2026-06-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Pengarna är låsta i boendet, sedan att du kan gå till banken utöka bolånet (d.v.s. belåna dig med boendet som säkerhet) är något helt annat.

Sedan är det en kostnad, oavsett hur du vrider och vänder på det.
Om du kan utöka ditt bolån med ditt boende som pant så är pengarna uppenbarligen inte låsta i boendet.
Citera
2026-06-10, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
https://www.sverigesradio.se/artikel/tomma-bostadsratter-skanks-bort-gratis-i-hallefors

Här står flera bostadsrätter tomma – skänks bort gratis

Fem stycken skänks bort gratis.

Det kan inte stämma då allt enligt wallincus är övervärderat med minst 30% och vi har bostadsbrist.
Citera
2026-06-10, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det finns ingen som frivilligt betalar 16 miljoner för det där. Det är solklart vad det handlar om. Folk sitter fast i Stockholm med sina välbetalda låtsasjobb och har ingen kompetens så någon annan arbetsgivare vill köpa. Någon annan förklaring finns inte för detta beteende.

Jo förklaringen är att folk inte delar DINA preferenser. Något som är oerhört svårt för många i tråden att ta in.

Visst, för samma pengar med 10 min längre pendling kan du köpa 300 kvm med milsvid sjöutsikt och stor pool i tex Hässelby. Men skillnaden är att på Brommaadressen får du Sveriges bästa skolor och får växa upp med landets elit.

I Hässelby har du allt stök runt husknuten.
Citera
2026-06-10, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag trodde i min enfald att du kanske hade kommit till sans. Tyvärr hade jag fel. Du är sanslöst märklig och i bästa fall kan man ju tro att du driver med allt och alla i denna tråd. I sämsta fall... ja herregud.
Jag tror bestämt jag sade "case closed", du får gärna hålla din mentala gymnastik för dig själv istället för att besvara

Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Då räknar vi på det.

Om vi antar att du redan ligger under 70% belåningsgrad (så amorteringskravet inte påverkas) blir jämförelsen ganska enkel:
Alternativ A: Utöka bolånet med 100 000 kr
Du har 100 000 kr mer i skuld.
Alternativ B: Spara ihop 100 000 kr och låt bolånet vara oförändrat
Du har 100 000 kr på sparkonto.
Den ekonomiska skillnaden per år är i princip:
Bolåneränta efter ränteavdrag – sparränta efter skatt
Just nu ligger många rörliga bolån kring 2,6–3,0 % och bra sparkonton kring 2,1–2,5 %.
Om vi räknar med:
Bolåneränta: 2,8 %
Ränteavdrag: 30 %
Sparkonto: 2,4 %
Kapitalskatt på sparränta: 30 %
Då blir:
Bolånekostnad efter avdrag: 2,8 % × 0,7 = 1,96 %
Sparränta efter skatt: 2,4 % × 0,7 = 1,68 %
Skillnaden blir:
1,96 % − 1,68 % = 0,28 %
På 100 000 kr:
100 000 × 0,28 % = 280 kr per år
eller cirka 23 kr per månad.
Funkar mao alldeles utmärkt att utöka bolånet om man behöver få loss kapital.
Detta kan vara det sorgligaste inlägget härinne som samtidigt fungerar som ett perfekt exempel på hur dålig förståelse för ekonomi folk har.
Du ser ingen skillnad på att ta ett lån och använda dina egna pengar, det är verkligen ny nivå på dumheter och förklarar till stor del varför ni ser amortering som ett sparande.

Perfekt plan by the way ifall du blir arbetslös eller svårt sjuk, bara till att låna pengar. Det finns ju inga hinder mot att göra det, eller hur?
Senast redigerad av Wallincus 2026-06-10 kl. 18:38.
Citera
2026-06-10, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Du får ingen vetting bostad för 500,000. Förklaringen, som Wallincus var inne på, är billiga lån.

Medianen för vad folk har på sina ISK konton är runt 70,000 kr, och då har inte alla svenskar ett ISK konto.

https://www.opti.se/langsiktigt-sparande

Finns det individer som har sparat ihop en halv- eller en hel miljon? Definitivt, men det är en klar minoritet.

Medianlönen i Sverige är 38,400 kr vilket ger c.a. 30,000 efter skatt, kom ihåg att medianen dras upp av seniorer; så unga har lägre löner.

3% ränta på 3,000,000 ger en räntekostnad på 7,500 kr per månad och en amorteringskostnad på 5,000 kr. Bara det är 12,500, har du en bostadsrätt så har du givetvis en avgift, säg på 4,000 och driftkostnader på 1,000.

Bara där har du månadsutgifter på 17,500 kr. Leasar du bil så kan vi lätt lägga på 5,000 kr (för bil och bensin), och vi är uppe i 22,500, du har alltså 7,500 kvar som ska gå till mat, nöje, kläder.

Det blir inte mycket kvar för mediansvensson.

Men vad händer om räntan går upp till 5%? Jo då blir det 2,500 kr till mat, nöje, och kläder.

Det slår hårt mot ekonomin när folk tappar så mycket köpkraft.

Det är fascinerande att trots du blivit rättad så många gånger så låtsas du fortfarande om att ränteavdraget inte existerar.

”Det räknas inte för det får man nästa år” säger du då.

Men det är bara att begära skattejämkning vilket i runda slängar tar 2-3 minuter att göra så har man avdraget på kontot varje månad.

Uppenbart att du gör detta för att överdriva vad bostadskostnaden blir i din argumentation.
Citera
2026-06-10, 18:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vet inte om tekniska är det rätt ordet.

Finns ibland en poäng med att uttrycka sig lite ovanligt. Människor som har hamnat fel när det gäller förståelse tvingas tänka igenom och inser kanske att dom har fel någonstans.

Jag brukar t ex ibland tala om fordringar på bankinstitut istället för pengar. Och då går det inte skriva vilka stolligheter som helst.

I första fallet så bor jag bara kvar i min BR. I andra lär det vara försäkringsbolagets huvudvärk.

Det flesta säger Stockholm om såväl Danderyd Solna Lidingö mm.

I just detta fall har det varit så i säkert 30 år iaf.

Sedan har jag gamla kollegor som sålde huset och flyttade in till innerstaden när de var 60+.
Och jag vet en som efter pensioneringen sålde villan i en mellanstor stad och köpte en BR på Södermalm. Är inte tal om att han skulle till något arbete.

Vad är det de inte gör??

Nej. FI har haft ett eget kapitel om storstäder i sin årliga lånegenomgång. Och där framkommer att man i storstäderna har aningen högre lån. Men då priserna är mycket högre innebär det med nödvändighet att belåningsgraden är mycket låg.

Då handlar det väl om några förstagångsköpare som inte fått ihop något kapital än. Som köper en etta eller tvåa.

Du behöver tänka till lite. Köper du något för 10 MSEK och får låna 3 MSEK så måste du langa in 7 MSEK.
Men i Sundsvall räcker det med 500k i kontantinsats och så lånar du 2.5 MSEK.

Korrekt. Att man ”bara bor i innerstan för att man jobbar där” är ett extremt okunnigt uttalande.

Vet tonvis av människor som bor i innerstan som jobbar utanför tullarna. Flera än 50% av alla bekantas äldre föräldrar flyttade till innerstan och sålde villan lagom till pensionen. De njuter av de vackra sekelskiftshusen, alla restauranger, att ha precis alla bekvämligheter du kan tänka dig på gångavstånd till porten.

Varenda ung Sthlmare drömmer primärt om innerstan till sin första bostad. Har inget med jobb att göra utan handlar om krypavstånd till allt kul i livet.

Hade själv många bekanta i min ungdom som jobbade i förorten de bodde i men ändå flyttade till innerstan för att sen pendla tillbaka till jobbet i sin gamla förort.

När man blir äldre kan det bli olustigt att köra bil och då blir förorten snabbt ett fängelse.
Citera
2026-06-10, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Det kan inte stämma då allt enligt wallincus är övervärderat med minst 30% och vi har bostadsbrist.
Boverket säger att vi har bostadsbrist:
"– Att fler kommuner ser balans är positivt, men det betyder inte att bostadsproblemen är lösta. Vi ser både vakanser och överskott i vissa delar av beståndet, samtidigt som det saknas prisrimliga och tillgängliga bostäder, säger Marie Sand, projektledare för Bostadsmarknadsenkäten på Boverket."

Men vad vet dem egentligen. Inte så att de kan något om bostäder

Övervärderingen har bevisats här i tråden ett tiotal gånger nu, med samma förutsägbara resultatet att ni som tror motsatsen stoppar fingrarna i öronen och vägrar inse fakta.
Jag är imponerad över hur ni verkligen vägrar låta fakta stå i vägen för era åsikter, det är beundransvärt hur man kan bli motbevisad så grovt men ändå stå upp för sin åsikt.
Citera
2026-06-10, 19:08
Avslutad
Boverket hävdar att det är bostadsbrist.

Samma boverket började redan för över 10 år sen skylla bostadsbristen helt på hyresregleringen.

https://www.sverigesradio.se/artikel/5702958

Prisreglering skapar ALLTID brist. Det har också drivit upp priserna på ägt bestånd. I nästan alla svenska städer utom Sthlm är det +50% hyresrätter. I Stockholm knappt 40%. Hade alla dessa gjorts tillgängliga på en öppen marknad hade den kraftiga utbudsökningen lett till stora prisnedgångar på BR
Citera
2026-06-10, 19:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jo förklaringen är att folk inte delar DINA preferenser. Något som är oerhört svårt för många i tråden att ta in.

Visst, för samma pengar med 10 min längre pendling kan du köpa 300 kvm med milsvid sjöutsikt och stor pool i tex Hässelby. Men skillnaden är att på Brommaadressen får du Sveriges bästa skolor och får växa upp med landets elit.

I Hässelby har du allt stök runt husknuten.

Det ena utesluter inte det andra Anders.
Citera
2026-06-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders

Varenda ung Sthlmare drömmer primärt om innerstan till sin första bostad.
Jaha det tog ju inte lång tid att motbevisa
"I Sverige kan vi bland annat se följande:

-Den medelstora staden har befäst sin ställning sedan Covid-19: majoriteten av unga föredrar att bo i en stad med en befolkning under 100 000 invånare.
-Boende, arbete och studier är de främsta drivkrafterna när unga väljer var de vill bo
"

Inte direkt en nyhet heller:
"Trenden med att fler flyttar från Stockholm till andra kommuner än vad som flyttar in fortsätter. På vinnarsidan finns Göteborg, Malmö, universitetsstäder och flera av storstädernas kranskommuner – och en stad i Västerbotten"

Så med andra ord är det skitsnack du kommer med, ännu en gång. Eller så har Stockholm plötsligt tappat alla sina invånare

Tror nog bara det är du som drömmer om att bo med "Sveriges elit" (lol) mitt i centrala Stockholm i en övervärderad bostad.
Du får gärna tro att de pseudo-pensionärer som hade tur på bostadsmarknaden och köpte billiga bostäder och nu kan rulla den "vinsten" in i en central lägenhet är på något sätt Sveriges elit, det gör ju knappast någon annan illa om du väljer att omge dig med det sällskapet.
Senast redigerad av Wallincus 2026-06-10 kl. 20:59.
Citera
2026-06-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Jag tror bestämt jag sade "case closed", du får gärna hålla din mentala gymnastik för dig själv istället för att besvara

Detta kan vara det sorgligaste inlägget härinne som samtidigt fungerar som ett perfekt exempel på hur dålig förståelse för ekonomi folk har.
Du ser ingen skillnad på att ta ett lån och använda dina egna pengar, det är verkligen ny nivå på dumheter och förklarar till stor del varför ni ser amortering som ett sparande.

Perfekt plan by the way ifall du blir arbetslös eller svårt sjuk, bara till att låna pengar. Det finns ju inga hinder mot att göra det, eller hur?
Det sorgligaste är dina bristande kunskaper i ekonomi trots din master i ekonomi från handels, så länge som du inte förstår dig på tillgångar och skulder och balans-och resultatposter så slösar du allas tid härinne.
Citera
2026-06-10, 21:00
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Nu kan det visserligen gå fort i hockey. Men just nu ska marknaden prisa in en räntehöjning i höst samt vara 50-50 för en andra räntehöjning.

Svårt att se någon prisfest på bostadsmarknaden om det scenariot slår in. Men sålänge Ulvsunda står emot så spelar det iof ingen roll.

https://www.tv4.se/artikel/tt-260609-rantelaget1-ec6dcd63/hogre-kostnader-hotar-hushallen-i-host?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAc3J0YwZhcHBfaWQKNjYy ODU2ODM3OQABHtw0 RH2krLR4FncRrihUj1wLWCw9rauY5_ansXmYMn5iWdvDJPkx1h qxHwxm_aem_dwGk8qLffL68fUpvFtYaPw
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in