2026-06-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Dessa fastigheter är gamla torp i Norrlands inland som du har ärvt?

För att slippa vinter tar jag mig från Kiruna till Ånge? Ja... Vintern i Ånge är ju rätt fjollig

Nej, ett av dem är ett moderniserat torp i Östergötland, så nästan rätt. De andra är en lägenhet i Stockholm och en lägenhet i södra Frankrike. Alla har jag själv införskaffat för egna och bankens medel, total lånekvot är idag 61% av inköpspris.
Senast redigerad av Overfierad 2026-06-10 kl. 22:25.
Citera
2026-06-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Några siffror kan jag inte ge dig, men vi har fyra barn som kom ganska tätt, och de kostade naturligtvis en hel del under många år.
Vårt matkonto var helt bisarrt under några år då vi hade fyra tonåringar i huset.
Då vi bor stort var det dessutom inte ovanligt att de hade kompisar som hängde hos oss.

Sex som skulle äta, sex som duschade och som använde diverse förbrukningsartiklar.
Klart att det kostade.

Nu är det bara jag och frun i hushållet, och utgifterna är därmed lägre, samtidigt som jag jobbar mer än när barnen var små.
Vi hade i stort sätt inga sparade pengar när barnen växte upp, bara en mindre buffert, men nu kan vi lägga undan en rejäl summa varje månad.

Jag får känslan av att ni fick leva från löning till löning, men att ni nu kan lägga undan inte bara en summa utan en rejäl summa säger ju ändå att det det finns en markant skillnad. Den stundande tonårstidens matbudget är ingenting jag vill tänka på.. min 11-åring äter mer än mig redan idag, och växer som ogräs så det är nya kläder titt som tätt.
Citera
2026-06-10, 23:03
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Väldigt mycket sämre nu
När ungjävlarna bodde hemma så fick man bidrag och jag kunde köpa öl.

Nu får jag gå ut och dricka slattar på uteserveringar.
Citera
2026-06-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Jag har full koll på de detaljerna, och ingen av dem var heller något jag behövde hjälp med.

Jag tjänar idag inte jättemycket pengar, men lite mer än genomsnittet och enligt prognosen på minpension.se beräknas jag få 58000 kr/mån innan skatt om riktålder 68 uppnås. Jag sparar i dagsläget 5000 kr/mån inom ett ISK-upplägg och amorterar 10000 kr/mån utöver vad banken tyckte var nödvändigt. Jag äger idag tre fastigheter, av vilka den dyraste ska säljas för att den dagen vara skuldfri då värdet på den vida överstiger det sammanlagda värdet på de andra två, vilka är tänkta som säsongsboenden för att slippa vinter. I andra fördefinierade konsumtionssparanden (saker som är planerade för inköp) sparar jag 8000 kr/mån.

Tillbaka det det ursprungliga ämnet för diskussion: Ni som är föräldrar, vad uppskattar ni att ett hemmaboende barn kostar per månad? Ni föräldrar som har utflugna barn, känner ni av ett uppsving i ekonomin till följd av att barnet nu sköter sin egen ekonomi?
Du har idag en månadslön mellan 69- 77 tusen om du ska få 58000 kr i pension, 3 fastigheter belånade till 61% amoterar 10000 kr mer än du behöver, sparar 8000 kr i månaden.
Kan sälja en fastighet till dubbla priset.
Full koll på din budget och du vet ändå inte vad din 11 åring kostar per månad.
Vet inte om du trollar eller bara roa dig,.

Men kan hinta om att ca 5000 kr per barn o månad kan du räkna med under gymnasietiden. Man tar studenten vid 19 årsålder .
Så nu kan du skriva om din budget.
Citera
2026-06-10, 23:23
Medlem
Jag har inte så många år kvar till pensionen men oavsett barn eller inte ett tips: Om du går vid 67. Har du bra tjänstepension möjlighet ta ut mycket på kort tid så rekar jag ta ut på 12-15 år max. När du passerat 80, trots dagens vård, så har du inte samma krav och ork att göra sånt som kostar pengar om du lever. Så även om utbetalningarna faller kraftigt efter det så är det vad man bör sikta på.
Citera
2026-06-10, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selma0404
Du har idag en månadslön mellan 69- 77 tusen om du ska få 58000 kr i pension, 3 fastigheter belånade till 61% amoterar 10000 kr mer än du behöver, sparar 8000 kr i månaden.
Kan sälja en fastighet till dubbla priset.
Full koll på din budget och du vet ändå inte vad din 11 åring kostar per månad.
Vet inte om du trollar eller bara roa dig,.

Men kan hinta om att ca 5000 kr per barn o månad kan du räkna med under gymnasietiden. Man tar studenten vid 19 årsålder .
Så nu kan du skriva om din budget.

Den senare tillkomna informationen lade jag till för att slippa få oönskade råd om sparformer jag inte bett om.

Markeringarna:
-Nej, försäljningen av den dyraste fastigheten ska lösa lånen på de kvarvarande två.
-Nej, men full koll på fasta kostnader; att jag inte har koll på budgeten är väl uppenbart eftersom jag inte vet hur mycket jag lägger på barnen.
-Det är ingen fast kostnad, utan jag var ute efter en ungefärlig genomsnittskostnad per månad.
-Min budget behöver jag inte göra något med, men jag kan tillföra informationen till de scenarier jag jobbat med. Tack för siffran!
Citera
2026-06-10, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Jag har inte så många år kvar till pensionen men oavsett barn eller inte ett tips: Om du går vid 67. Har du bra tjänstepension möjlighet ta ut mycket på kort tid så rekar jag ta ut på 12-15 år max. När du passerat 80, trots dagens vård, så har du inte samma krav och ork att göra sånt som kostar pengar om du lever. Så även om utbetalningarna faller kraftigt efter det så är det vad man bör sikta på.

Ja, jag har vridit lite på siffrorna där också och funderat på vilken lösning som passar mig bäst. Det finns ju såklart en rimlig chans att jag inte ens lever till att se läget med utflugna barn, än mindre första pensionutbetalningen. Pensionen i sig är ju inte den springande punkten utan snarare vilken plan jag ska lägga upp i dagsläget för att slippa jobba till riktåldern, och samtidigt veta att jag kan leva ett drägligt liv halvårsvis i Frankrike och Sverige.
Citera
2026-06-11, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?

En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
Går inte att svara på för någon annan än dig själv eftersom det beror på hur du har uppfostrat barnet/barnen och vilka möjligheter de haft att tjäna pengar själva.
Många föräldrar skämmer bort sina barn enormt,
medan vettiga föräldrar lär barnen vad saker kostar innan de flyttar hemifrån...

T ex en kompis lät sin 30-åriga son bo ensam i iofs den sämsta våningsplanet i villan för barra 3000 per månad fastän sonen tjänade mer än pappan. Då ingick bredband, satelitTV, mat... ALLT utom mobiltelefon.

Många är ännu värre, ger barnen en massa grejer och pengar, skjutsar runt barnen även där det finns bra förbindelser även till konditionsidrottsträningar eller t o m köper bil åt dem...

Iofs länge sedan men då jag fortfarande gick på gymnasiet betalade jag allt själv utom mat och hyra för ett rum. (som nöjen, kläder, sportande, transporter...) Och då jag flyttade hemifrån, men bodde nära i bara en liten etta med kokskåp så jag åt middag hos föräldrarna och fick matlåda. De begärde mindre, men jag betalade vad jag räknade ut vad det kostade (motsvarande 2500 nu). Från vi var småbarn erbjöds vi att få hälften om vi sparade till något dyrt, så vi lärde oss ekonomi. Jag utnyttjade det då jag var 13 till en musikinspelningsutrustning, men inte till moppen den betalade jag helt själv.

En kompis klarade t o m att betala egen bostad på extrajobb från han var 16 då han flyttade hemifrån för föräldrarna var skit. Han har lärt upp sina barn bra trots mycket dåliga gener från mamman som lämnade dem då de var små.
Citera
2026-06-11, 00:50
Medlem
Jag har ett gäng ungar tätt som håller på att lämna boet nu. Om ett par år är det helt tomt. Av olika anledningar är jag nu själv med allt vad det innebär när det gäller deras försörjning. Det är blandat omyndigt och myndigt, men mestadels gymnasieålder.

Jag har ju redan börjat märka av minskade kostnader på pappret, men i realiteten så märks det inte så mycket. Bland ungarna finns det både timanställningar, csnlån och extrajobb som omyndig. Min inkomst tillåter att de får sina studiestöd också, men de skall sköta vissa inköp själva. Det gör dom i form av kläder och bensin (jag skjuter till en viss summa). Och spara pengar. Så vad gäller kläder och nöjen betalar jag inte mycket utan det är mat, försäkringar, ett par mobiler och lite bensin som är de poster som påverkas.

Om några år när alla lämnat räknar jag med minst +10-12k i månaden. Förutsatt att jag bor kvar där jag bor nu. Flyttar jag så blir det till mindre och billigare.

Främst kommer jag kunna börja spara ordentligt, det finns inte utrymme till just nu pga vissa omständigheter. Och jag kommer kunna hjälpa de med diverse om något skulle behövas.
Citera
2026-06-11, 01:37
Medlem
Bra, att du redan nu har funderingar. Jag lever livet 2.0 med utflugna vuxna barn sedan mer än tio år tillbaks.

Såklart utgifterna minskar när barna flyger ut. Det kommer en tid när dina inkomster minskar, se till att inte ha så mycket utgifter då.
Citera
2026-06-11, 05:29
Medlem
Har inte så stor koll på exakta siffror i hushållsbudgeten men jag kan säga att både jag och frugan har gått ner i arbetstid bägge två sedan barnen flyttade hemifrån.

Så nog tusan behöver vi inte lika mycket pengar längre.

I vårt fall så prioriterar vi mer fritid. Om vi bägge hade fortsatt att jobba heltid hade det blivit bra mycket mer över till konsumtion och nöjen men som sagt vi drog ner på arbetstid istället.

Håll ut bara och se till att inte dra på er för mycket onödiga fasta utgifter så kommer ni märka av en markant högre levnadsstandard när ungarna lämnar boet.
Citera
2026-06-11, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Jag har ensam försörjt två barn mellan 7-19 år (utan underhållsstöd av orsaker jag inte vill gå in på) och skulle säga att skillnaden är enorm. Inte främst i kronor utan att slippa leva under konstant ekonomisk press.

Det borde ju vara det normala att kvinnan inte ska kunna lura till sig underhållsstöd. - Jag gissar att du inte är en man utifrån ditt tänk om vad som är normalt och rimligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in