Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det
Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem höll upp en negerboll och frågade ”What do you call these in Sweden?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY
Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Någonstans i mitten av 80-talet började det lobbas rejält för ett "namnbyte" vilket hade mycket med SD:s ursprung Bevara Sverige Svenskt och allt som hände inom den. Ultima Thule vågen och allt med vikingarock och hur den förändrade vitmaktscenen är inte heller att förneka.
Skulle säga att man omkring 90 hajade till om någon använde ordet, exemplet Sunes sommar är nog bra och visar väl lite på att det redan 93 var idiotförklaring på den som använde ordet. Vore det inte för ditt exempel hade jag sagt 95 som sista år även om det säkert förekommit eftersläpning i småorter ute på landsbygd där få vid den tidpunkten ens hade sett en "neger" i verkliga livet.
Ska inte som AKB påstå att lantisar är dummare än Stockholmare men det var nog mest i städerna det satsades på kampanjer och det är väl därför olika samtida debatter ofta framstod som bildad stadsbo vs. Hans-Fredrik Ohlsson, Brunflo.