Citat:
Jag har gjort samma resa som du.
Och jag påstår att "fulgas" gasol är miljövänligare än riktig R134 gas.
Det finns fler fel som kan ställa till det. Elfel, magnetkopplingen till pumpen, pumpen i sig osv förutom vanliga läckage.
Det är en verkligt god idé att vaccumsuga innan man fyller gas. När man gör det kokar vattnet/fukten ur systemet. Det är jätteviktigt oavsett vilken gas man använder.
Och när man vaccumsuger kontrollerar man även systemets täthet. Läcker det då behöver man inte slösa gas i onödan.
Nu till nästa fråga som kommer att få experterna att koka.
Varför påstås det att man inte kan felsöka/trycksätta med tryckluft?
Man ska trycksätta med kväve, men varför inte tryckluft?
Man vaccumsuger ju ändå efteråt för att få ur fukten.
Jag såg ett YT-klipp på en gammal jänkargubbe som läcksökte med tryckluft.
Det såg ut som att han jobbat med AC sen 40-talet.
Jag har provat med lyckat resultat. Vet dock ej om det blivit någon negativ långtidsverkan.
Och jag påstår att "fulgas" gasol är miljövänligare än riktig R134 gas.
Det finns fler fel som kan ställa till det. Elfel, magnetkopplingen till pumpen, pumpen i sig osv förutom vanliga läckage.
Det är en verkligt god idé att vaccumsuga innan man fyller gas. När man gör det kokar vattnet/fukten ur systemet. Det är jätteviktigt oavsett vilken gas man använder.
Och när man vaccumsuger kontrollerar man även systemets täthet. Läcker det då behöver man inte slösa gas i onödan.
Nu till nästa fråga som kommer att få experterna att koka.
Varför påstås det att man inte kan felsöka/trycksätta med tryckluft?
Man ska trycksätta med kväve, men varför inte tryckluft?
Man vaccumsuger ju ändå efteråt för att få ur fukten.
Jag såg ett YT-klipp på en gammal jänkargubbe som läcksökte med tryckluft.
Det såg ut som att han jobbat med AC sen 40-talet.
Jag har provat med lyckat resultat. Vet dock ej om det blivit någon negativ långtidsverkan.
Om systemet är trycklöst är det inte lönt att fylla på har jag märkt eftersom jag fick in luft i systemet och får göra om allt. Därför har jag nu beställt min pump. Fullösningen att spola igenom med gas och släppa ut blir nog dyrare i längden och ger sämre resultat.
Att man inte kan testa med tryckluft beror nog på att trycket varierar med yttertemperaturen och det kan vara svårt att avgöra om en trycksänkning beror på att temperaturen sjunkit eller en läcka.
Sedan är det smidigt att ha ett vacuumsuget system som man kan fylla på direkt istället för att göra det extra steget att trycksätta systemet.