Citat:
Ursprungligen postat av
Perfecthairline
Frågan gällde om pengarna är låsta i huset vilket de inte är, att du får betala ränta på att utöka lånet är något annat.
Pengarna är låsta i huset. Att ta lån är inte samma sak som att sälja tillgångar.
Citat:
Jag redogjorde i ett tidigare inlägg vilka skydd man har som anställd vid arbetslöshet och sjukdom och de är omfattande, det ska mycket till innan du står på gatan. Absolut att det finns hus som går till utmätning men det är knappast ett stort problem.
Men ändå så hävdar du att det är samma sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ett problem här är mer att du och en del andra inte förstår begrepp som pengar och nettotillgångar.
Jag har ju förklarat för dig att nettoförmögenhet (som det heter) är tillgångar minus skulder. Så att du hävdar att jag inte skulle begripa begreppet tyder ju på att allt inte står rätt till i hjärnkontoret.
Nettoförmögenheten är i sammanhanget oväsentligt. Att hänvisa till nettoförmögenhet som argument för att ta lån är det samma som att sälja tillgångar
är som att hävda att du tränar för att du äter mindre och sedan hänvisa till kalorier-in-kalorier-ut modellen.
Hursomhelst, så låt oss gå igenom det här igen.
[Nettoförmögenhet] = [tillgångar] - [skulder]
När du säljer ett visst fondinnehav så byter du ut en viss sorts tillgång (värdepapper) mot en annan tillgång (kapital).
När du utökar bolånet så ökar dina skulder för att få kapital.
Så även om nettoförmögenheten är den samma, så är situationen annorlunda; lånet ska betalas tillbaka med ränta; och dina möjligheter att belåna dig påverkas av regeringen så väl som banken.
Citat:
Här börjar du nu knorra om att jag måste betala ränta. Ja, och hade jag tagit av mitt likvida sparande hade jag förlorat ränteintäkter. Och efter skatt är dessa ganska lika.
Du behöver även betala tillbaka lånet.
Men det spelar ingen roll för att "ta lån" och att "sälja tillgångar" är två helt olika saker.
Citat:
Det banken kan göra är att uppmana dig att sälja bostaden via mäklare. (Det är nämligen det bästa för dig).
Klart de kan, men ändå så finns ett alltid antal objekt ute på exekutiv auktion.
Citat:
Om du inte gör det väntar dom några månader för att se om du kan börja betala. Om inte, är det enda dom kan göra att gå till kronofogden och begära indrivning, av skulden. Om då kfm väljer att sälja bostaden så får då banken sin fordran efter det.
Precis. Detta är konsekvensen av en lån du inte har råd med. Detta gäller inte tillgångar.
Citat:
Du vill fortfarande ha dubbelbeskattning.
Som förklarat för dig 3 gånger nu så är inte räntan på ett lån en skatt (eller vad du nu har inbillat dig).
Citat:
Vad du tycker är helt irrelevant för vad andra känner i kroppen.
Samma sak gäller Flanders. Skillnaden var att han gjorde ett universellt påstående, att alla unga Stockholmare drömmer om att bo i innerstaden. Jag behöver bara hitta ett motexempel för att ha rätt, Flanders behöver c.a. 1 miljon exempel för att bevisa hans egen tes.