2026-06-11, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Det borde ju vara det normala att kvinnan inte ska kunna lura till sig underhållsstöd. - Jag gissar att du inte är en man utifrån ditt tänk om vad som är normalt och rimligt.
Vi separerade när barnen var i sjuårsåldern och pappan gjorde barnen högst medvetet och frivilligt. Du kanske ska hålla käften om saker du inte vet något om?
Citera
2026-06-11, 07:43
Medlem
cutepsychos avatar
Boende: Flera tusen kronor extra varje månad, varierar beroende vart i Sverige du bor.
Förskoleavgift och fritids: 500–1 800 kr (maxtaxa beroende på inkomst)
Mat: 2 000–5 000 kr (små barn lägre, tonåringar högre).
Transport: 500–4 000 kr (bil, skjutsning, resor till aktiviteter)
Fritidsaktiviteter: 500–5 000 kr
Teknik: 200–1 500 kr (mobiltelefon, dator, spelkonsol och abonnemang)
Semester och nöjen: 500–5 000 kr (resor blir betydligt dyrare när man är fler)
Vård: 0–3 000 kr, (vabb, medicinska behov mm) men vissa månader betydligt mer.
Kläder och utrustning: 500–2 000 kr (nya kläder, skor och utrustning varje år pga barn växer)

= ungefär 8 000–15 000 kr per månad och barn.

Men kan såklart variera...
kräver ett extra sovrum i ett dyrt område (+7 000 kr)
går i maxtaxad barnomsorg (+1 800 kr)
äter mycket (+4 000 kr),
har dyra fritidsaktiviteter (+5 000 kr)
behöver mycket skjutsning (+3 000 kr)
kostar i kläder och utrustning (+2 000 kr)
har teknik och abonnemang (+1 000 kr)
ökar semesterkostnaderna (+3 000 kr)
och har återkommande vårdrelaterade kostnader (+2 000 kr)
...så landar det på omkring 28 000–30 000 kr per månad
Citera
2026-06-11, 07:43
Medlem
slagskotts avatar
Så fort som ungarna flyttar så flytrar vi nog till en lägenhet för att slippa hålla på med husrenoveribg, gräsmatta oxh höga kostnader
Citera
2026-06-11, 07:47
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Det borde ju vara det normala att kvinnan inte ska kunna lura till sig underhållsstöd. - Jag gissar att du inte är en man utifrån ditt tänk om vad som är normalt och rimligt.
Det skumma är att Försäkringskassan betalar ut underhållsbidrag för barnen om det inte finns någon annan förälder att ta pengarna från. Kan inte komma på något sätt som man kan bli utan, så länge som myndigheterna känner till att barnen bor hos en. Kanske Bimbodeluxe bara kidnappade några slumpmässigt utvalda barn från en lekplats
Citera
2026-06-11, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjikko
Jag har ett gäng ungar tätt som håller på att lämna boet nu. Om ett par år är det helt tomt. Av olika anledningar är jag nu själv med allt vad det innebär när det gäller deras försörjning. Det är blandat omyndigt och myndigt, men mestadels gymnasieålder.

Jag har ju redan börjat märka av minskade kostnader på pappret, men i realiteten så märks det inte så mycket. Bland ungarna finns det både timanställningar, csnlån och extrajobb som omyndig. Min inkomst tillåter att de får sina studiestöd också, men de skall sköta vissa inköp själva. Det gör dom i form av kläder och bensin (jag skjuter till en viss summa). Och spara pengar. Så vad gäller kläder och nöjen betalar jag inte mycket utan det är mat, försäkringar, ett par mobiler och lite bensin som är de poster som påverkas.

Om några år när alla lämnat räknar jag med minst +10-12k i månaden. Förutsatt att jag bor kvar där jag bor nu. Flyttar jag så blir det till mindre och billigare.

Främst kommer jag kunna börja spara ordentligt, det finns inte utrymme till just nu pga vissa omständigheter. Och jag kommer kunna hjälpa de med diverse om något skulle behövas.

För oss börjar det på måndag på riktigt, då kliver äldsta sonen ut i arbetslivet, och även om han ska bo hemma ett år och spara pengar så får han betala alla sina egna kostnader utöver boendet, och det kommer att märkas.

Överskottet används främst till att bädda för en bra pension, dvs vi ska inte behöva gå ner i levnadstandard.
Citera
2026-06-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Det skumma är att Försäkringskassan betalar ut underhållsbidrag för barnen om det inte finns någon annan förälder att ta pengarna från. Kan inte komma på något sätt som man kan bli utan, så länge som myndigheterna känner till att barnen bor hos en. Kanske Bimbodeluxe bara kidnappade några slumpmässigt utvalda barn från en lekplats
Man kan av olika orsaker (som jag alltså inte vill gå in på) välja att inte ansöka om underhållsstöd.
Citera
2026-06-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Den senare tillkomna informationen lade jag till för att slippa få oönskade råd om sparformer jag inte bett om.

Markeringarna:
-Nej, försäljningen av den dyraste fastigheten ska lösa lånen på de kvarvarande två.
-Nej, men full koll på fasta kostnader; att jag inte har koll på budgeten är väl uppenbart eftersom jag inte vet hur mycket jag lägger på barnen.
-Det är ingen fast kostnad, utan jag var ute efter en ungefärlig genomsnittskostnad per månad.
-Min budget behöver jag inte göra något med, men jag kan tillföra informationen till de scenarier jag jobbat med. Tack för siffran!
Bra men räkna på att dom kostar ca 5000 kr per månad. El o vatten plus mat kommer du att märka störst diff på,.
Citera
2026-06-11, 08:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Jag tänker mig att det är mindre än man tror i vinst att gå över från 3 pers till 2? Överlägset värst är bostadskostnaden, 1 rum per barn, 1 rum i Stockholms innerstad kostar minst 1 mkr och kostnaden per månad för den räntan är 2500 kr. + månadsavgift 800 kr = 3300kr. För hyreslägenhet kostar 1 rum också minst 3300 kr per månad. I övrigt finns budget för barnfamiljer här:
https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-hushallskostnader-2026-sv-kov_tga_32d.pdf

T.ex mat 3000 kr per månad för tonåring, kläder och övrigt 2000 kr, resor naturligtvis extremt mycket t.ex 7000 kr för minsta Utlandsvecka.
Citera
2026-06-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tänker mig att det är mindre än man tror i vinst att gå över från 3 pers till 2? Överlägset värst är bostadskostnaden, 1 rum per barn, 1 rum i Stockholms innerstad kostar minst 1 mkr och kostnaden per månad för den räntan är 2500 kr. + månadsavgift 800 kr = 3300kr. För hyreslägenhet kostar 1 rum också minst 3300 kr per månad. I övrigt finns budget för barnfamiljer här:
https://stpubshop.blob.core.windows.net/publikationer/kostnadsberakningar-hushallskostnader-2026-sv-kov_tga_32d.pdf

T.ex mat 3000 kr per månad för tonåring, kläder och övrigt 2000 kr, resor naturligtvis extremt mycket t.ex 7000 kr för minsta Utlandsvecka.

Är oerhört svårt att komma med någon generell siffra, för det är så väldigt olika. Räknar man in boendet blir det ju mycket, men vad säger att man inte skulle bo i samma hus ändå?

Mina barns rum hade andra användningsområden innan vi fick dem, och kommer att nyttjas igen till annat när de flyttar ut.

Utlandsresor för vissa två ggr om året, andra aldrig.

Tex om ett barn håller på med ridning, ett annat spelar fotboll i klubben i byn. Oerhört stor skillnad i kostnad på de två aktiviteterna. Eller ingen idrott alls

Jag vet faktiskt inte exakt vad våra barns del i våra kostnader är, men nånstans runt 12k för 3 barn, efter barnbidrag. Deras fordon inräknade.
Citera
2026-06-11, 08:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Är oerhört svårt att komma med någon generell siffra, för det är så väldigt olika. Räknar man in boendet blir det ju mycket, men vad säger att man inte skulle bo i samma hus ändå?

Mina barns rum hade andra användningsområden innan vi fick dem, och kommer att nyttjas igen till annat när de flyttar ut.

Utlandsresor för vissa två ggr om året, andra aldrig.

Tex om ett barn håller på med ridning, ett annat spelar fotboll i klubben i byn. Oerhört stor skillnad i kostnad på de två aktiviteterna. Eller ingen idrott alls

Jag vet faktiskt inte exakt vad våra barns del i våra kostnader är, men nånstans runt 12k för 3 barn, efter barnbidrag. Deras fordon inräknade.
Nej, 12k för 3 barn, då räknar du inte med massor med kostnader som bostaden och semestrar. Om man tar med dem så är du uppe i minst 20k per månad, och det utan semestrar och fina mobiler.

Mitt bostadsexempel var lägenhet där varje extra rum kostar en exakt mer-kostnad. En villa är annorlunda och man kan naturligtvis få 3 rum extra i en villa för noll kronor om villan är i ett sämre område eller orenoverad. Men ska man bygga till 1 rum i en villa, vilket ju är det exakta sättet att räkna, så kostar det räntan på lånade beloppet 1 mkr per rum och barn.
Citera
2026-06-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, 12k för 3 barn, då räknar du inte med massor med kostnader som bostaden och semestrar. Om man tar med dem så är du uppe i minst 20k per månad, och det utan semestrar och fina mobiler.

Mitt bostadsexempel var lägenhet där varje extra rum kostar en exakt mer-kostnad. En villa är annorlunda och man kan naturligtvis få 3 rum extra i en villa för noll kronor om villan är i ett sämre område eller orenoverad. Men ska man bygga till 1 rum i en villa, vilket ju är det exakta sättet att räkna, så kostar det räntan på lånade beloppet 1 mkr per rum och barn.

Men vi har inte byggt till, och åkt på en utlandssemester.

Jag kan ju inte räkna in hittepå kostnader som inte finns, tex att bygga ut huset.

Har sett siffror på vad barn kostar som gör att vi skulle gå back varje månad, vilket vi inte gör .

Det är som sagt väldigt individuellt.

Första barnet kostar också mer, sen ärvs mycket grejer så 3 barn kostar oftast inte 3 ggr så mycket som det första.
Citera
2026-06-11, 09:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Men vi har inte byggt till, och åkt på en utlandssemester.

Jag kan ju inte räkna in hittepå kostnader som inte finns, tex att bygga ut huset.

Har sett siffror på vad barn kostar som gör att vi skulle gå back varje månad, vilket vi inte gör .

Det är som sagt väldigt individuellt.

Första barnet kostar också mer, sen ärvs mycket grejer så 3 barn kostar oftast inte 3 ggr så mycket som det första.
Nej, det är inte en hittepåkostnad att dina barns 3 rum kostar något för dig. Däremot är du bra på förnekelse.

Aldrig att ni 5 personer kan ha en månadsbudget på 25000 kr för allt, absolut allt. I själva verket vet du era båda inkomster per månad efter skatt och skriv den här så får vi se. T.ex två som arbetar med minsta lön 30k i månaden = 22kr efter skatt har 44k i månadsutgifter utslaget över hela året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in