2026-06-09, 12:23
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss
Jag har gjort samma resa som du.

Och jag påstår att "fulgas" gasol är miljövänligare än riktig R134 gas.

Det finns fler fel som kan ställa till det. Elfel, magnetkopplingen till pumpen, pumpen i sig osv förutom vanliga läckage.

Det är en verkligt god idé att vaccumsuga innan man fyller gas. När man gör det kokar vattnet/fukten ur systemet. Det är jätteviktigt oavsett vilken gas man använder.
Och när man vaccumsuger kontrollerar man även systemets täthet. Läcker det då behöver man inte slösa gas i onödan.

Nu till nästa fråga som kommer att få experterna att koka.

Varför påstås det att man inte kan felsöka/trycksätta med tryckluft?
Man ska trycksätta med kväve, men varför inte tryckluft?
Man vaccumsuger ju ändå efteråt för att få ur fukten.

Jag såg ett YT-klipp på en gammal jänkargubbe som läcksökte med tryckluft.
Det såg ut som att han jobbat med AC sen 40-talet.

Jag har provat med lyckat resultat. Vet dock ej om det blivit någon negativ långtidsverkan.

Om systemet är trycklöst är det inte lönt att fylla på har jag märkt eftersom jag fick in luft i systemet och får göra om allt. Därför har jag nu beställt min pump. Fullösningen att spola igenom med gas och släppa ut blir nog dyrare i längden och ger sämre resultat.

Att man inte kan testa med tryckluft beror nog på att trycket varierar med yttertemperaturen och det kan vara svårt att avgöra om en trycksänkning beror på att temperaturen sjunkit eller en läcka.

Sedan är det smidigt att ha ett vacuumsuget system som man kan fylla på direkt istället för att göra det extra steget att trycksätta systemet.
Citera
2026-06-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boibuss

Nu till nästa fråga som kommer att få experterna att koka.

Varför påstås det att man inte kan felsöka/trycksätta med tryckluft?
Man ska trycksätta med kväve, men varför inte tryckluft?
Man vaccumsuger ju ändå efteråt för att få ur fukten.

Jag såg ett YT-klipp på en gammal jänkargubbe som läcksökte med tryckluft.
Det såg ut som att han jobbat med AC sen 40-talet.

Jag har provat med lyckat resultat. Vet dock ej om det blivit någon negativ långtidsverkan.

Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Om systemet är trycklöst är det inte lönt att fylla på har jag märkt eftersom jag fick in luft i systemet och får göra om allt. Därför har jag nu beställt min pump. Fullösningen att spola igenom med gas och släppa ut blir nog dyrare i längden och ger sämre resultat.

Att man inte kan testa med tryckluft beror nog på att trycket varierar med yttertemperaturen och det kan vara svårt att avgöra om en trycksänkning beror på att temperaturen sjunkit eller en läcka.

Sedan är det smidigt att ha ett vacuumsuget system som man kan fylla på direkt istället för att göra det extra steget att trycksätta systemet.

Det om att felsöka med tryckluft är enkelt att svara på….

Om man använder tryckluft så inducerar man i princip alltid fukt i systemet, det kan orsaka frysning i expansionsventilen.

Dessutom innehåller vanlig luft fukt och syre, vilket initierar kemiska processer tillsammans med kylmediet och skapar frätande syror som kan förstöra systemet och packningar inifrån, obra….

Dessutom kan tryckluft vid höga tryck vid felsökning reagera med kvarvarande oljor i systemet och utgöra en explosionsrisk.

Nitrogen/kväve är en helt torr fuktfri inert gas som inte tillför något oönskat och heller inte reagerar kemiskt med något.

Duger det som svar eller vill kanske herrarna tro att det bara är nåt som branschen fått för sig för att mjölka mer pengar av kunderna…?
Citera
2026-06-09, 12:53
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det finns såklart värre saker att släppa ut i miljön än butan/propan/gasol.

Men det som är beklämmande är att folk inte fattar att om ”alla” har det tänket att ”släpper de ut skit där borta så tänker inte jag bry mig utan släpper ut jag med här hemma och det är ju så lite….”

Det ger extremt kassa signaler för då sprider man just signalen att det är ”ok” vilket ger negativa effekter för alla antingen direkt eller på sikt.

Vi kan ju leka med tanken att om nån skulle åka hem till dig och kasta sin skit på din mark, bara nåt litet som du knappt ens ser eller ens reagerar på. Och så nämner den snubben det för andra att ”där ute på grusvägen, sväng höger och när du ser en skogsglänta så är det bara att kasta skiten, det gjorde jag” så kommer det att spridas att det är ok och en massa folk smyger dit och kastar sin lilla skit, och det leder till drivor av skit på din mark. Kul va….

Vi kan ju se det syndromet på t ex skogsvägar där idioter åkt och kastat ifrån sig soffor, halva köksinredningar, vad skit som helst och t o m skrotbilar etc etc, fast det ofta varit mindre bök för dem att göra det riktigt, åka till återvinningen med skiten.

Sen har vi detta med andra risker, att dessa gaser är extremt brandfarliga, och det handlar inte endast om riskerna vid påfyllning utan vid en ev krock kan det få allvarliga konsekvenser om sådan brandfarlig gas läcker ut och antänds vilket kan initiera en allvarlig brand som kan få fatala konsekvenser. Ofta får man då höra ”korkade” motargument som att ”ja men det är ju flera liiiiter spolarvätska i fronten på bilen, så vad fan gör det då med så pyttelite gasol i ACn….” Och det enda man då klarar att avslöja är den egna bristen vad gäller riskanalys och konsekvenstänk….. För tror man verkligen att spolarvätska utspätt för normalt sommar eller vinterbruk är lika brandfarligt som gasol etc….?

Och även om det inte finns så gott om exploderande bilar vid fyllning av gasol etc i AC, så länkade jag personligen för nån dag sedan till en video som visar hur det gick när en av de som offentligt propagerar mest för att det är ofarligt att fylla Gasol etc i bilars AC för det enligt denne skulle vara omöjligt att nå LEL koncentration, alltså antändningsbar koncentration. Videon visar att det inte gick så bra de i bilen….

Jag kan absolut förstå att det är frestande att få fart på sin gamla bils AC för en billig peng, men det är dumt om man väljer att skita i säkerheten för det kan ju drabba inte bara en själv utan andra helt oskyldiga. Och dumt även om man skiter i miljön med argumentet ”det lilla jag släpper ut är ju en droppe i havet jämfört med vad flyget fartyg kineserna etc etc släpper ut” för när ”alla” tänker så och inte tar ett eget ansvar för den egna och andras miljö så blir det ”bara skit” det har vi ju sett massvis med exempel på genom tiderna. Och därför måste lagar komma som bankar folk i huvudet innan de fattar, om ens då…. Folk är tyvärr generellt sett för lata snåla och dumma för sitt eget elle andras bästa. Därför behövs lagar och regler, men så väljer allt för många att skita i dem, och cirkeln av dumhet är sluten…

Någon frågade tidigare vad den service på min egen bils ACC kostade, efter att jag skrivit att det var tid bokad för det.
Tja, jag fick en initial prisindikation på ca 4-5 tusen, men det landade tyvärr på nästan 7 500kr p g a att det blivit en skada (korrosion) på kondensorn som orsakade ett pyttelitet läckage så kylmediet läcker ut och det går tomt på några veckor. Bilen har ju ju gått sniff på 20k mil och kondensorn sitter längst fram i fronten så inget märkligt ,ed det. Ny kondensor kostade få 1600kr men den sitter bökigt till vilket normalt ger ca 2-3 tim arbete men det visade sig att anslutningarna hade ärgat rejält så de fick jobba extra länge med att försöka lirka loss de anslutande rören utan att dessa också gick sönder. Tråkigt såklart men nu funkar ACCn som den ska igen och lär sannolikt göra det i en många mil framöver. Så i mitt fall hade det ändå inte funkat med nån fulgas, och jag skulle inte ha valt det även om det skulle varit en möjlighet.

Jag har tre lika bilar med AC/ACC och jag gör korrekt service etc på dem alla, inga dumsnåla genvägar.
I den ena personbilen sitter det dessutom ett fabriksmonterat kompressorkylskåp i baksätet, champangekyl typ… Den har jag aldrig behövt serva trots att bilen är från -99 och gått 35k mil, men så är det ju byggt som ett vanligt kylskåp i hemmet, bara metallrör som är lödda, inga slangar etc nånstans, så ett i princip helt slutet system.

Hårda ord från någon som arbetar på oljeborrplattform och flyger till jobbet i helikopter.

Berätta för oss som inte vet vad den lilla brinnande facklan på sidan av oljeborrplattformarna är.

Som vanligt är det den lilla människan som ska visa hänsyn och dricka sin milkshake genom ett soggigt papperssugrör medan oljescheikerna kan flyga sin Lamborghini till UK och tillbaka för ett oljebyte. Hittar man en lucka som gör att man kan skapa lite livskvalitet utan att blanda in beskattat arbete täpps det genast igen, som nu när de ska införa avgifter på paket från Kina igen så man inte längre kan beställa billiga komponenter och verktyg som inte går att få tag på någon annanstans.

Hela debatten kring AC beror endast på freonet och finns där inget freon att släppa ut behöver kommitterna hitta på andra lagar, regler och skrämselpropaganda för att medlemmarna inte ska sitta sysslolösa och riskera sina feta löner eller få kritik från industrin.

Detta är inget nytt, utan det har varit så under hela mänsklighetens historia. Det forntida Egypten lämnade bronsåldern 1000 år efter övriga världen just för att bronset var beskattat och reglerat samt krävde ett avancerat handelsnätverk för sin framställning jämfört med järn som vem som helst kan utvinna från lokal malm med lite DIY kunskaper, varför det motarbetades. Det krävde att kejsar Augustus tog över landet och lärde dem "hemligheten din bronshandlare inte vill att du ska veta" för att det skulle bli ändring och järn och stål ersatte bronset.
Citera
2026-06-09, 13:04
Medlem
Citat:
Hårda ord från någon som arbetar på oljeborrplattform och flyger till jobbet i helikopter.

Berätta för oss som inte vet vad den lilla brinnande facklan på sidan av oljeborrplattformarna är.

Som vanligt är det den lilla människan som ska visa hänsyn och dricka sin milkshake genom ett soggigt papperssugrör medan oljescheikerna kan flyga sin Lamborghini till UK och tillbaka för ett oljebyte. Hittar man en lucka som gör att man kan skapa lite livskvalitet utan att blanda in beskattat arbete täpps det genast igen, som nu när de ska införa avgifter på paket från Kina igen så man inte längre kan beställa billiga komponenter och verktyg som inte går att få tag på någon annanstans.

Hela debatten kring AC beror endast på freonet och finns där inget freon att släppa ut behöver kommitterna hitta på andra lagar, regler och skrämselpropaganda för att medlemmarna inte ska sitta sysslolösa och riskera sina feta löner eller få kritik från industrin.

Detta är inget nytt, utan det har varit så under hela mänsklighetens historia. Det forntida Egypten lämnade bronsåldern 1000 år efter övriga världen just för att bronset var beskattat och reglerat samt krävde ett avancerat handelsnätverk för sin framställning jämfört med järn som vem som helst kan utvinna från lokal malm med lite DIY kunskaper, varför det motarbetades. Det krävde att kejsar Augustus tog över landet och lärde dem "hemligheten din bronshandlare inte vill att du ska veta" för att det skulle bli ändring och järn och stål ersatte bronset.

Testa konspirationsforumet istället, du verkar kvala in där med dina fobier….

Men såklart, världen blir ju bättre för oss alla om alla skiter i allt och bara gör va de vill och vad som faller dem in, eller hur…? Givetvis blir samhället och mänskligheten bättre då…

Inga lagar, inte regler, inga skatter, det löser alla problem, bygger en bra och trygg framtid för alla med låga priser på allt, och företag ska jobba gratis och soppan kosta noll, och…. Och….

Jag tror inte det är nån mening att jag försöker förklara varför det finns en fackla på oljeplattformarna (som faktiskt i de alla flesta fall inte längre brinner konstant utan är släkt för det allra mesta sedan bra många år) och hur den och andra system på dessa installationer fungerar och är till för. Du lär inte förstå eller vilja förstå i alla fall.

Jag kan säga så här, att viss kan det vara festande att spara pengar om man kan, men jag är mogen nog att känna mer ansvar för mig själv, för andra, och för miljön, än att jag skulle göra som du och andra gör i det tråden handlar om, eller annat där sådana som du visar eran hållning genom att köra med nedvärderande tilltal som ”miljömuppar” eller liknande, som om de skulle vara sämre människor än er själva.
Citera
2026-06-09, 13:26
Medlem
Citat:

Haha tänkte skriva detsamma till vår kära Doktore. Bryr man sig så mycket om miljön kan man ju alltid göra andra livsval än att jobba på oljeplattform och ha massa gamla bilar med champangekylare som intresse.

Jag tror nog alla fattar att allt vi gör i någon mån påverkar miljön på olika sätt. Men naturligtvis måste den käraste av Doktorer förklare detta för oss. Miljön bryr sig liksom inte om vad som är lagligt eller inte.. Herregud.
Citera
2026-06-09, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Haha tänkte skriva detsamma till vår kära Doktore. Bryr man sig så mycket om miljön kan man ju alltid göra andra livsval än att jobba på oljeplattform och ha massa gamla bilar med champangekylare som intresse.

Jag tror nog alla fattar att allt vi gör i någon mån påverkar miljön på olika sätt. Men naturligtvis måste den käraste av Doktorer förklare detta för oss. Miljön bryr sig liksom inte om vad som är lagligt eller inte.. Herregud.

Enkelt…
Om jag och alla andra som jobbar på plattformar eller på andra sätt håller igång oljeproduktionen, lägger av och jobbar med alla sådana jobb, så stannar världen i princip. För olja och gas som denna bransch förser världen med är essensielt för en massa andra saker och produkter är bara bränsle till våra bilar. Dessutom är olje/gasproduktionen hårt reglerad miljömässigt, i alla fall i Norge och andra i-länder.

Alla kan göra en massa val för att vara mer eller mindre miljömedveten, och det är i princip omöjligt att leva utan att påverka miljön negativt på något sätt.

Jag väljer i alla fall bort att själv t ex slabba med gasol i mina fordons AC, inte i första hand för miljön utan för säkerhetsriskerna som jag inte vill ha. Jag har råd att göra det ordentligt enligt de regler som finns och det är nåt bäst för både mina bilar och miljön och inte minst säkerheten.
Citera
2026-06-09, 19:35
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Testa konspirationsforumet istället, du verkar kvala in där med dina fobier….

Men såklart, världen blir ju bättre för oss alla om alla skiter i allt och bara gör va de vill och vad som faller dem in, eller hur…? Givetvis blir samhället och mänskligheten bättre då…

Inga lagar, inte regler, inga skatter, det löser alla problem, bygger en bra och trygg framtid för alla med låga priser på allt, och företag ska jobba gratis och soppan kosta noll, och…. Och….

Jag tror inte det är nån mening att jag försöker förklara varför det finns en fackla på oljeplattformarna (som faktiskt i de alla flesta fall inte längre brinner konstant utan är släkt för det allra mesta sedan bra många år) och hur den och andra system på dessa installationer fungerar och är till för. Du lär inte förstå eller vilja förstå i alla fall.

Jag kan säga så här, att viss kan det vara festande att spara pengar om man kan, men jag är mogen nog att känna mer ansvar för mig själv, för andra, och för miljön, än att jag skulle göra som du och andra gör i det tråden handlar om, eller annat där sådana som du visar eran hållning genom att köra med nedvärderande tilltal som ”miljömuppar” eller liknande, som om de skulle vara sämre människor än er själva.

Snarare du som har fobier när du inte vågar ha kolvätesgas i din AC motsvarande vad som finns som drivgas i två sprayburkar deo som också använder butan, samtidigt som du inte har några problem med att jobba på en oljeborrsplattform som i princip är en enda gigantisk sprayflaska som bara väntar på att explodera.

https://www.dunnsheehan.com/news-insights/the-5-worst-oil-rig-disasters-in-history

Det hjälper knappast miljön när du haft ett hål i evaporatorn i din bil som släppt ut "freon" (eller vilken gas det nu var) att du fyller på med mer "freon" och kallar det för att ta ansvar för miljön, trots att det kommer att åka ut igen och förstöra ozonlagret och bidra till växthuseffekten nästa gång du har ett hål någonstans.

Du gör förstås som du vill, men kan du inte bara erkänna att det egentligen handlar om att du älskar att följa lagar och regler och tycker det är värt att spendera massor med pengar på den sköna känslan. Inte att det handlar om miljöansvar.

Jag vet inte vad det är för konspirationsteorier du tror att jag tror på, men handlar det om Kinahandeln hör du här från regeringen själva att Kinavaror å en sidan är giftiga och skadliga, men att det är okej att köpa dem bara man låter dem ta del av kakan på konsumentens bekostnad genom att betala en avgift på 30 kr per vara och sannolikt också en administrationsavgift, utöver den moms man redan betalar sedan några år tillbaka sedan förra gången de lade sig i:

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2025/02/regeringen-tar-krafttag-mot-shein-och-temu/

Jag hade kunnat tänka mig att betala extra om det innebar högre kvalitet på varorna, bättre arbetsförhållandena för arbetarna som tillverkat produkterna eller att skattepengarna gick till något bra, men jag jobbar inom vården och har suttit hela dagen med skiten Cosmic som kostat flera miljarder av skattepengar men ändå är segt som sirap och kraschar med jämna mellanrum medan man jobbar och där det är uppenbart att tillverkaren inte gjort några "omfattande tester och kvalitetskontroller" som du brukar tala om utan bara sålt absolut sämsta skiten till överpris med motiveringen att systemet följer de "lagar och regler" som kostymnissarna precis hittat på, till skillnad från det gamla systemet som bara fungerade och var ett kompetent arbetsredskap. Givetvis har någon blivit rik på detta.

Ursäkta min rant, men min poäng är att jag utsätts personligen för de personer som hittar på olika regelverk och vet att de bara är intresserade av byrokrati och att checka av punkter på en lista utan att bry sig om slutresultatet eftersom det inte är deras problem. Bara checklistan är viktig eftersom den är deras problem. Därav diskrepanser som att man som privatperson inte får hantera R134a i ett luftkonditioneringssystem, men att det fram tills nyligen var helt ok att köpa som kylspray på Biltema och spraya ut i luften hur mycket man ville. Sedan extrapoleras det till att man som privatperson inte får göra ingrepp i luftkonditioneringssystem, även om inget R134a är inblandat.

Version 1.0 av lagar och regler brukar förstås vara bra, när det finns en vettig anledning till varför de infördes som förbudet mot freon, bly i bensin, asbest och så vidare som är miljöskadligt på riktigt samt införandet av katalysatorer på bilar som gjort stor skillnad för luftkvaliteten.
Citera
2026-06-09, 20:18
Medlem
Citat:
Snarare du som har fobier när du inte vågar ha kolvätesgas i din AC motsvarande vad som finns som drivgas i två sprayburkar deo som också använder butan, samtidigt som du inte har några problem med att jobba på en oljeborrsplattform som i princip är en enda gigantisk sprayflaska som bara väntar på att explodera.

https://www.dunnsheehan.com/news-insights/the-5-worst-oil-rig-disasters-in-history

Det hjälper knappast miljön när du haft ett hål i evaporatorn i din bil som släppt ut "freon" (eller vilken gas det nu var) att du fyller på med mer "freon" och kallar det för att ta ansvar för miljön, trots att det kommer att åka ut igen och förstöra ozonlagret och bidra till växthuseffekten nästa gång du har ett hål någonstans.

Du gör förstås som du vill, men kan du inte bara erkänna att det egentligen handlar om att du älskar att följa lagar och regler och tycker det är värt att spendera massor med pengar på den sköna känslan. Inte att det handlar om miljöansvar.

Jag vet inte vad det är för konspirationsteorier du tror att jag tror på, men handlar det om Kinahandeln hör du här från regeringen själva att Kinavaror å en sidan är giftiga och skadliga, men att det är okej att köpa dem bara man låter dem ta del av kakan på konsumentens bekostnad genom att betala en avgift på 30 kr per vara och sannolikt också en administrationsavgift, utöver den moms man redan betalar sedan några år tillbaka sedan förra gången de lade sig i:

https://www.regeringen.se/debattartiklar/2025/02/regeringen-tar-krafttag-mot-shein-och-temu/

Jag hade kunnat tänka mig att betala extra om det innebar högre kvalitet på varorna, bättre arbetsförhållandena för arbetarna som tillverkat produkterna eller att skattepengarna gick till något bra, men jag jobbar inom vården och har suttit hela dagen med skiten Cosmic som kostat flera miljarder av skattepengar men ändå är segt som sirap och kraschar med jämna mellanrum medan man jobbar och där det är uppenbart att tillverkaren inte gjort några "omfattande tester och kvalitetskontroller" som du brukar tala om utan bara sålt absolut sämsta skiten till överpris med motiveringen att systemet följer de "lagar och regler" som kostymnissarna precis hittat på, till skillnad från det gamla systemet som bara fungerade och var ett kompetent arbetsredskap. Givetvis har någon blivit rik på detta.

Ursäkta min rant, men min poäng är att jag utsätts personligen för de personer som hittar på olika regelverk och vet att de bara är intresserade av byrokrati och att checka av punkter på en lista utan att bry sig om slutresultatet eftersom det inte är deras problem. Bara checklistan är viktig eftersom den är deras problem. Därav diskrepanser som att man som privatperson inte får hantera R134a i ett luftkonditioneringssystem, men att det fram tills nyligen var helt ok att köpa som kylspray på Biltema och spraya ut i luften hur mycket man ville. Sedan extrapoleras det till att man som privatperson inte får göra ingrepp i luftkonditioneringssystem, även om inget R134a är inblandat.

Version 1.0 av lagar och regler brukar förstås vara bra, när det finns en vettig anledning till varför de infördes som förbudet mot freon, bly i bensin, asbest och så vidare som är miljöskadligt på riktigt samt införandet av katalysatorer på bilar som gjort stor skillnad för luftkvaliteten.

Ja det var än en gång mest sådant som passar bättre i konspirationsforumet där folk som inte har så bra koll tycker och tänker fritt, fast de inte har alla fakta på bordet.

När det sen gäller oljeplattformar så har en en enorm potential ( t ex Troll A kan exportera 250 miljoner kubikmeter gas till land per dygn…) för enorma konsekvenser vid ev händelse, men, de har samtidig en enorm säkerhetsnivå så det är faktiskt extremt mycket mer risk och farligare att leka bonde på land eller annat jobb inom industrin.
Citera
2026-06-09, 20:26
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ja det var än en gång mest sådant som passar bättre i konspirationsforumet där folk som inte har så bra koll tycker och tänker fritt, fast de inte har alla fakta på bordet.

När det sen gäller oljeplattformar så har en en enorm potential ( t ex Troll A kan exportera 250 miljoner kubikmeter gas till land per dygn…) för enorma konsekvenser vid ev händelse, men, de har samtidig en enorm säkerhetsnivå så det är faktiskt extremt mycket mer risk och farligare att leka bonde på land eller annat jobb inom industrin.

Är inte det du i ett nötskal?
Citera
2026-06-09, 22:41
Medlem
Paddan1000s avatar
Vi fortsätter med trådens ämne som är de tekniska detaljerna kring hur man fyller sin AC och lämnar de juridiska och moraliska aspekterna för stunden, hur givande den diskussionen än är. Som vi kommit fram till är vacuumsugning av systemet ett absolut nödvändigt steg om det varit trycklöst så att fukt och vatten kommit in och jag har därför köpt en vacuumpump från Kina.

Jag har nu även beställt en t-koppling och adaptrar så att jag ska kunna koppla på gasflaskan på manometerstället redan innan jag börjar med vacuumsugningen och därmed kan jag bara öppna flaskan när vacuumet är färdigt och fylla systemet med ett swoosh utan att en enda molekyl av något som finns i luften utanför följer med. Alla som oroar sig för att mitt system inte kommer vara väl rensuget kan sova lugnt om natten.

Vacuumpumpen behöver tydligen olja precis som en kompressor. Det är oklart om jag får med olja gratis till pumpen eller om jag förväntas köpa det själv. Grejen är att jag har hur mycket kompressorolja som helst hemma. Fungerar det i praktiken lika bra som vacuumpumpsolja eller är det som AI säger att kompressorolja kommer förångas på grund av högt ångtryck och hamna i vacuumet så att pumpen inte kan suga ordentligt?

Vacuumpumpsolja verkar vara svårt att få tag på om man bara behöver några få dl. Det här experimentet börjar bli dyrt. Tur att jag har en budget på upp till 7499 kr innan projektet blir olönsamt.
Citera
2026-06-09, 22:53
Medlem
Citat:
Är inte det du i ett nötskal?

Nej, jag försöker att hålla mig till seriösa fakta och inte tro på konspirationsteorier oavsett ämne…

Läste du förresten det jag skrev som svar på det nån frågade om att använda tryckluft att testa med…? Var det svaret ok och informativt i sakfrågan…?
Citera
2026-06-09, 23:30
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Nej, jag försöker att hålla mig till seriösa fakta och inte tro på konspirationsteorier oavsett ämne…

Läste du förresten det jag skrev som svar på det nån frågade om att använda tryckluft att testa med…? Var det svaret ok och informativt i sakfrågan…?

Visst ja, jag tänkte inte så mycket på det eftersom det mest var ett teoretiskt resonemang och iden var inte min från början. Jag testade en gång att pumpa in tryckluft i mitt kylarsystem i ett försök att pressa ut det sista av kylarvätskan vid ett kylarvätskebyte och det gick inte så bra eftersom det fick packningen till vattenpumpen att läcka, så jag är sedan dess försiktig med sådant.

Hur som helst verkade det i ditt svar som att du blandade ihop olika koncept.

Citat:
Det om att felsöka med tryckluft är enkelt att svara på….
Om man använder tryckluft så inducerar man i princip alltid fukt i systemet, det kan orsaka frysning i expansionsventilen.
Dessutom innehåller vanlig luft fukt och syre, vilket initierar kemiska processer tillsammans med kylmediet och skapar frätande syror som kan förstöra systemet och packningar inifrån, obra….
Dessutom kan tryckluft vid höga tryck vid felsökning reagera med kvarvarande oljor i systemet och utgöra en explosionsrisk.
Nitrogen/kväve är en helt torr fuktfri inert gas som inte tillför något oönskat och heller inte reagerar kemiskt med något.
Duger det som svar eller vill kanske herrarna tro att det bara är nåt som branschen fått för sig för att mjölka mer pengar av kunderna…?

Tanken var att man skulle släppa ut tryckluften och vacuumsuga efter testet och inte köra runt med den blandat i kylmediet på något sätt, vilket gör att poängen med att den reagerar med kylmediet och skapar frätande syror är ogiltig. Att inpumpad tryckluft skulle få oljor i systemet att explodera som i en dieselmotor är också endast ett teoretiskt resonemang. Man har förhoppningsvis ett filter på sin tryckluftsanläggning som filtrerar bort det mesta av vattnet ur sin tryckluft, men om man inte sitter i minusgrader och får för sig att laga sin AC mitt i vintern är det nog ingen risk att det fryser i systemet under de 1-2 timmar man håller på innan man tömt ut tryckluften igen.

Som sagt hade jag inte tänkt pumpa upp systemet med tryckluft. Det var bara ett teoretiskt resonemang.

Över lag käns det som att du samlar på dig mycket teoretiska kunskaper, men har svårt för att omsätta dem i praktiken. Som att du gör entre i tråden genom att tala om att det skadar miljön om propan och butan skulle läcka ut i luften från en AC-anläggning, samtidigt som oljeplattformarna du arbetar på släpper ut miljontals ton varje år och samma gaser används som så kallad "miljövänlig" drivgas i alla sprayflaskor i hela världen och i alla gasolgrillar. I teorin är propan och butan miljöfarligt, men de 300-400 gram man har i en AC är helt insignifikant i sammanhanget. Det är som att varna någon från att dricka ett glas vatten för att vatten är giftigt om man dricker flera liter.

Det är kanske därför du hittar på ursäkter för att springa på verkstaden hela tiden trots att du har ett stort garage med en massa verktyg, även för simpla grejer som bromsbyten och kamremsbyten. Utan dina kompisar på Saab från ungdomen kanske det inte är så lätt att bygga 70-talsmotorer själv...?

Jag hittar inte ett enda inlägg i din posthistorik om att du faktiskt skapat något själv i nutid med dina egna händer, utan allt är gamla anekdoter och referenser till teoretiska kunskaper som utbildning och år i yrket och liknande.

Jag har inte en dags utbildning inom bilmekanik och känner ingen som kan något om bilar utan jag är 100% självlärd. Jag lär mig genom att prova saker, testa gränser och genom att göra egna experiment och mätningar. Det är så man lär sig saker på riktigt.
Senast redigerad av Paddan1000 2026-06-09 kl. 23:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in