2026-06-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag kan hålla med om att varianten "Nigger balls" inte känns riktigt fräsch.

Självklart var "neger" en helt vanlig beteckning på färgade som bor i Afrika ändra fram på 1980-talet, och både Tintin och Astrid Lindgren kunde använda det helt vanliga ordet. Finns länder som heter Niger och Nigeria och "svart" på spanska heter Negra. Inte något konstigt ord.

Det är förbjudet med ordet "neger" i rubriken till en FS-tråd och den tas ner. Så långt har indoktrineringen gått.

Knausgård använde neger i sina böcker även in på 2010-talet, men som norrman kanske han var lite efter. Men nu skriver man ju till och med om gamla böcker vid nytryck och det gäller även för stackars rasistiska Astrid Lindgren. Jag tänker fortfarande att neger är ett neutralt ord men jag vill inte utsätta mig för den ignoranta omgivningens reaktioner och har därför slutat använda ordet annat än i mindre grupper, typ släktkalas och liknande.
Citera
2026-06-11, 09:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Ett av mina första sommarjobb i slutet av 90-talet var på ett café och då var det inte ok att säga negerboll. Dock så kom det en och annan gamling och frågade efter just detta med ett hånflin. Det var alltid gubbar som gjorde detta och de kallade också kaffe för ”balja med lut” osv.
Det är äldre män som upprätthåller den gamla moralen i samhällen genom personligt mod, medans barn och kvinnor är de första att anpassa sig efter indoktrinering från maktens potentater.
Citera
2026-06-11, 09:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Nej, de som blir mest kränkta blir nog det som proxy för andra.

Sedan kan jag notera att det i Göteborg finns en pizzeria som heter “svennepizzan” som verkar ha klarat sig från alla anmälningar. Dubbla måttstockar, tänk om något startat en pizzeria som hette “blattepizzan” (tänker att de är motsatsord, de brukar i alla fall användas så). Men de som blivit mest kränkta av den senare är nog batiktanterna i Majorna eller på Söder.

Fast ”svenne” är absolut inte lika nedsättande som ”neger”. En svenne är nån som har villa, Volvo och vovve. Är det kränkande?
Citera
2026-06-11, 09:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är äldre män som upprätthåller den gamla moralen i samhällen genom personligt mod, medans barn och kvinnor är de första att anpassa sig efter indoktrinering från maktens potentater.

Så är det absolut. Sen är inte alltid den gamla moralen nåt att hålla fast i.
Citera
2026-06-11, 09:26
Medlem
Det får man säga.
Citera
2026-06-11, 09:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Så är det absolut. Sen är inte alltid den gamla moralen nåt att hålla fast i.
Jo, fast det finns ju inte någon analys av kvinnor och barn om det är bra eller dåligt att sluta säga ett ord. De bara gör det, räcker med ett dekret, officiellt eller underförstått.

Jag utmanar någon att länka en artikel där en neger påstår sig inte gilla ordet neger. Det är alltid vita unga som har åsikten. Vilken jag ironiskt skulle räkna som appropriering eller nedlåtande. Vi låter ju inte några negrer bestämma vilka ord som vita använder om vita.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 09:30.
Citera
2026-06-11, 09:27
Medlem
Baalzamons avatar
EU-byråkraterna borde ha synpunkter för det är inte nog mycket neger i de bollarna
Citera
2026-06-11, 09:30
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Tänker även på polismorden i Malexander 1999. Då var det ju väldigt populärt att inte vara nazist. Sedan hade väl även Delicatobollen™ etablerats genom djurrättsrörelsen på 90-talet?

Vad har delicatobollen att göra med djurrättsrörelsen?
Citera
2026-06-11, 09:33
Medlem
Benny98s avatar
Citat:
Jo, fast det finns ju inte någon analys av kvinnor och barn om det är bra eller dåligt att sluta säga ett ord. De bara gör det, räcker med ett dekret, officiellt eller underförstått.

Jag utmanar någon att länka en artikel där en neger påstår sig inte gilla ordet neger. Det är alltid vita unga som har åsikten. Vilken jag ironiskt skulle räkna som appropriering eller nedlåtande. Vi låter ju inte några negrer bestämma vilka ord som används vita använder om vita.

Förändringar av språket är en ganska ointressant fråga. Vi skulle inte förstå vad två svenskar från 1500-talet pratar om med varandra. Språket förändras oerhört fort. Ofta använder nästa generation andra uttryck än man själv använde.
Citera
2026-06-11, 09:33
Medlem
Tror också det var nånstans slutet 80/början 90 som det började bli en "grej" av det. Alla minns väl Sunes Sommar (1993) där pappa Rudolf nästan råkar säga negerboll (https://www.youtube.com/watch?v=h0JolqmmMk0)

Jag minns fortfarande att det runt 2000 pågick en del diskussioner med det klassiska argumentet "varför får man säga VITlök men inte NEGERboll" Men redan då var det främst rasister och edgy-barn som tyckte att det var värt att kämpa för av någon anledning.
Citera
2026-06-11, 09:35
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Jag utmanar någon att länka en artikel där en neger påstår sig inte gilla ordet neger. Det är alltid vita unga som har åsikten. Vilken jag ironiskt skulle räkna som appropriering eller nedlåtande. Vi låter ju inte några negrer bestämma vilka ord som vita använder om vita.

Jag känner flera mörkhyade som skulle bli ledsna och arga om de blev kallade för neger. För mig räcker det för att tänka på var, när och hur jag använder ordet.
Citera
2026-06-11, 09:40
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag känner flera mörkhyade som skulle bli ledsna och arga om de blev kallade för neger. För mig räcker det för att tänka på var, när och hur jag använder ordet.
Så vad vill de kalla sig? Alla negrer som du känner och diskuterar neger-ordet med.

Det går ju inte att komma undan verkligheten, att alla som syns i film TV media är vita människor. Så jag ser mig inte som "vit" när jag ser mig i spegeln, jag ser bara "en man". Men en kines eller neger i Sverige ser något i spegeln som skiljer sig från "det vanliga" och vad ser han och vad kallar han det?
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-11 kl. 09:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in