Citat:
Ursprungligen postat av
Overfierad
Jag sitter och grovplanerar min framtida ekonomiska situation och försöker skaffa mig en uppfattning om hur jag ska lägga upp den ekonomiska planen fram till dess att jag pensionerar mig. Går man efter riktåldern har jag mer än 20 år kvar till pension men jag tror inte att jag kommer hålla så länge, så jag skapar ett par olika scenarier för vad som skulle innehålla ett drägligt leverne med pension innan 68.
Den springande punkten är att jag för mitt liv inte kan komma på vad ett barn genererar för månadskostnad som jag skulle kunna räkna hem som en ekonomisk behållning när jag inte längre har några under mitt tak.
Ni som har barn, vad kostar de per månad? Ni som har utflugna barn, märker ni av att ni får behålla en större del av pengarna, och i så fall i runda slängar hur mycket?
En snabb sökning ger 4000-8000 per månad, och visst det är aktiviteter, kläder och bortklemande slöseri i vissa fall men jag har svårt att känna igen mig i siffrorna. Vad säger ni andra föräldrar?
Nja, inte 4-8kkr per unge, inte en chans. När exfrun lämnade fick jag typ 7000 extra över i månaden, hon betalade inte en spänn i underhåll och inget via F-kassa heller, när de tre barnen flyttade blev det lika mycket till över, så jag sjulle säga 2-3kkr per unge, max