Jag tycker du kommer med svaga argument och att du inte lyckas bevisa din huvudpoäng.
Citat:
Ursprungligen postat av
AngryToni
Vi vet alla att Rosenberg bara kom topp 12 på VM 2025 tack vare Linns fiasko. Men även frånvaron av Svahn hjälpte henne inte att komma med i damstafetten för den första sträckan i kort klassisk stil, som hon åker bäst av alla. Jag är säker på att hon hade klarat den minst lika bra som Emma. Men Byström och gänget brydde sig inte, de föredrog som vanligt en deltagare från A-laget. Och det är bara ett exempel av många. I sprint är det möjligt, men definitivt inte i distanslopp, där svenskorna ofta inte ens kan fylla sin kvot! I Skandinaviska cupen dominerar norrmännen både dam- och herrklasserna, och svenskarna förlorar numera ofta även mot finländarna. Hälften av det legendariska dam-dreamteamet missar en tredjedel till hälften av världscuptävlingarna. Öppna resultatlistorna.
Jag tror inte att Rosenberg hade gjort det bättre än Ribom i VM-stafetten. Rosenberg blev ju förkyld efter U23-VM och missade världscuptävlingarna i Falun. Sedan åkte hon bara ett distanslopp innan VM, ett klassiskt distanslopp över 15 km i Bollnäs där hon bara blev femma, 1:25 efter Elin Henriksson som vann det loppet. Så Rosenbergs formläge var väldigt oklart inför VM. Så jag förstår att landslagsledningen inte vill chansa med henne i VM-stafetten och jag tycker det var ett rätt beslut också.
Hur många distanslopp i världscupen fyllde Sverige inte sin kvot? Inte så många (särskilt om man räknar bort de lopp där sjukdom uppstod precis innan loppen). Att en del svenska damerna väljer bort världscuptävlingar för att optimera uppladdning inför mästerskap, på vilket sätt är det relevant? Vad har detta med ditt argument om att A-lndslaget är stängt och att man misslyckats med få fram nya namn?
Vad gäller Skandinaviska cupen så har Norge en helt annan bredd och toppbredd och det får sitt genomslag i resultaten på Skandinaviska cupen. Jag ser inte att Sverige kan börja dominera i Skandinaviska cupen genom några enkla beslut av den svenska landslagsledningen
Citat:
Ursprungligen postat av
AngryToni
Norrmännen lade till och med ner alla sina reservlag, och det hindrade inte de nya norska åkarna från att slå inte bara de svenska reserverna utan även A-laget.
Ja, Norge lade ned sin övriga landslagsverksamhet men alla regionlag och privata lag fanns kvar och Norge har mycket hög träningskompetens runt om i Norge. Många av de "nya norskor" som har kommit fram är late-bloomers. Nora Sanness och Kristin Fosnäs till viss del medan Julie Drivenes, Karoline Simpson-Larsen och Karoline Grötting är definitivt det. Samtidigt så har man i Norge misslyckats när det gäller de stora juniortalangerna kliv in i senioråldern. Malin Hoelsveen valde bort längdskidor för att helt ut satsa på friidrott och Hanna Engesaeter Sørby har lagt av. Även juniorstärnor som Marie Helene Fossesholm och Marte Mehlum Johansen har lagt av.
Som sagt, Sverige har inte den bredd och toppbredd man har i Norge och vi har inte heller samma struktur med olika lag och teams och den utbredda träningskompetens som finns i Norge. Så inte så konstigt att Norge får fram ny starka namn och jag vet inte vad landslagsledningen kan göra åt detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
AngryToni
Okej, men de förlorade ändå mot nästan alla och slutade på 28:e och 29:e plats. Och det var den första tävlingen efter OS, då alla som deltagit i spelen fortfarande var trötta.
Varför utelämnar du att Elin Henriksson blev 19:e? Och jag undrar fortfarande vad detta har med det ursprungligen skrev om "reserven i det där landslaget" och hur det har något med det landslaget skulle vara en "stängd klubb" och att man inte alls har arbetat med återväxten.
Citat:
Ursprungligen postat av
AngryToni
Det första är en följd av det andra: om du inte gör några framsteg så är du inte intressant för utrustningstillverkarna.
Har du något som stödjer de svenska utmanarna skulle ha dåligt material?
Slutligen, varför har du med ett citat på ryska i ett av dina inlägg? Är det för att du är ryss eller rysstroll? Då förstår jag var du inte kan argumentera med logik.