2026-06-11, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Hur många vitingar har du sett spela basket på hög nivå?

Larry Bird-boll?
Citera
2026-06-11, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harryb
Lite lustigt att ni frågar. Men förra veckan höll jag på att rensa lite lådor i källaren och hittade gamla skolkatalogen, som jag kollade i.

I den där jag går i 9an, det vill säga 2004. Då är där en kille som har en tröja på sig där det står.

"Bevara Negerbollen"

Så skulle gissa på att det var runt millennieskiftet, som ni sa.

En nostalgiker den där killen. Han hade känt att vindarna vänt.
Citera
2026-06-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Jag säger negerboll fortfarande.

https://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw

Tack för att du postade den! Härlig sång och tack vare det upptäckte jag Eriks andra låtar som också är bra. Skön kille även om han liksom jag lär vara gubbe idag 😃
Citera
2026-06-11, 08:32
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Kring år 2015 kunde jag märka att mina barn tyckte jag "pappa" var generande och provocerande när jag sa negerboll. Som ju barnen tillverkade då och då hemma. 2005 är jag rätt säker på att ingen brydde sig.

2012 var debatten om Tintin var rasistisk och Tintin i Kongo rensades ut från bibliotek. Det nailar nog årtalet ganska bra, då tog woke över i Sverige under 10 år.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 08:59.
Citera
2026-06-11, 08:49
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?

Det offentliga Sverige tog avstånd från begreppet negerboll redan under den första halvan av 1980-talet. Konditorier och kokböcker slutade använda begreppet ungefär vid den tidpunkten.
Citera
2026-06-11, 08:49
Medlem
Kalaskula544s avatar
Är du en svart rappare så får du säga det.
Citera
2026-06-11, 08:58
Medlem
-Nederbird-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kring år 2015 kunde jag märka att mina barn tyckte jag "pappa" var generande och provocerande när han sa negerboll. Som ju barnen gjorde då och då hemma. 2005 är jag rätt säker på att ingen brydde sig.

2012 var debatten om Tintin var rasistisk och Tintin i Kongo rensades ut från bibliotek. Det nailar nog årtalet ganska bra, då tog woke över i Sverige under 10 år.

Japp, runt decennieskiftet 09-10 tror jag också. Nu är ju neger som ord oavsett sammanhang helt förbjudet i media. Tänker på Björn Gustafsson-sketchen "Den fördomsfria killen" där ordet neger används. Nog det sista i mainstreammedia.
Citera
2026-06-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Jag är själv vit men hade slagit något på käften direkt om de kallade mig eller min familj det ordet. Jag skiter i om personen är svart eller vit.

Min urfader/urmoder kommer från Afrika så det är där det sitter för mig. En tusenårig linje av stolthet.

Ah jo, de skulle du säkerligen...

"-tjabba, en sojabakelse å en kaffe latte grab n' go tack"
Citera
2026-06-11, 09:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Japp, runt decennieskiftet 09-10 tror jag också. Nu är ju neger som ord oavsett sammanhang helt förbjudet i media. Tänker på Björn Gustafsson-sketchen "Den fördomsfria killen" där ordet neger används. Nog det sista i mainstreammedia.
Det var samtidigt om alla som klädde ut sig till zigenare eller färgade för en fest hängdes ut, 300 tiggare ftog över en öde tomt mitt i Malmö och levde rövare där och Josefsson gjorde ett reportage över sophögarna, en journalist som publicerade en skämtbild med en tiggare som höll i en Coca Cola med bildtexten "Rom och Cola" bannades.

Det var det underförstådda mentala förbudet att tänka tanken "tiggare, invandrare, är inte som svenskar" som ledde till tiggarinvasionen och flyktinginvasionen. Själva tanken att Sverige och svenskar fanns hade blivit övergivet av de högljudda vänsterelementen som skrek "rasism" åt Tintin i Kongo.

Så från Negerbolls-ord-förbud till ett förstört land kan man säga. Visar att förbudsmänniskor, som är icke-toleranta, kan förstöra samhällen. Som någon klok skrev på 1800-talet, de som börjar bränna böcker slutar med att bränna människor.

Det är ett ICKEtolerant land som förbjuder ord i toleransens namn. Vanliga fungerande samhällen behöver inte hålla på med tankeförbud.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 09:07.
Citera
2026-06-11, 09:06
Medlem
På den tiden man sa negerbollar var neger inte ett nedsättande ord utan helt enkelt en synonym till svart som beteckning på en mörkhyad afrikan. Sen hittade någon på att neger och nigger var samma ord, vilket det inte är, och sen fick man inte säga negerboll längre.
Citera
2026-06-11, 09:09
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
På den tiden man sa negerbollar var neger inte ett nedsättande ord utan helt enkelt en synonym till svart som beteckning på en mörkhyad afrikan. Sen hittade någon på att neger och nigger var samma ord, vilket det inte är, och sen fick man inte säga negerboll längre.
Jag kan hålla med om att varianten "Nigger balls" inte känns riktigt fräsch.

Självklart var "neger" en helt vanlig beteckning på färgade som bor i Afrika ändra fram på 1980-talet, och både Tintin och Astrid Lindgren kunde använda det helt vanliga ordet. Finns länder som heter Niger och Nigeria och "svart" på spanska heter Negra. Inte något konstigt ord.

Det är förbjudet med ordet "neger" i rubriken till en FS-tråd och den tas ner. Så långt har indoktrineringen gått. Kanske ryker den här tråden.

Jag tänker alltid på den fantastiska sketchen i Life of Brian (Monty Python) när det var dödsstraff på ordet Jehova och den präst John Cleese som ska utfärda domen tyvärr måste säga ordet Jehova.
https://www.youtube.com/watch?v=SYkbqzWVHZI
Kvinnor får inte delta i steningen så alla kvinnor bär lösskägg för att få kasta sten. Who threw that rock? She did! She did! HE did! Cleese var anti-woke hela 70-talet. Nästan ingen annan som då kunde förutse vilken sörja det skulle bli 30 år senare.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 09:21.
Citera
2026-06-11, 09:11
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?

Ett av mina första sommarjobb i slutet av 90-talet var på ett café och då var det inte ok att säga negerboll. Dock så kom det en och annan gamling och frågade efter just detta med ett hånflin. Det var alltid gubbar som gjorde detta och de kallade också kaffe för ”balja med lut” osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in