2026-06-10, 17:46
Medlem
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: https://youtu.be/zrRvHkZLNtY?is=qI5AVG2t5KB4Pnpi

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Senast redigerad av Bonnker 2026-06-10 kl. 17:51.
Citera
2026-06-10, 17:51
Medlem
Jag råkade fråga efter det en gång på ett fik. När jag var väldigt ung.
Direkt fick jag en massa skratt och en reaktion
Typ att "Du får kalla det vad du vill". Men det var inte okej redan då.

Detta är länge sen,
Skulle gissa att det är 30 år sen på fiket
Det kan vara 40 år sen det uppmärksammades, typ 80-talet
Citera
2026-06-10, 17:54
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
De enda som bryr sig är vänstern, inte ens negern bryr sig vad folk kallar det.
Jag är själv negress och fattar varför inte hur man kan bli sur?
Citera
2026-06-10, 18:00
Medlem
I slutet av 80-talet början av 90-talet skulle jag gissa att de började bli mindre okej. Jag tror också att själva ordet neger i andra sammanhang började bli sett som ett nedsättande ord lite tidigare. Har dock inga källor som stödjer detta
Citera
2026-06-10, 18:00
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Jag är själv vit men hade slagit något på käften direkt om de kallade mig eller min familj det ordet. Jag skiter i om personen är svart eller vit.

Min urfader/urmoder kommer från Afrika så det är där det sitter för mig. En tusenårig linje av stolthet.
Citera
2026-06-10, 18:02
Medlem
DyslexiKungens avatar
Jag säger negerboll fortfarande.

https://www.youtube.com/watch?v=qdVp5i6wsOw
Citera
2026-06-10, 18:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Jag råkade fråga efter det en gång på ett fik. När jag var väldigt ung.
Direkt fick jag en massa skratt och en reaktion
Typ att "Du får kalla det vad du vill". Men det var inte okej redan då.

Detta är länge sen,
Skulle gissa att det är 30 år sen på fiket
Det kan vara 40 år sen det uppmärksammades, typ 80-talet

Har lite andra minnen. Känner att kanske runt 2005 bytte man namn. Tror man sa negerboll genom hela 90-talet. Runt 2000 började caféer ändra namnet och det var inte helt klart från början att den skulle heta chokladboll. Men i folkmun var det fortfarande OK att säga negerboll. Beroende på så kanske fram till så sent som 2010. Men därefter var det dödsstraff att yttra ordet negerboll. Så det tog kanske 10 år att namnet formellt ändrades på caféer och i recept till att alla sa chokladboll.
Citera
2026-06-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem höll upp en negerboll och frågade ”What do you call these in Sweden?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?

Någonstans i mitten av 80-talet började det lobbas rejält för ett "namnbyte" vilket hade mycket med SD:s ursprung Bevara Sverige Svenskt och allt som hände inom den. Ultima Thule vågen och allt med vikingarock och hur den förändrade vitmaktscenen är inte heller att förneka.

Skulle säga att man omkring 90 hajade till om någon använde ordet, exemplet Sunes sommar är nog bra och visar väl lite på att det redan 93 var idiotförklaring på den som använde ordet. Vore det inte för ditt exempel hade jag sagt 95 som sista år även om det säkert förekommit eftersläpning i småorter ute på landsbygd där få vid den tidpunkten ens hade sett en "neger" i verkliga livet.

Ska inte som AKB påstå att lantisar är dummare än Stockholmare men det var nog mest i städerna det satsades på kampanjer och det är väl därför olika samtida debatter ofta framstod som bildad stadsbo vs. Hans-Fredrik Ohlsson, Brunflo.
Citera
2026-06-10, 18:04
Medlem
TheJesuits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014

Nej, de som blir mest kränkta blir nog det som proxy för andra.

Sedan kan jag notera att det i Göteborg finns en pizzeria som heter “svennepizzan” som verkar ha klarat sig från alla anmälningar. Dubbla måttstockar, tänk om något startat en pizzeria som hette “blattepizzan” (tänker att de är motsatsord, de brukar i alla fall användas så). Men de som blivit mest kränkta av den senare är nog batiktanterna i Majorna eller på Söder.
Citera
2026-06-10, 18:04
Medlem
gregersnegrers avatar
Jag är vit nazist men om någon skulle kalla mig för negerboll skulle jag fan hugga av huvudet av denne, Sudanese-style!

Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Jag är själv vit men hade slagit något på käften direkt om de kallade mig eller min familj det ordet. Jag skiter i om personen är svart eller vit.

Min urfader/urmoder kommer från Afrika så det är där det sitter för mig. En tusenårig linje av stolthet.
Citera
2026-06-10, 18:05
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus

Om din urmoder kommer från Afrika, varför tycker du de som kommer därifrån, är så hemska att man inte får benämna dem. Ser du dem som lägre stående.
Citera
2026-06-10, 18:06
Medlem
Jag säger vad jag vill. Kallar en kompis från Afrika för brunost. Han bryr sig inte ett dugg.

Vem är det som bestämmer vad som är rätt eller fel? Jag skulle hemskt gärna veta varför det har blivit så.

Vem hittade på ordet "hen"? Rent vansinne som gör att hela världen skrattar åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in