2026-06-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det fick dock en extrem backlash även från PK folket. Centrum mot rasism fick lägga ner.

Vi måste vara ärliga åt båda hållen. De gick klart över gränsen. Och det var en navel-ludds-pillar-förening som levde på skattebidrag. Ingen, inte ens den inbitna anti-racisten, tyckte att detta var vettigt och bidrog till deras sak.

Det sjuka är varför denna förening kunde leva så länge med skattebidrag. Men skattebidragstagare lever på skattebidrag definitionsmässigt. Liksom så många.

Exakt. Lite väl bekväma övre medelklass-typer som vill vara PK, men inte orkar ta tag i äkta genuin rasism/hat utan hittar på sin egna definition av rasism. Samma sak var det väl med 88an (var den antisemitisk eller? )
Citera
2026-06-10, 19:38
Medlem
No-n-sences avatar
Sedan 1997 använder man inte frasen Negerboll. Istället använder man nästan uteslutande benämningen Basket, eller i vissa fall, Korgboll.
Citera
2026-06-10, 19:39
Medlem
Tycker mig minnas att sent 80tal var första gången jag hörde talas om det.
Citera
2026-06-10, 19:40
Medlem
Comitiums avatar
Det är fortfarande OK. Det heter negerboll.
Citera
2026-06-10, 19:43
Medlem
Fram till att barnen började skolan. Från ca år 2002. Då de lärde sig, och sin omgivning, att negerboll inte är ok. Jag har accepterat att säga chokladboll. Mest för att jag inte ids ta konflikter med alla PKpoliser i samhället. Man får välja sina strider (Har dock ingen aning om mörkhyade verkligen ser detta som ett problem eller ej)
Citera
2026-06-10, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag föddes i slutet på 70-talet och kallade under hela min uppväxt negerboll för negerboll. Det gjorde alla utan att någon hade synpunkter på det

Den första lilla brytpunkten var som jag minns det filmen Sunes sommar (1993?) när ett antal basketnegers kom in på en campingkiosk och en av dem pekade på en negerboll och frågade ”What do you call those?” Klipp: [url]https://youtu.be/zrRvHkZLNtY

Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Det är fortfarande okej
Citera
2026-06-10, 19:48
Medlem
Jag har inte något minne av att man någonsin sa så och häll på att smälla av när en person visade mig att det stod så i en Bonners receptbok i nittiotalets senare del. Kan inte ha varit som så att alla sa så utan att det ansågs minsta fel, på 80 och 90-talet för ingen sa så omkring mig. Sedan tänker jag att jag kan ha glömt de tillfällen de stått på fik och liknande för att jag som liten inte haft någpn association till det. Första gången jag hörde ungar upprepa ordet var i mobbningssammanhang när jag var 11 ungefär och en klasskamrat kallades det (han var från Korea så det gjorde det än mer tydligt som mobbning). Den enda rasism jag hörde innan dess var ord som svartskalle (bodde bland invandrare först). Faktiskt det första fula ord jag själv kallats var just jävla svartskalle av en invandrare och jag själv var kritvit i huvudet. Ledsen blev jag ändå och en ordentlig uppsträckning fick jag av min förälder som hörde det hela, om att jag aldrig någonsin skulle ta det i min egen mun när jag var i skolan.

Tycker påståendet om chokladbollen är en överdrift där man vill påstå att det var ett helt neutralt ord alla använde. Så var det verkligen inte.
Citera
2026-06-10, 19:52
Medlem
Frågan är väl också om Pippis pappa fortfarande är negerkung?
Eller är han chokladkung?
Citera
2026-06-10, 19:53
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag har inte något minne av att man någonsin sa så och häll på att smälla av när en person visade mig att det stod så i en Bonners receptbok i nittiotalets senare del. Kan inte ha varit som så att alla sa så utan att det ansågs minsta fel, på 80 och 90-talet för ingen sa så omkring mig. Sedan tänker jag att jag kan ha glömt de tillfällen de stått på fik och liknande för att jag som liten inte haft någpn association till det. Första gången jag hörde ungar upprepa ordet var i mobbningssammanhang när jag var 11 ungefär och en klasskamrat kallades det (han var från Korea så det gjorde det än mer tydligt som mobbning). Den enda rasism jag hörde innan dess var ord som svartskalle (bodde bland invandrare först). Faktiskt det första fula ord jag själv kallats var just jävla svartskalle av en invandrare och jag själv var kritvit i huvudet. Ledsen blev jag ändå och en ordentlig uppsträckning fick jag av min förälder som hörde det hela, om att jag aldrig någonsin skulle ta det i min egen mun när jag var i skolan.

Tycker påståendet om chokladbollen är en överdrift där man vill påstå att det var ett helt neutralt ord alla använde. Så var det verkligen inte.
När jag ser en textblaffa som denna så känner jag: jag orkar inte.

Indenteringar och radbrytningar finns i böcker av en anledning.
Citera
2026-06-10, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
När jag ser en textblaffa som denna så känner jag: jag orkar inte.

Indenteringar och radbrytningar finns i böcker av en anledning.
Jag tror inte att du är en van bokläsare om du inte orkar med ett inlägg Förövrigt är jag rätt ointresserad av hur mycket eller lite du orkar läsa så varför meddelar du mig något jag också skiter fullkomligt i precis som att du inte har en mental nivå som klarar av läsning? Upplever du dig mer intresseväckande eller vad menar du?
Citera
2026-06-10, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJesuit
Nej, de som blir mest kränkta blir nog det som proxy för andra.

Sedan kan jag notera att det i Göteborg finns en pizzeria som heter “svennepizzan” som verkar ha klarat sig från alla anmälningar. Dubbla måttstockar, tänk om något startat en pizzeria som hette “blattepizzan” (tänker att de är motsatsord, de brukar i alla fall användas så). Men de som blivit mest kränkta av den senare är nog batiktanterna i Majorna eller på Söder.
Jag tycker det är värre att kalla nån svennebanan än att säga negerboll. Man kallar ju inte en neger för negerboll. Om den inte är väldigt korpulent då förstås…
Citera
2026-06-10, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?

Jag säger fortfarande det. Tänker fortsätta göra det också. I stort var det nog ingen som brydde sig innan 2000. Efter så var det ju som sagt en del som blev helt till sig. Nu tycker jag man hör det oftare igen. Ingen verkar liksom bry sig längre. Hela den ängsliga "RASIST!"-vågen har gått över.

Har nog bara fått en kommentar om det en gång på ett konditori att hon bakom disken demonstrativt kallade det för Chokladboll. I övrigt ingen som bryr sig. Det är nog mest något för ängsliga storstadsbor att oroa sig över.

Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Det stod negerboll i min hemkunskapsbok från 90-talet, men först gången ordet fick medial uppmärksamhet var 2003 när ett konditori i Sjöbo anmäldes för det till DO. Minns att detta satte igång en debatt där flera ledarskribenter slog fast att det var dags att sluta säga så.

Vill minnas att det var så också. En vit bok som var sponsrad av Sparbanken.
Senast redigerad av 101000111 2026-06-10 kl. 20:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in