Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnker
Jag berättade för min tonårsdotter att vi alltid sade negerboll för det hon kallar kokosboll eller chokladboll och hon trodde inte sina öron. Hur länge har ordet negerboll varit paria? Sedan millennieskiftet?
Jag säger fortfarande det. Tänker fortsätta göra det också. I stort var det nog ingen som brydde sig innan 2000. Efter så var det ju som sagt en del som blev helt till sig. Nu tycker jag man hör det oftare igen. Ingen verkar liksom bry sig längre. Hela den ängsliga "RASIST!"-vågen har gått över.
Har nog bara fått en kommentar om det en gång på ett konditori att hon bakom disken demonstrativt kallade det för Chokladboll. I övrigt ingen som bryr sig. Det är nog mest något för ängsliga storstadsbor att oroa sig över.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wahnsinn
Det stod negerboll i min hemkunskapsbok från 90-talet, men först gången ordet fick medial uppmärksamhet var 2003 när ett konditori i Sjöbo anmäldes för det till DO. Minns att detta satte igång en debatt där flera ledarskribenter slog fast att det var dags att sluta säga så.
Vill minnas att det var så också. En vit bok som var sponsrad av Sparbanken.