Citat:
Ursprungligen postat av
nightsky26
Vad menar du med att han slösar bort sitt liv? Han har väldigt tydligt uttryckt att han tar tillvara på den frihet som livet gett honom. Att få ha den friheten i sin "prime" istället för när man är en gammal jävla pensionär är den största förmånen som finns.
Han har överlistat er alla. Ni har sålt er frihet och er stund på jorden för förmånen att få leva som en jävla slav i ett fängelse 8 timmar varje dag, år ut och år in. Det finns ingen som på sin dödsbädd minns tillbaka på de tillfällen man gick till jobbet.
Det är du som kommer att ångra dig.
Precis! Vem vill jobba 24 timmar i gruvan varje dag år in och år ut? Helt vansinnigt ju!
Jag tror att man måste demonisera "arbetslinjen" rejält på det där sättet för att kunna med att köra all in på bidragslinjen. För alla vet att pengarna man jobbat in och finansierat sitt liv med är noll värt på dödsbädden. Pengar behövs helt enkelt inte. Sen kan man undra över ifall man kommer att svälta och dö, men det är något heeeelt annat det, tydligen. Kritiken mot löneslaveriet finns där i någon form antar jag, men den är är tunn och intetsägande. De som byggt huset man bor i och de som producerar maten man äter är losers. Punkt.
För min del kändes det lugnare med ett deltidsjobb. Ett simpelt kneg. Jobbar mer än vanligt just nu, tillfälligt för att bygga buffert. Sex eller sju dygn på en soft arbetsplats utspritt under månaden där man får en chans att vila upp sig och fylla på förrådet av kaffe och toalettpapper.

Ingen som flåsar en i nacken heller och ett soft utanförskap kan upprätthållas, den kontroll som bidragstagarna utsätter sig för slipper jag.