på.

En vanlig elektronisk utomhustermometer bör duga, men tänk på att de kan vara ganska tröga, låt temperaturen stabilisera sig innan avläsning.

Häng proben framför ett luftmunstycke i kupén och fyll SAKTA OCH GRADVIS tills temperaturen på luften som blåser ur munstycket SLUTAR SJUNKA, då är du klar. Vilken temperatur talar vi om? Väldigt svårt att säga då man kanske inte kan lita på termometern, men nånstans mellan 4-9°C

Det viktiga är att när en sup köldmedium påfyllt inte renderar i lägre inblåsningstemp så är du klar.

När du mäter ska du gasa upp varvtalet till ca 2000 r/min.
Citera
2018-08-12, 14:39
Medlem
Kennethkvartings avatar
Tillägg till mitt inlägg här ovan angående temperaturmätning:

Om man ska kolla hur pålitlig en tempgivare är kan man göra som Anders Celsius gjorde:

Doppa proben i issörja, då ska termometern visa helst 0°C, sen kan man prova suga på proben ett tag, då bör den visa nånstans kring 35-36°.

Sedan kan man prova koka den i vatten, då ska den visa 100°C, med reservation för att termometern kanske inte kan mäta så varmt.
Citera
2018-08-13, 14:02
Medlem
Tack för svaren ovan! Grymt!

Och pantywanker.. på filmen från envirosafe verkar han punktera flaskan när han skruvar in handtaget så att säga....alltså töms hela burken vare sig man vill det eller ej?
Citera
2018-08-13, 17:32
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Tack för svaren ovan! Grymt!

Och pantywanker.. på filmen från envirosafe verkar han punktera flaskan när han skruvar in handtaget så att säga....alltså töms hela burken vare sig man vill det eller ej?
Jag köpt mitt kitt från Frostycool och ja jag punkterar burken när den skruvas på flaskan och vrider på ventilen.
Men när rätt tryck uppnåtts så stänger jag ventilen och resterande blir kvar i burken.
För högt tryck gör att systemet inte fungerar då högtrycksvakten lär lösa ut.
Citera
2018-08-13, 18:19
Medlem
Finns väl någon sorts tätning till AC systemet att köpa på burk om jag inte är helt ute och cyklar....
Annars skulle jag nog köpa påfyllning med spårmedel så att man får en chans att lokalisera läckan själv innan verkstan börjar rota i systemet.
Citera
2018-08-13, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag köpt mitt kitt från Frostycool och ja jag punkterar burken när den skruvas på flaskan och vrider på ventilen.
Men när rätt tryck uppnåtts så stänger jag ventilen och resterande blir kvar i burken.
För högt tryck gör att systemet inte fungerar då högtrycksvakten lär lösa ut.

Händer det kan man bara pysa ut lite via lågtrycksventilen?
Citera
2018-08-14, 05:21
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Händer det kan man bara pysa ut lite via lågtrycksventilen?
Ja. Men det kit jag köpte har en manometer på slangen.
Öppna ventilen försiktigt bara så hinner du stoppa i tid.
Tänk också på att hålla burken uppochner. Annars fyller du systemet med drivgasen bara och får ingen kyla alls.
Citera
2018-08-14, 18:21
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varm.korv
Finns väl någon sorts tätning till AC systemet att köpa på burk om jag inte är helt ute och cyklar....
Annars skulle jag nog köpa påfyllning med spårmedel så att man får en chans att lokalisera läckan själv innan verkstan börjar rota i systemet.

Ja, det finns, men jag avråder från att stoppa i sån skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in