2026-06-11, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazmatic
Jag ville mest ta reda på om jag kunde leva på bidrag nu när mina pengar tar slut, vilket verkar vara fallet. Det var skönt att veta.

Var väl egentligen inget mer än det, bara att man började diskutera med vissa användare utöver det
Jag kanske missat om det står någonstans redan, men vilket bidrag är det du fått reda på att du kommer kunna leva på?
Citera
2026-06-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hirmas142
Vilka datorspel, consol och mobilspel är det du är beroende av?

Du är 28 och är fortfarande i din livs PRIME FÖR I HELVETE! DU SLÖSAR BORT DITT LIV PÅ ATT BARA DRÄLLA RUNT.

DU KOMMER ÅNGRA DIG.
Vad menar du med att han slösar bort sitt liv? Han har väldigt tydligt uttryckt att han tar tillvara på den frihet som livet gett honom. Att få ha den friheten i sin "prime" istället för när man är en gammal jävla pensionär är den största förmånen som finns.

Han har överlistat er alla. Ni har sålt er frihet och er stund på jorden för förmånen att få leva som en jävla slav i ett fängelse 8 timmar varje dag, år ut och år in. Det finns ingen som på sin dödsbädd minns tillbaka på de tillfällen man gick till jobbet.

Det är du som kommer att ångra dig.
Citera
2026-06-11, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nightsky26
Vad menar du med att han slösar bort sitt liv? Han har väldigt tydligt uttryckt att han tar tillvara på den frihet som livet gett honom. Att få ha den friheten i sin "prime" istället för när man är en gammal jävla pensionär är den största förmånen som finns.

Han har överlistat er alla. Ni har sålt er frihet och er stund på jorden för förmånen att få leva som en jävla slav i ett fängelse 8 timmar varje dag, år ut och år in. Det finns ingen som på sin dödsbädd minns tillbaka på de tillfällen man gick till jobbet.

Word. Men dem pratar hellre i anekdoter än i faktiskt klarspråk exakt VAD det är man "pissar bort", och nämner inte vad det är man ska göra istället. För jag tror dem saknar ord för det.
Citera
2026-06-11, 18:02
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:

Precis! Vem vill jobba 24 timmar i gruvan varje dag år in och år ut? Helt vansinnigt ju!

Jag tror att man måste demonisera "arbetslinjen" rejält på det där sättet för att kunna med att köra all in på bidragslinjen. För alla vet att pengarna man jobbat in och finansierat sitt liv med är noll värt på dödsbädden. Pengar behövs helt enkelt inte. Sen kan man undra över ifall man kommer att svälta och dö, men det är något heeeelt annat det, tydligen. Kritiken mot löneslaveriet finns där i någon form antar jag, men den är är tunn och intetsägande. De som byggt huset man bor i och de som producerar maten man äter är losers. Punkt.

För min del kändes det lugnare med ett deltidsjobb. Ett simpelt kneg. Jobbar mer än vanligt just nu, tillfälligt för att bygga buffert. Sex eller sju dygn på en soft arbetsplats utspritt under månaden där man får en chans att vila upp sig och fylla på förrådet av kaffe och toalettpapper. Ingen som flåsar en i nacken heller och ett soft utanförskap kan upprätthållas, den kontroll som bidragstagarna utsätter sig för slipper jag.
Citera
2026-06-11, 19:27
Avstängd
Du skulle behöva rätta till ditt tankesätt. Arbetslivet är ju en del av livet. Kompisar o käka med, gå och fika med, diskutera, lära sig andra perspektiv. Sedan har du din fritid på helgen, och på kvällar och morgonar. Det är bara du som skall lära dig att uppskatta det lilla. Vill du ha fritid så får du jobba för det.
Citera
2026-06-11, 20:16
Medlem
Citat:

Ja, den bidragstagande 30-åringen som sover på mammas soffa har överlistat oss alla

Hur fan skulle samhället se ut om ingen "orkar" göra nånting?
Jaha har du cancer och behöver vård, tyvärr har läkaren sagt upp sig för att scrolla på sociala medier och titta på porr.

Vem har sagt att han ska sitta på ett jobb han hatar 8tim om dagen i 45 år? Han har ju världens möjlighet att göra precis vad fan han vill.
Massa ursäkter från arbetsskygga parasiter.

Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. Weak men create hard times.
Citera
2026-06-11, 20:55
Medlem
Citat:
Ja, den bidragstagande 30-åringen som sover på mammas soffa har överlistat oss alla

Hur fan skulle samhället se ut om ingen "orkar" göra nånting?
Jaha har du cancer och behöver vård, tyvärr har läkaren sagt upp sig för att scrolla på sociala medier och titta på porr.

Vem har sagt att han ska sitta på ett jobb han hatar 8tim om dagen i 45 år? Han har ju världens möjlighet att göra precis vad fan han vill.
Massa ursäkter från arbetsskygga parasiter.

Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. Weak men create hard times.

Vilken tur att majoriteten "orkar" göra saker då
Jag gör ju bokstavligen precis vad fan jag vill redan.
Citera
2026-06-11, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
Du skulle behöva rätta till ditt tankesätt. Arbetslivet är ju en del av livet. Kompisar o käka med, gå och fika med, diskutera, lära sig andra perspektiv. Sedan har du din fritid på helgen, och på kvällar och morgonar. Det är bara du som skall lära dig att uppskatta det lilla. Vill du ha fritid så får du jobba för det.

Verkar ju snarare som att jag kan ha maximal fritid utan att behöva jobba för det, eftersom jag lär kunna gå och hämta bidrag utan motprestation.
Citera
2026-06-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Jag kanske missat om det står någonstans redan, men vilket bidrag är det du fått reda på att du kommer kunna leva på?

ekonomiskt bistånd, är ju sjukskriven så kommer slippa motprestationer säger de i tråden.
Citera
2026-06-11, 21:39
Medlem
Citat:
ekonomiskt bistånd, är ju sjukskriven så kommer slippa motprestationer säger de i tråden.
Bor du inte med din mamma? För då antar jag att ni inte kvalificerar er för ekonomiskt bistånd, eller? Och hur länge är du sjukskriven? För om/när din sjukskrivning slutar så behöver du ju "finnas till arbetsmarknadens förfogande" för att få bistånd (förutsatt att du bor själv).
Citera
2026-06-11, 22:01
Medlem
Citat:
Vilken tur att majoriteten "orkar" göra saker då
Jag gör ju bokstavligen precis vad fan jag vill redan.

Ja för du är en parasit som lever på andras slit och framgång.. *Applåder*
Citera
2026-06-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ja för du är en parasit som lever på andras slit och framgång.. *Applåder*

Ja, det får du ju tycka om du vill. Är du sur för att du oxå vill göra som jag gör, men inte vågar?

Att "utnyttja"/använda sig av systemet istället för att låta systemet utnytja en själv låter ju som en självklar vinst i mina öron

Sedan ger jag ju även handläggarna jobb, sådana som mig lär finnas! Zooma ut lite!
Senast redigerad av Pazmatic 2026-06-11 kl. 22:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in