2026-06-11, 18:43
Medlem
Månadslön på 69- 77 tusen men du saknar grundläggande kunskap och analytisk förmåga att klura ut hur mycket dina barn kostar vilket ett normalbegåvat högstadiebarn på 13 år förväntas klara av? Vad jobbar du med? Du kan ju fråga dina barn om du är så blåst.

Snarare att inkomsten ligger på 6900-7700kr i månaden i aktivitetsstöd beroende på hur många vardagar det är i månaden.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-06-11 kl. 18:46.
Citera
2026-06-11, 19:03
Medlem
humlaos avatar
Vill bara flika in med en sak. Jag fick inte mycket under tiden jag bodde hemma utöver min månadspeng, och senare kontroll över barnbidraget/studiebidraget. Jag åt väldigt lite. Jobbade dock aldrig.

Som vuxen blev jag sjuk. Jag kunde inte jobba och sjukpenningen räckte inte pga mediciner, inläggningar etc. Privata behandlingar.
Min pappa ryckte in (ej tillsammans med min mamma. De gjorde slut när jag var bebis) och betalade massor. ”Man slutar aldrig vara förälder”. Vad jag menar är att det också beror på hur frisk du och dina barn är. Även om man räknar med att barnen blir självständiga så kan saker hända. Även om man inte är skyldig att hjälpa så gör man nog det?
Citera
2026-06-11, 19:46
Medlem
5000 i månaden per barn ungefär, de flesta har nog gjort vinst på att köpa ett större boende för 20 år sen, blir nog plus i slutändan ekonomiskt ändå, åtminstone i storstäder.
Citera
2026-06-11, 22:43
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overfierad
Jag sitter och grovplanerar min framtida ekonomiska situation och försöker skaffa mig en uppfattning om hur jag ska lägga upp den ekonomiska planen fram till dess att jag pensionerar mig. Går man efter riktåldern har jag mer än 20 år kvar till pension men jag tror inte att jag kommer hålla så länge, så jag skapar ett par olika scenarier för vad som skulle innehålla ett drägligt leverne med pension innan 68.

Den springande punkten är att jag för mitt liv inte kan komma på vad ett barn genererar för månadskostnad som jag skulle kunna räkna hem som en ekonomisk behållning när jag inte längre har några under mitt tak.

Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?

En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
Nja, inte 4-8kkr per unge, inte en chans. När exfrun lämnade fick jag typ 7000 extra över i månaden, hon betalade inte en spänn i underhåll och inget via F-kassa heller, när de tre barnen flyttade blev det lika mycket till över, så jag sjulle säga 2-3kkr per unge, max
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in