2026-06-18, 19:05
  #157
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Det är en naturlig konsekvens när man använder google som "erfarenhet" och klistrar in godtyckliga texter där man försöker påskina att det är egenupplevd erfarenhet. Det skär sig rätt fort, framförallt när google använder sig av tidigare sökhistorik och tar fram resultat som matchar ens internetpersonlighet.

Håll gärna tråden uppdaterad när du är använt vakuumpumpen och bytt ut delarna och fyllt upp systemet igen. Är i liknande behov av AC renovering av en gammal bil som stått i ett garage i över 10år.

Jag är så gott som färdig med min AC-renovering nu så har du några specifika frågor kan jag svara på dem. Det enda som är kvar är att skruva på en ny tryckavkännare, men jag har skruvat av den gamla så länge så den inte ska läcka eftersom det finns en schraderventil bakom den som ändå håller tätt om tryckavkännaren är avskruvad.

Mitt största tips är att köpa en 2-stegs vacuumpump istället för en 1-stegs för att få ett bättre vacuum. Min pump är bara 1-stegs så jag fick låta systemet stå under vacuum i två dygn för att det skulle gasa av sig ordentligt. Sedan pumpade jag in lite gasol till atmosfärstryck som jag sedan sög ut med vacuumpumpen för att få ut de sista molekylerna av luft och fukt.

En bättre pump kostar bara några hundralappar extra. Här finns en som skickas från EU. Den på 6 CFM hade jag tagit:

SucceBuy Vacuum Pump & Oil Bottle 3.5CFM/4CFM/5CFM 1-Stage or 6CFM 9CFM 2-Stage, R134a R22 R410a Systems Conditioner Maintenance

Köper man pumpen lös kan man också investera i ett manometerställ som innehåller lite blandade adaptrar från början så slipper man köpa till det i efterhand. Schraderventilsnyckel är ett måste för att man ska kunna montera ihop alla sina adaptrar som man vill ha dem. Jag hittade en i en bitssats hemma som jag använde.

Man behöver också köpa gasflaskor både med och utan olja, då det känns som systemet snabbt fylls med olja om man tillsätter det med gasen varje gång.
Citera
2026-06-18, 19:20
  #158
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag är så gott som färdig med min AC-renovering nu så har du några specifika frågor kan jag svara på dem. Det enda som är kvar är att skruva på en ny tryckavkännare, men jag har skruvat av den gamla så länge så den inte ska läcka eftersom det finns en schraderventil bakom den som ändå håller tätt om tryckavkännaren är avskruvad.

Mitt största tips är att köpa en 2-stegs vacuumpump istället för en 1-stegs för att få ett bättre vacuum. Min pump är bara 1-stegs så jag fick låta systemet stå under vacuum i två dygn för att det skulle gasa av sig ordentligt. Sedan pumpade jag in lite gasol till atmosfärstryck som jag sedan sög ut med vacuumpumpen för att få ut de sista molekylerna av luft och fukt.

En bättre pump kostar bara några hundralappar extra. Här finns en som skickas från EU. Den på 6 CFM hade jag tagit:

SucceBuy Vacuum Pump & Oil Bottle 3.5CFM/4CFM/5CFM 1-Stage or 6CFM 9CFM 2-Stage, R134a R22 R410a Systems Conditioner Maintenance

Köper man pumpen lös kan man också investera i ett manometerställ som innehåller lite blandade adaptrar från början så slipper man köpa till det i efterhand. Schraderventilsnyckel är ett måste för att man ska kunna montera ihop alla sina adaptrar som man vill ha dem. Jag hittade en i en bitssats hemma som jag använde.

Man behöver också köpa gasflaskor både med och utan olja, då det känns som systemet snabbt fylls med olja om man tillsätter det med gasen varje gång.

Om du får minusgrader vid spjällen har du överfyllt ditt system. Tänk på att ska ungefär ha hälften mängd gas gentemot vad som finns i original.
Citera
2026-06-18, 20:09
  #159
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Om du får minusgrader vid spjällen har du överfyllt ditt system. Tänk på att ska ungefär ha hälften mängd gas gentemot vad som finns i original.

Jag misstänker det också, men det är bara på en punkt i utblåset och i övrigt ligger det på 3-4 grader och det bildas ingen is på lågtrycksröret så jag avvaktar att släppa ut mer gas tills jag utvärderat på sikt. Jag tänkte låta systemet stå ett tag och se om där finns några fler läckor innan jag finputsar det sista.

Det var svårt att uppskatta hur mycket gas man fick in, men jag har räknat ut att jag borde ha fått in 350-400 gram efter att jag släppt ut lite och använt en del av gasen till att spola igenom systemet och slangarna. Det är lite mindre än hälften av de 825 gram R134a som systemet ska ha i original.
Citera
2026-06-18, 20:32
  #160
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag misstänker det också, men det är bara på en punkt i utblåset och i övrigt ligger det på 3-4 grader och det bildas ingen is på lågtrycksröret så jag avvaktar att släppa ut mer gas tills jag utvärderat på sikt. Jag tänkte låta systemet stå ett tag och se om där finns några fler läckor innan jag finputsar det sista.

Det var svårt att uppskatta hur mycket gas man fick in, men jag har räknat ut att jag borde ha fått in 350-400 gram efter att jag släppt ut lite och använt en del av gasen till att spola igenom systemet och slangarna. Det är lite mindre än hälften av de 825 gram R134a som systemet ska ha i original.

Det är nog inte farligt om det är för mycket gas så länge trycket är inom godkänt intervall. Jag fick också en istid i bilarna jag fyllde på. Var bara en positiv effekt gentemot hur det var innan tyckte jag. Dock inte någon direkt skada av det vad jag märkte.

Vad är fördelen med en 2-stegs pump jämfört med den du har? Är det bara att proceduren går fortare?
Citera
2026-06-18, 20:41
  #161
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Det är nog inte farligt om det är för mycket gas så länge trycket är inom godkänt intervall. Jag fick också en istid i bilarna jag fyllde på. Var bara en positiv effekt gentemot hur det var innan tyckte jag. Dock inte någon direkt skada av det vad jag märkte.

Vad är fördelen med en 2-stegs pump jämfört med den du har? Är det bara att proceduren går fortare?

Fördelen är att tvåstegspumpen kan dra ett djupare vacuum genom att den suger ut luften i två steg. Med min pump stannar vacuumet på 67 cmHg enligt mätaren och klarar inte att dra det djupare hur mycket den än kämpar. Helst vill man ha det till 70 mmHg.

Vad är egentligen mekanismen att ett felfyllt system blåser för kallt? Ju kallare desto bättre borde det egentligen vara och ett överfyllt system borde kyla sämre eftersom kylmediet inte evaporerar som det ska i evaporatorn utan stannar i vätskefas när det går igenom. Ett underfyllt system borde också kyla sämre eftersom för lite av kylmediumet är i vätskefas när det träder in i evaporatorn. Är tanken att man ska underfylla lite så att AC:n inte blir för effektiv och att man lämnar lite marginaler i effektiviteten så att det inte bildar isproppar någonstans eller så att inte trycket blir för högt under en varm dag när gasen expanderar?
Citera
2026-06-18, 21:05
  #162
Medlem
isgetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Fördelen är att tvåstegspumpen kan dra ett djupare vacuum genom att den suger ut luften i två steg. Med min pump stannar vacuumet på 67 cmHg enligt mätaren och klarar inte att dra det djupare hur mycket den än kämpar. Helst vill man ha det till 70 mmHg.

Vad är egentligen mekanismen att ett felfyllt system blåser för kallt? Ju kallare desto bättre borde det egentligen vara och ett överfyllt system borde kyla sämre eftersom kylmediet inte evaporerar som det ska i evaporatorn utan stannar i vätskefas när det går igenom. Ett underfyllt system borde också kyla sämre eftersom för lite av kylmediumet är i vätskefas när det träder in i evaporatorn. Är tanken att man ska underfylla lite så att AC:n inte blir för effektiv och att man lämnar lite marginaler i effektiviteten så att det inte bildar isproppar någonstans eller så att inte trycket blir för högt under en varm dag när gasen expanderar?

Det är tryckskillnaden som gör att du kan få kyla. Har du för lite gas i systemet är trycket för lågt på HT-sidan. Är det för mycket gas kan du få för högt tryck och skada kompressor m.m.

Fast det blir att AC kommer kyla mycket mer än innan eftersom gasol är mer energieffektiv. Så bara trycket är inom godkänt intervall är det ingen fara. Hade det varit fukt i systemet skulle du däremot kunnat få isproppar.
Citera
2026-06-19, 14:13
  #163
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Det är tryckskillnaden som gör att du kan få kyla. Har du för lite gas i systemet är trycket för lågt på HT-sidan. Är det för mycket gas kan du få för högt tryck och skada kompressor m.m.

Fast det blir att AC kommer kyla mycket mer än innan eftersom gasol är mer energieffektiv. Så bara trycket är inom godkänt intervall är det ingen fara. Hade det varit fukt i systemet skulle du däremot kunnat få isproppar.

Nu upptäckte jag ett nytt problem. En gummislang på lågtryckssidan är uppsvälld som en ballong. Jag kollade trycket med kompressorn avstängd och det låg på omkring 50 PSI vilket inte lät så farligt. Jag släppte ut lite gas ur lågtrycksporten men utan att trycket sjönk nämnvärt eller att slangen drog ihop sig. Jag antar att detta är det tryck där jämvikten ligger mellan gas och vätskeform hos köldmediet. Jag har inte sett att slangen varit uppsvälld tidigare, så det måste ha hänt nu under natten.

Det är väl inte mer att göra än att släppa ut all gas igen och att byta slangen. Undrar var man hittar en ny?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in