2026-06-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Frågan är väl också om Pippis pappa fortfarande är negerkung?
Eller är han chokladkung?
Det där är intressant, men utanför trådens ämne. Jag kan dock inte låta bli att länka till denna artikel. Där Astrid Lindgren redan 1970 kommenterade det.
https://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung
Citera
2026-06-10, 20:11
Medlem
Redan på 80-talet så fanns det de som påpekade att "så heter det inte längre".

Majoriteten fortsatte nog säga det ändå, på den tiden, men användningen av ordet började minska redan då och har minskat gradvis sedan dess.

Efter första halvan av 90-talet började det ses som en lågstatusmarkering att fortfarande använda ordet.

Men det är nog skillnad på olika delar av Sverige. Louise Anderson Bodin från Grums var ju till synes omedveten om att Det Förbjudna Ordet var förbjudet så sent som 2015. (När vidret Adam Tensta såg till att hon fick sparken pga. den naiviteten.)
Citera
2026-06-10, 20:11
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Det märks att det är valår i år. Kommer detta vara en av SD:s största valfrågor? Återinför "negerbollen", och "ner med PK-etablissemanget"

"👌🏻"

Skulle inte förvåna mig med alla korkade förslag de kommit med hitintills!
Citera
2026-06-10, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spikerman
Det där är intressant, men utanför trådens ämne. Jag kan dock inte låta bli att länka till denna artikel. Där Astrid Lindgren redan 1970 kommenterade det.
https://www.svt.se/kultur/skulle-inte-varit-negerkung

Intressant. Det Astrid 1970 ångrade var alltså att den vite som anlände till ön blev en självklar kung över lokalbefolkningen. Att detta kunde ses som rasistiskt eller kolonialt.

Själva ordet hade dock inte blivit tabu än. Hon använder det ju gång på gång i sitt resonemang.

Så hon var påverkad av den tidens antiimperialistiska och antikoloniala idéer, inte av krig om språkbruk och ordval så som dagens wokevänster håller på.
Citera
2026-06-10, 20:18
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
De enda som bryr sig är vänstern, inte ens negern bryr sig vad folk kallar det.
Jag är själv negress och fattar varför inte hur man kan bli sur?
Det verkar vara många på Flashback som gillar detta alternativa namn på chokladboll. Det återkommer i tråd efter tråd. Får mig att tänka på vissa barn i 3-4 års åldern som gång på gång säger kiss o bajs gång på gång när de märker att många blir irriterade för att de säger det.
Citera
2026-06-10, 20:23
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigOrangeBunny
Ja det var ju lyckat av honom som vi vet (skippa bara N-ordet!)

Mitten av 00-talet? Kan tyvärr inte uttala mig om denna "konfektyr" (jag kallar den skämtsamt för "Gambiaskalle med mjäll", något jag fått från ett annat forum ) men besökte Danska Glassbaren i Båstad på somrarna som tonåring (på den här tiden) De hade ett tag Negerkyss på menyn. Som såklart fick ändras när en (svårt att tro va?) medelålders vit kvinna (säkert miljöpartist ) påpekade hur rasistiskt det var

OT men ca tio år senare fick man väl inte längre säga "Zigenare" (korvkiosken Gunthers Korv i Stockholm var tvungna att börja kalla sin "Zigenarkorv" för "Romsk korv"

Nej, det ändrades aldrig utan fanns kvar på menyn tills Danska Glassbaren stängdes permanent(2014).
Citera
2026-06-10, 20:29
Medlem
melikevampiress avatar
Varför måste ni säga det, fråga bara efter afrikansk boll när ni beställer på fik så kan ingen säga att ni säger fel.
Citera
2026-06-10, 20:29
Medlem
Jiiimboohs avatar
Jag kommer ihåg att många sa negerboll (vissa sa negerbulle i Skåne) på 90-talet, men att en del skruvade sig och menade att chokladboll kanske var lämpligare. Det var dock inte många som blev direkt arga.

En del källor får det att framstå som att caféer började ändra sina menyer först 2003 eftersom ett konditori i Sjöbo hamnade i blåsväder då, men jag vill hävda att de var sena att ändra sig bland företag, även om det nog var betydligt fler personer då jämfört med nu som fortfarande sa det gamla ordet. Det gjorde de även när de beställde på caféer och så, men det började ändra sig på allvar i vardagsspråket efter mediediskussionerna som var. Visst säger en del fortfarande negerboll privat, men kanske inte när man är ny på jobbet.
Citera
2026-06-10, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Hade velat se dig kalla någon du inte känner för ”brunost”, så får vi se om du fortfarande tycker att du ska få säga ”vad du vill” din lilla ynkrygg.

Projicering!

Jag tycker synd om dig.
Citera
2026-06-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Nej, det ändrades aldrig utan fanns kvar på menyn tills Danska Glassbaren stängdes permanent(2014).

Hmm, jag kanske kan krypa till korset och medge att jag var ute på cykeltur här Ägaren höll tydligen en hård linje och vägrade att ändra namnet japp

Citat:
Ända sedan 1958 har Danska glassbaren i Båstad sålt en glass som man kallar Negerkyss. Trots att ordet neger i stort sett försvunnit ur svenskt språkbruk och enligt Svenska akademiens ordlista betecknas som något nedsättande, har glassbaren ägare Björn Brückman behållit namnet. — Och det tänker jag göra oavsett vad folk säger, uppger han för tidningen samtidigt som han erkänner att det någon enstaka gång hänt att kunder kallat namnet för motbjudande.

Från en (låst) artikel i Helsingborgs Dagblad sommaren 2006: https://www.hd.se/bastad/rasistisk-glass-i-bastad/

Kanske var det mitt minne som var virrigt och fick för sig att den bytt namn (när det i själva verket var en ny glass som de släppte )

Citat:
Trots kritik och människor som känner sig kränkta vägrar Danska glassbaren i Båstad att byta namn på sin glassdessert "Negerkyss".

Istället lanserar man "Eskimåkyss" - samma glass fast med vit choklad.

- Nu får jag kanske inuiterna på mig också, säger ägaren Björn Brückmann.

https://www.expressen.se/mat-och-dryck/negerkyss-blir-eskimakyss/
Citera
2026-06-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Jag kommer ihåg att många sa negerboll (vissa sa negerbulle i Skåne) på 90-talet, men att en del skruvade sig och menade att chokladboll kanske var lämpligare. Det var dock inte många som blev direkt arga.

Ja, det är en bra beskrivning av hur det var även i Göteborg på 90-talet. Många hade slutat använda ordet men långt ifrån alla.

Det ansågs dock ofint/lite vulgärt att säga det.
Det blev mer och mer så att de som fortfarande använde det var samma kategori som även kryddade sitt språk med svordomar och könsord.
Samt en och annan pensionär som inte hängt med.

Det var dock inte som idag när de i USA i praktiken belagt ordet med religiöst tabu och det mer eller mindre anses förståeligt om en svart person dödar en vit som säger det.
Citera
2026-06-10, 20:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det verkar vara många på Flashback som gillar detta alternativa namn på chokladboll. Det återkommer i tråd efter tråd. Får mig att tänka på vissa barn i 3-4 års åldern som gång på gång säger kiss o bajs gång på gång när de märker att många blir irriterade för att de säger det.

Alternativa namn? Sluta löjla dig nu, en negerboll är en negerboll, det är väl snarare "chokladboll" som är ett alternativt namn...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in